Trenger innspill på fisk til topp/midtsjikt

Heisann,

Har et 180 liters kar oppsatt m/hjørnefilter som jeg trenger litt hjelp til sammensetningen i.
Jeg har i dag noen coryer på bunn (duplicareus og weitzmani), noen yngel av l333, et par ancistrus og noen otter i tillegg til 8-10 stk sort fantomtetra.
I bunn og grunn ser karet litt tomt ut da all fisken holder seg i nederste fjerdedel av karet (og mallene gjemmer seg stort sett hele dagen)

Jeg kunne godt tenkt meg en interessant fisk, gjerne med litt størrelse som holder mest i midt-og toppsjikt, men som likevel "passer inn" med tanke på vannverdier og størrelse på karet.

Har kikket litt på diverse ciklider; kurvciklider, krobia, sajica o.l. og lurer på om en sånn type fisk kunne vært noe. Har også vurdert enn eller annen stimfisk eller guppy med disse. Er også åpen for andre forslag.

Det er også litt strøm i karet (1200 l/t) så fisken må kunne trives i vann som beveger seg litt.

Er det noen som har noen innspill å komme med rundt dette? Noen som har erfaringer med fine og interessante ciklider eller andre fisk som kunne passet?

Karet er innkjørt, 100cm langt, 180L, pH ca. 6.5, temp 27grader , rådasand, røtter, stein og ganske beskjedent med planter.

Vil gjerne høre hva folk har av innspill...
Inaktiv bruker
Var litt varmt vann du har der. Om du vil ha topp fisk og har lokk, Øksefisker, de er stilige ikke så glad i sterk strøm, men om det kan justeres så kan dem passe.
Takk for innspill!
Synes også øksefisk er stilige (har lokk) men har aldri forsøkt meg på de. Hver gang jeg ser de i butikken synes jeg de ser litt lite spennende ut (bortsett fra selve utseendet), de henger tilsynelatende i overflaten uten å gjøre noe særlig?
Har liksom sett for meg noe litt større. Forstår at utvalget begrenses av størrelsen på karet, men håper liksom det er noe fisk har har oversett eller ikke tenkt på.
Angående strømmen kan jeg nok endre retning på utblåsen, men sender jeg strømmen nedover i karet blir det ikke så mange rolige plasser til coryene... og hypancistrusen vil helst ha varmere, heller enn kaldere vann enn hva jeg har - 27 er omtrent kompromisset for fisken jeg har.
Hva med en gruppe danioer. Dette er svært livlig fisk som svømmer stort sett i toppen og trives i strøm. Karret er kanskje litt snaut til kjempedanio men den blå kan passe.

De fleste ciklider jeg har erfaring med trives best i nedre sjikte av vannet, så der er jeg redd jeg ikke har stort å bidra med.
Enig med Truls...danioer hadde passet godt. Men temperaturen burde ned et par grader.
Hvis du vil ha noe som virkelig liver opp, så er en gjeng tigerbarber uovertruffen. Problemet er at de kan være tilbøyelige til finne-napping.
Vinkeltetra svømmer også ganske høyt i sjiktet - men personlig syns jeg ikke de er så livlige at det gjør noe. Veldig fine å se på, men de er ganske bedaglig av seg.. sjeldent de drar på "tokt".. Litt usikker på den temperaturen, men de skal visstnok være ganske hardføre.
Takk for gode innspill. Spørs om jeg kan senke temperaturen noe særlig før det går ut over trivselen til mallene... Går gjerne greit med en grad, men 26 er minimum for l333 (i følge fiskedatabasen, denne oppgir 26-31 for denne fisken).
Ellers synes jeg både Danio og barbe så ut som knallfin fisk, selv om de så ut til å fortrekke noe kjøligere vann. Skulle vel muligens kunne gå med Tigerbarbe og noen av Danioene i 26 grader. Har ikke så mye lange finner i karet, så finnenappere burde gå bra. Hadde ikke vurdert noen av disse, så strålende med gode tips! Takk!
Tigerbarbene er alltid på farten, og bruker det meste av karet unntatt bunnen, ihvertfall har det vært sånn hos meg. De tåler også litt strøm. Ikke er de kresne i matveien heller. Gemyttet er okay hvis de er mange nok og har litt svømmeplass. De setter pris på en del planter i karet, men rører ikke plantene. Albino-varianten er faktisk ganske fin.
Tigerbarben kommer vel også i en grønnsort oppdrettsvariant som er ganske artig. Bare husk (regner med du vet det) at både danioen og barben er stimfisk. Men med det karret du har kan du jo greit ha 15 av hver uten at jeg har vurdert det opp mot antallet fisk totalt sett...
Ja, begge er stimfisker, det gikk vel også frem av det jeg sa om tigerbarben. Tigeren MÅ være i en stim/flokk. Gjerne 10-15 stykker. Men jeg vil anbefale TS å ikke legge til TO stimfisker, siden han allerede har en fra før. Altså, legge til kun 1 art.
Jupp. Men for min del hadde jeg ikke påpekt klart at mitt forslag var en stimfisk, bare at han kunne kjøpe en stim.

Mange som synes karret er mer uryddig med 2 stimer. Personlig synes jeg 2 stimer kan være litt skøyalt om det er rett sammensatt, men der er jeg i veldig mindretall og det er jo også litt subjektivt.

Det jeg dog er litt usikker på er hvor lett den danioen jeg foreslo er å få tak i... har ikke akkurat sett den jevnlig i butikkene. Dahls hadde en annen danio i sommer, litt mindre enn kjempedanio men husker ikke hva den heter. Men tigerbarben finner man.
Kerri-danioen (blå danio) har jeg ikke sett så ofte, men leopard-danio og rerio-danio (sebrafisk) er vanlige å finne. Både kjempe-danio, dronning-danio og devario-danio er for store for dette karet.
Devario var det Dahls hadde sist jeg var innom! Takk!
Hei og takk igjen for råd og tilbakemeldinger.
Må si at det frister mer og mer å skaffe en en liten stim med barber. Har sett de grønne tigerbarbene i butikken nær her jeg bor. De er veldig fine og absolutt livlige, men tror egentlig jeg foretrekker de naturlige fargene.
Kan godt tenkes jeg på sikt bytter fantomtetraene med danioer. Jeg synes to stimfisk er helt topp så lenge det er plass til de og ikke de er så like at det ser rotete ut. I et annet kar ha jeg en stim med colombiatetra og en stim med sort neon, og disse to synes jeg er helt supre sammen. Tre stimer av ulik fisk i en 180 liter derimot tror jeg blir en for mye...
Løsningen kan fort bli å få inn noen barber, så hvordan det går med fantomtetraene, og eventuelt vurdere å bytte disse i danioer.
Jepp jepp !
Personlig syns jeg ikke de grønne er fine, den naturlige fargen er flott hvis fisken får et mørkt bunnlag, ikke for skarps lys og planter å zoooome rundt i !
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap