Mating av slørhale fisker
vår 6 år gamle sønn fikk ett 15 liters akvarium til jul med en oransj slørhale og en black moore tror jeg den heter, litt store utstående øyne og slørhale. Men da jeg og samboeren min var å kjøpte de fikk vi så lite info. i dyrebutikken. Maten vi fikk anbefalt var pellets. Hvor mange pellets (små runde kuler)bør 2 små fisker få, og hvor mange ggr daglig?
Postet 27.12.12 kl 13:38
Dessverre har dere gjort en feil når dere kjøpte fisk og akvarium samtidig. Et akvariumsfilter trenger tid på seg til å innkjøres. Dette kan gjøres på flere måter og en av dem beskrives her.
Starter man med fisk og akvarium samtidig, så har man gjort det slik at man må la fiskene gå gjennom en periode på fire til fem uker der vannet inneholder giftstoffene ammoniakk og nitritt. Det hadde de ikke trengt, men nå som du har kjøpt de, er fiskene nødt til å kjempe seg gjennom det.
Anbefaler at du kjøper deg vannverdi-testere for dette så fort som mulig. Det er absolutt billigst å kjøpe dem på nettet, så følg linkene og bestill gjerne derfra.
For å hjelpe fiskene i kampen mot giftige avfallsstoffer i vannet, må deler av vannet i akvariet byttes ut hver dag den neste måneden. Ca en tredjedel til halvparten av vannet må byttes pr gang, en gang daglig. Dette for å tynne ut giftstoffene, så fiskene ikke dør eller blir syke av stresset det er å leve i giftig vann.
Jeg vil også nevne for deg at dere har valgt et altfor lite akvarium. Altfor lite...! Angående slørhaler/gullfisk i et knøttlite 15 liters akvarium, så vil jeg bare illustrere litt hvor dårlig de passer i så små akvarier:
Starter man med fisk og akvarium samtidig, så har man gjort det slik at man må la fiskene gå gjennom en periode på fire til fem uker der vannet inneholder giftstoffene ammoniakk og nitritt. Det hadde de ikke trengt, men nå som du har kjøpt de, er fiskene nødt til å kjempe seg gjennom det.
Anbefaler at du kjøper deg vannverdi-testere for dette så fort som mulig. Det er absolutt billigst å kjøpe dem på nettet, så følg linkene og bestill gjerne derfra.
For å hjelpe fiskene i kampen mot giftige avfallsstoffer i vannet, må deler av vannet i akvariet byttes ut hver dag den neste måneden. Ca en tredjedel til halvparten av vannet må byttes pr gang, en gang daglig. Dette for å tynne ut giftstoffene, så fiskene ikke dør eller blir syke av stresset det er å leve i giftig vann.
Jeg vil også nevne for deg at dere har valgt et altfor lite akvarium. Altfor lite...! Angående slørhaler/gullfisk i et knøttlite 15 liters akvarium, så vil jeg bare illustrere litt hvor dårlig de passer i så små akvarier:
Postet 27.12.12 kl 13:58
Endret: 27.12.12 kl 19:29
vi kjøpte akvariet ei uke før og fylte det da med vann, og noe sånn middel som skulle rense vannet, pluss at viften gikk hele tiden. de i dyrebutikken sa at det skulle holde, kjøpte fiskene julaften morgen, og la de oppi da vi kom hjem.
Så hvis dette ikke er riktig, så fatter jeg ikke at de i dyrebutikken her har lov til å selge fisk ol.
De i dyrebutikken sa også at vi kunne ha 3 fisk i akvariet (fortalte hva slags akvarium vi hadde)
Så hvis dette ikke er riktig, så fatter jeg ikke at de i dyrebutikken her har lov til å selge fisk ol.
De i dyrebutikken sa også at vi kunne ha 3 fisk i akvariet (fortalte hva slags akvarium vi hadde)
Postet 27.12.12 kl 14:22
Du er ikke den første som har blitt villedet av zoobutikk-personale og du er ikke den siste...!
Husk at de lever av å selge. For å si det kort og brutalt; hvis fisken din dør etter å ha hørt på hva de har å si, så kommer du jo bare tilbake og bruker mer penger på ny fisk, ikke sant? Butikken tjener på det, rett og slett. De lever av å selge. Du vil ikke tro alt det som er blitt sagt av butikkpersonale og skrevet her på AF opp gjennom tidene....
Ingen her på AF har noe å tjene på deg. Vi skriver det som er riktig, ikke det som gir mer penger i kassa i butikken.
Innkjøringsperioden for et akvarium er rent biologisk, bakteriene tar den tiden de trenger på å utvikles i filtermaterialet og det nytter det ikke jukse seg forbi. Det tar ca fem uker, kanskje fire til fire og en halv.
Nå vet jeg ikke størrelsen på slørhalene dine pr i dag, men jeg vil anslå at et par-tre sånne fôrkuler pr fiskehode er forsiktig fôring nå fremover. Du må ikke overfôre, det er en vanlig nybegynnerfeil. Jo mer fôr du gir, jo mer er det som skal nedbrytes i akvariet (fôr-rester og fiskebæsj) og jo høyere nitritt får du i tiden fremover. Nitritt er altså giftig for fisk, og kan være dødelig. Noen fisk overlever det, noen gjør det ikke.
Husk at de lever av å selge. For å si det kort og brutalt; hvis fisken din dør etter å ha hørt på hva de har å si, så kommer du jo bare tilbake og bruker mer penger på ny fisk, ikke sant? Butikken tjener på det, rett og slett. De lever av å selge. Du vil ikke tro alt det som er blitt sagt av butikkpersonale og skrevet her på AF opp gjennom tidene....
Ingen her på AF har noe å tjene på deg. Vi skriver det som er riktig, ikke det som gir mer penger i kassa i butikken.
Innkjøringsperioden for et akvarium er rent biologisk, bakteriene tar den tiden de trenger på å utvikles i filtermaterialet og det nytter det ikke jukse seg forbi. Det tar ca fem uker, kanskje fire til fire og en halv.
Nå vet jeg ikke størrelsen på slørhalene dine pr i dag, men jeg vil anslå at et par-tre sånne fôrkuler pr fiskehode er forsiktig fôring nå fremover. Du må ikke overfôre, det er en vanlig nybegynnerfeil. Jo mer fôr du gir, jo mer er det som skal nedbrytes i akvariet (fôr-rester og fiskebæsj) og jo høyere nitritt får du i tiden fremover. Nitritt er altså giftig for fisk, og kan være dødelig. Noen fisk overlever det, noen gjør det ikke.
Postet 27.12.12 kl 14:45
Endret: 27.12.12 kl 14:55
Fikk selv råd om og sette inn fisk med en gang,første gang jeg kjøpte akvarie. Dette var hos Norges største akvariebutikk,så man kan jo virkelig lure på moralen. Men sist jeg var på Tam Alna var det en som skulle starte akvarie. Han fikk beskjed om og kjøre det inn i 6 uker før han kom tilbake etter fisk,så det er håp
Postet 27.12.12 kl 15:40
Syns også det er veldig rart at gullfisk i det hele tatt blir anbefalt til små akvarier, da de trenger stoooor plass. Anbefaler trådstarter å lese noen artikler på Akvarieskolen, fortrinnsvis denne: og denne:
Jeg personlig hadde tatt med slørhalen tilbake til dyrebutikken og byttet den i noe som faktisk kan trives (kontra å bare overleve) i ett lite akvarie. Foreksempel snegler, reker eller noen dvergrasbora.
Og som du nå dessverre har måtte oppleve; dyrebutikkene har ikke alltid kunnskapen som kreves for å selge riktig fisk til ditt behov....dessverre... Spør her på forumet først, så får du svar av folk som bare vil det beste for deg og fiskene
Legger med linken til gullfisk-profilen, så kan du se hvilke behov gullfisk egentlig har (les også under kartet):
Lykke til!
Jeg personlig hadde tatt med slørhalen tilbake til dyrebutikken og byttet den i noe som faktisk kan trives (kontra å bare overleve) i ett lite akvarie. Foreksempel snegler, reker eller noen dvergrasbora.
Og som du nå dessverre har måtte oppleve; dyrebutikkene har ikke alltid kunnskapen som kreves for å selge riktig fisk til ditt behov....dessverre... Spør her på forumet først, så får du svar av folk som bare vil det beste for deg og fiskene
Legger med linken til gullfisk-profilen, så kan du se hvilke behov gullfisk egentlig har (les også under kartet):
Lykke til!
Postet 27.12.12 kl 17:01
Inaktiv bruker

§ 6. Kompetanse og ansvar
Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører.
Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.
Dyreholder skal ikke overlate dyr til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle dyret forsvarlig.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til opplæring og kompetanse, herunder om godkjenning og om autorisasjon av personell. Kilde lov data.
Dyreholder skal sørge for at dyr blir ivaretatt av tilstrekkelig og faglig kompetent personell. Andre skal ha nødvendig kompetanse til den aktiviteten de utfører.
Foresatt skal ikke la barn under 16 år ha et selvstendig ansvar for dyr.
Dyreholder skal ikke overlate dyr til personer som det er grunn til å tro ikke kan eller vil behandle dyret forsvarlig.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til opplæring og kompetanse, herunder om godkjenning og om autorisasjon av personell. Kilde lov data.
Postet 27.12.12 kl 19:00
Spock, nå syns jeg du skal slutte å slå nybegynnerne i hodet og heller prøve å hjelpe dem med spørsmålene de har. Det eneste du oppnår med fremgangsmåten din er å drepe interessen for akvarium før de kommer skikkelig igang. Vi er mange som har startet på denne måten (med akvarium og fisk innkjøpt samme dag), iberegnet meg selv, men det er aldri for sent å lære
Til trådstarter, les Susanne90's innlegg
Til trådstarter, les Susanne90's innlegg
Postet 27.12.12 kl 19:23
Inaktiv bruker

Har jeg heller ikke gjort, det er heller en påminnelse om hvem som har ansvar for dyret.
Postet 27.12.12 kl 19:31
Rita AspevikVi er mange som har startet på denne måten (med akvarium og fisk innkjøpt samme dag), iberegnet meg selv, men det er aldri for sent å lære :)
Helt enig, Rita! Eg gjør det faktisk av og til fremdeles av ren interesse, og det fungerer. Men selvsagt bruker eg mest filtre fra allerede godt innkjørte kar, da iherdige vannbytter ikke er så kult over sikt.
Spock, du er nok dessverre en sterk kandidat til tittelen "AFs mester i saks (klipp og lim) 2012"...
Postet 27.12.12 kl 19:47
mona oDessverre har dere gjort en feil når dere kjøpte fisk og akvarium samtidig. Et akvariumsfilter trenger tid på seg til å innkjøres. Dette kan gjøres på flere måter og [URLBLOCK1]. Starter man med fisk og akvarium samtidig, så har man gjort det slik at man må la fiskene gå gjennom en periode på fire til fem uker der vannet inneholder giftstoffene [URLBLOCK2] og [URLBLOCK3]. Det hadde de ikke trengt, men nå som du har kjøpt de, er fiskene nødt til å kjempe seg gjennom det. Anbefaler at du kjøper deg vannverdi-testere for dette så fort som mulig. Det er absolutt billigst å kjøpe dem på nettet, så følg linkene og bestill gjerne derfra. For å hjelpe fiskene i kampen mot giftige avfallsstoffer i vannet, må deler av vannet i akvariet byttes ut hver dag den neste måneden. Ca en tredjedel til halvparten av vannet må byttes pr gang, en gang daglig. Dette for å tynne ut giftstoffene, så fiskene ikke dør eller blir syke av stresset det er å leve i giftig vann. Jeg vil også nevne for deg at dere har valgt et altfor lite akvarium. Altfor lite...! Angående slørhaler/gullfisk i et knøttlite 15 liters akvarium, så vil jeg bare [URLBLOCK4] litt hvor dårlig de passer i så små akvarier:
Den linken som du postet for å illustrere blir nok helt feil. Vanlige slørhaler blir ikke så store, de blir nok kanskje 20 cm. Vanlig gullfisk derimot, kan bli mye større. Men jeg synes bare det blir ganske feil å poste slike linker, for de gullfiskene der er jo nesten rekorder, slørhaler er de heller ikke.
Postet 06.01.13 kl 21:10
BlåguramiDen linken som du postet for å illustrere blir nok helt feil. Vanlige slørhaler blir ikke så store, de blir nok kanskje 20 cm. Vanlig gullfisk derimot, kan bli mye større. Men jeg synes bare det blir ganske feil å poste slike linker, for de gullfiskene der er jo nesten rekorder, slørhaler er de heller ikke.
Den på det nederste bildet ser da ut som den har slørhale? Riktignok har den ikke krum rygg eller misdannede øyne, og den ser ut til å ha både ryggfinne og skjell, men det er jo mange varianter av slørhaler.
Så lenge akvariebutikkene selger gullfisk til 15-litere, noe som i hvertfall jeg syns er j**** ekstremt, så syns jeg ikke det blir feil å vise at skalaen også har en annen ende. Jeg har selv eid en slørhale som riktignok ville ha passet i en 15-liter, men neppe ville kunne snudd seg. Man må ikke til Frankrike for å finne eksempler som viser at arten gullfisk ikke har noe i små akvarier å gjøre.
Postet 07.01.13 kl 14:59
Kampfisk[QUOTE=Blågurami]Den linken som du postet for å illustrere blir nok helt feil. Vanlige slørhaler blir ikke så store, de blir nok kanskje 20 cm. Vanlig gullfisk derimot, kan bli mye større. Men jeg synes bare det blir ganske feil å poste slike linker, for de gullfiskene der er jo nesten rekorder, slørhaler er de heller ikke.
Den på det nederste bildet ser da ut som den har slørhale? Riktignok har den ikke krum rygg eller misdannede øyne, og den ser ut til å ha både ryggfinne og skjell, men det er jo mange varianter av slørhaler.
Så lenge akvariebutikkene selger gullfisk til 15-litere, noe som i hvertfall jeg syns er j**** ekstremt, så syns jeg ikke det blir feil å vise at skalaen også har en annen ende. Jeg har selv eid en slørhale som riktignok ville ha passet i en 15-liter, men neppe ville kunne snudd seg. Man må ikke til Frankrike for å finne eksempler som viser at arten gullfisk ikke har noe i små akvarier å gjøre.Tror nok du har misforstått hva betegnelsen på slørhale er. Det er ikke sånn at alle typer gullfisk som ikke er den naturlige varianten er slørhale. Det finnes Oranda, ryukin, shubunkin, ranchu osv. bare for å nevne noen. Den første "gullfisken" synes jeg nå også ligner mer på en slags annen type karpe enn gullfisk. Og de gullfiskene som hun har kjøpt kommer aldri til å nå en slik størrelse. Legger ved et bilde av det som før var verdens største gullfisk, og denne gullfisken ble matet og holdt på en spesiell måte for at den skulle vokse seg så stor som mulig. Derfor synes jeg det blir ganske så dumt og komme med dette med at "gullfisk blir over 50cm" i nesten hver tråd om noen som har kjøpt seg en slørhale eller en annen gullfisk. Det er jo rekordfisker.
Postet 07.01.13 kl 15:14
Ok, du har rett. Jeg leste meg opp på definisjonen av slørhale, og (i hvert fall ifølge engelsk Wikipedia) så må fisken ha:
* Krokrygg uten pukkel
* Dobbel hale
* Ryggfinne
* Dobbel gattfinne
Huff, det var jo enda verre enn jeg trodde. :P Nei, da er nok ingen av fiskene på bildet slørhaler. Og da heller ikke den fisken som jeg engang hadde, som hadde krokrygg, dobbel halefinne som dannet et slør, dobbel gattfinne, men ingen ryggfinne.
Beklager feilen.
Black moore har forresten pukkel, så det er visstnok heller ikke noen slørhale det heller, ifølge denne definisjonen. Vi har visst diskutert slørhaler hele veien, uten å innse at slørhaler er off topic her. Ja ja. Godt å ikke være den eneste som tar feil.
Black moore kan visstnok bli 25 cm lang. Jo, kanskje langsiden på en 15-liter kan være så lang som 30 cm, hvis akvariet ikke er kubisk. Plenty med plass da jo, 5 cm til overs og greier* hva er det egentlig vi maser etter?
(* Og det er "worst case scenario", altså at fisken faktisk overlever til den blir fullvoksen. Heldigvis er det få akvarister som er så uheldige.)
* Krokrygg uten pukkel
* Dobbel hale
* Ryggfinne
* Dobbel gattfinne
Huff, det var jo enda verre enn jeg trodde. :P Nei, da er nok ingen av fiskene på bildet slørhaler. Og da heller ikke den fisken som jeg engang hadde, som hadde krokrygg, dobbel halefinne som dannet et slør, dobbel gattfinne, men ingen ryggfinne.
Beklager feilen.
Black moore har forresten pukkel, så det er visstnok heller ikke noen slørhale det heller, ifølge denne definisjonen. Vi har visst diskutert slørhaler hele veien, uten å innse at slørhaler er off topic her. Ja ja. Godt å ikke være den eneste som tar feil.
Black moore kan visstnok bli 25 cm lang. Jo, kanskje langsiden på en 15-liter kan være så lang som 30 cm, hvis akvariet ikke er kubisk. Plenty med plass da jo, 5 cm til overs og greier* hva er det egentlig vi maser etter?
(* Og det er "worst case scenario", altså at fisken faktisk overlever til den blir fullvoksen. Heldigvis er det få akvarister som er så uheldige.)
Postet 07.01.13 kl 17:31
Endret: 07.01.13 kl 17:44
Postet 07.01.13 kl 21:56
Endret: 07.01.13 kl 21:57