Hva skal jeg velge?
Jeg har ett akvarium på 55L som er halvveis inn i innkjøringperioden, men jeg vet ikke hvordan fisk jeg skal velge. Jeg har hørt at det er bra å begynne i det små med 2-3 fisk (en av de da en malle) også bygge seg opp med flere fisk etterhvert. Stemmer dette? Hvor mange fisk kan jeg ha i et 55L?
Noe jeg lurer ganske mye på er hva slags fisk jeg kan blande, er det noen arter som ikke kan være i samme tank eller er det bare å velge å vrake i dyrebutikken?
Noe jeg lurer ganske mye på er hva slags fisk jeg kan blande, er det noen arter som ikke kan være i samme tank eller er det bare å velge å vrake i dyrebutikken?
Postet 29.12.12 kl 04:46
Det letteste er hvis du finner ut hva slags vann (pH, KH, temp osv) du har og velger ut fra det. Ett fint hjelpemiddel til og velge fisk er og bruke fiskebasen her på Akvaforum til lese om hvilke krav fiskene stiller. Sett deg godt inn i dette før du kjøper fisk.
Hvor mange fisk du kan ha i dette akvariet, kommer an på hvilken art du velger.
Hvor mange fisk du kan ha i dette akvariet, kommer an på hvilken art du velger.
Postet 29.12.12 kl 09:50
Kjøpte du de vanntestene du fikk tips om tidligere ? Første bud når det gjelder fisk er nemlig at de må passe til å leve i det vannet du har. Det vil si at må ha trivselverdier som stemmer med verdiene i vannet ditt, når det gjelder pH og GH/KH spesielt. Du fikk jo også tips om å studere fiskebasen her. Der kan du legge inn verdiene for karet dit og finne fisker som passer.Når karet er ferdig innkjørt og verdiene er stabile, kan du trygt sette inn 5-6 stykker.
Det lønner seg å heller ha litt færre fisk enn for mange. Antall fisker kommer også an på om du velger stimfisker eller ikke. Ja, det finnes fisker som går mindre bra sammen, men viktigere er det at fiskene du velger har en voksen-størrelse som passer i ditt lille akvarium, altså ikke er for store. Fiskenes krav til minimum akvariumstørrelse står også for hver fisk i Fiskebasen.
Ekstra tips : Husk at fiskene i dyrebutikken ofte ikke er ferdig utvokste og kan bli betydelig større enn det du ser i butikken. Ikke hør for mye på personalet i butikken når du handler, men gjør dine undersøkelser på forhånd ! Og er du i tvil, så spør her på forumet FØR du kjøper. Å "velge og vrake" uten kunnskaper går sjelden godt.
Det lønner seg å heller ha litt færre fisk enn for mange. Antall fisker kommer også an på om du velger stimfisker eller ikke. Ja, det finnes fisker som går mindre bra sammen, men viktigere er det at fiskene du velger har en voksen-størrelse som passer i ditt lille akvarium, altså ikke er for store. Fiskenes krav til minimum akvariumstørrelse står også for hver fisk i Fiskebasen.
Ekstra tips : Husk at fiskene i dyrebutikken ofte ikke er ferdig utvokste og kan bli betydelig større enn det du ser i butikken. Ikke hør for mye på personalet i butikken når du handler, men gjør dine undersøkelser på forhånd ! Og er du i tvil, så spør her på forumet FØR du kjøper. Å "velge og vrake" uten kunnskaper går sjelden godt.
Postet 29.12.12 kl 10:12
Postet 29.12.12 kl 10:27
Hans Jørgen ThorbjørnsenJeg har ett akvarium på 55L ................. Noe jeg lurer ganske mye på er hva slags fisk jeg kan blande, er det noen arter som ikke kan være i samme tank eller er det bare å velge å vrake i dyrebutikken?
Et akvarium på bare 55 liter rommer ikke mange fisk. Så ikke gå i fellen mange nybegynnere gjør, og stapp akvariet fullt av altfor mange fisk. Og siden fisk oppnår forskjellige størrelser, er det litt varierende svar på spørsmålet "Hvor mange kan jeg ha i akvariet mitt".
Dersom du trenger inspirasjon, hvorfor ikke ta en kikk på listen over TOPP 100 fisker i akvariene til folk? De mest vanlige fiskene står øverst på listen, og er stort sett enkle fisk å ha med og gjøre Klikk på hver art og les i profilen deres hva slags vann de vil ha og minste str på akvariet man kan ha dem i.
Det er tusenvis av fiskearter som IKKE går sammen, så det lønner seg stort sett ikke å stå og bare "velge og vrake" i butikken. Svært mange passer ikke sammen av gemyttmessige årsaker, andre passer ikke sammen pga størrelsen på akvariet eller størrelsen de vil vokse til, og atter andre passer ikke sammen pga ulike krav til vannverdiene de trives i.
Et godt tips er å ta med deg penn og papir i zoobutikken. Når du ser en fisk du liker i salgs-akvariene der, be om å få vite det vitenskaplige navnet på den, hvis det ikke allerede står på akvarieglasset i form av en lapp e.l. Skriv ned navnene på de du liker, gå hjem og sjekk artene i Fiskebasen her på forumet, og sjekk dem ut der. Der står anbefalte vannverdier, temperatur, akvariestørrelser med mere. Og du kan også skrive en tråd eventuelt på forumet og spørre - så får du råd og blir forklart hvorfor/hvorfor ikke ang. hvilke du bør/bør ikke kjøpe eller holde sammen.
Første bud nå for deg er å kjøpe et sett med vannverdi-tester, for å finne ut hva slags vann du har. Test gh, ph, ammoniakk og nitritt, samt nitrat. Det er de testene du bør ha.
Når du har testet, så vet du hva slags fisk du kan kjøpe, fortrinnsvis da noen som liker den vanntypen du har rett fra krana. Det er det enkleste. Det går selvsagt an å endre på ting som ph ved hjelp av midler, men i første omgang som nybegynner bør man velge fisk som passer til vannet man har - det er enkleste måte å starte med.
Kanskje du kan spandere på deg en plante eller to til i akvariet
Postet 29.12.12 kl 14:20
Endret: 29.12.12 kl 14:29