128 liter hardt vann - hvem kan bo her?
Jeg har nå en nesten tom 128 liter. Her skal vannet være hardt og ligge på minst 10 gh, for at sneglene skal få fine skall.
Da begrenser det seg jo en del når det gjelder fiskevalg. Søkte på fiskebasen, og fikk frem følgende
http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&size_from=1&size_to=15&difficulty=&gh_from=9&gh_to=50&ph_from=6.6&ph_to=9&temp_min=10&temp_max=35&tsizefl=20&tsizetl=120&tsizefcm=40&tsizetcm=80
Her er det meste fremmed med untak av de levendefødende.
Kan jo selvsagt ha levendefødende i karet, og det er for øyeblikket noen sverddragere der. Men siden karet er forholdsvis tomt, så er jeg veldig åpen for forslag
Kan tilby:
Biltemasand
Masse planter
Røtter
Gh fra 10
Ph rundt 7
Temperatur rundt 25-26.
Vil gjerne ha mer enn bare et par fisker her.
Og hvordan vil det bli på bunnen uten corydoras? vil snegler rense nok opp?
Legger ved et bilde av akvariet etter ommøblering i dag
Da begrenser det seg jo en del når det gjelder fiskevalg. Søkte på fiskebasen, og fikk frem følgende
http://akvaforum.no/search.cfm?search=fish&family_id=&Fresh=1&size_from=1&size_to=15&difficulty=&gh_from=9&gh_to=50&ph_from=6.6&ph_to=9&temp_min=10&temp_max=35&tsizefl=20&tsizetl=120&tsizefcm=40&tsizetcm=80
Her er det meste fremmed med untak av de levendefødende.
Kan jo selvsagt ha levendefødende i karet, og det er for øyeblikket noen sverddragere der. Men siden karet er forholdsvis tomt, så er jeg veldig åpen for forslag
Kan tilby:
Biltemasand
Masse planter
Røtter
Gh fra 10
Ph rundt 7
Temperatur rundt 25-26.
Vil gjerne ha mer enn bare et par fisker her.
Og hvordan vil det bli på bunnen uten corydoras? vil snegler rense nok opp?
Legger ved et bilde av akvariet etter ommøblering i dag
Postet 06.01.13 kl 20:03
Jeg har prøved å utvide søket og fått flere alternativer.
Noen som kan passe er bla :
Kileflekkrasbora . stimfisk.
Sverd drager. kan være agressiv. Karets størrelse er 8 liter over grensen for anbefalt
Platy.
Metalltannkarpe. Ikke hørt om før. Litt fargeløs
Svartbånd limia. sikkert ikke i butikken
Dverg/rubin gurami . sart når det kommer til vannkvalitet
Honning gurami. En sky fisk som holdes med rolige fisker.
Perlegurami.
Trestripet knurregurami . lager lyder. vil ha fredelige venner
Leopard danio
Sebrafisk. Livlig stimfisk. kan hoppe.
Kobbertetra. Kan plage andre. bør ha stor stim
Prinsessen av burundi. trenger høy ph. jeg er ukjent med ciklider
Tigerbarbe. Finnenapper. Stor stim lager mindre plage for de andre fiskene
Gullbarbe. pen.
Ansistrus. Kan ha opp til 12 gh.
Kom gjerne med råd så jeg får satt opp et fint kar
Noen som kan passe er bla :
Kileflekkrasbora . stimfisk.
Sverd drager. kan være agressiv. Karets størrelse er 8 liter over grensen for anbefalt
Platy.
Metalltannkarpe. Ikke hørt om før. Litt fargeløs
Svartbånd limia. sikkert ikke i butikken
Dverg/rubin gurami . sart når det kommer til vannkvalitet
Honning gurami. En sky fisk som holdes med rolige fisker.
Perlegurami.
Trestripet knurregurami . lager lyder. vil ha fredelige venner
Leopard danio
Sebrafisk. Livlig stimfisk. kan hoppe.
Kobbertetra. Kan plage andre. bør ha stor stim
Prinsessen av burundi. trenger høy ph. jeg er ukjent med ciklider
Tigerbarbe. Finnenapper. Stor stim lager mindre plage for de andre fiskene
Gullbarbe. pen.
Ansistrus. Kan ha opp til 12 gh.
Kom gjerne med råd så jeg får satt opp et fint kar
Postet 08.01.13 kl 15:30
Alle typer levendefødere passer i de vannverdiene der. Mange flotte arter der, både naturformer og mer kultiverte fisk.
Svartbånd limia så jeg for ikke så alt for lenge siden på den dyrebutikken som ligger på Galleriet i bergen.
Ang bunnen kan du jo ha malaysiske sandsnegler og kirsebærreker så ordenr de godt opp!
MVH Pål
Svartbånd limia så jeg for ikke så alt for lenge siden på den dyrebutikken som ligger på Galleriet i bergen.
Ang bunnen kan du jo ha malaysiske sandsnegler og kirsebærreker så ordenr de godt opp!
MVH Pål
Postet 08.01.13 kl 17:25
Reker har jeg aldri hatt. Det kunne jo vært artig.
Kanskje jeg skal gjøre det enkelt da, og ha ulike levendefødende og reker. Jeg har sandnegler og suller i karet.
Men de små guramiene, vil de ta tabbe på rekene tro? Hvis jeg ønsker at de levendefødende skal yngle, bør jeg da ungå guramier?
Tigerbarben og gullbarbe mener jeg også at jeg leste kunne ha denne vanntypen. Men er veldig usikker på hvem som passer sammen med dem. Antagelig ikke guramiene som har sine lange følere og lett blir nappet i.
Kanskje jeg skal gjøre det enkelt da, og ha ulike levendefødende og reker. Jeg har sandnegler og suller i karet.
Men de små guramiene, vil de ta tabbe på rekene tro? Hvis jeg ønsker at de levendefødende skal yngle, bør jeg da ungå guramier?
Tigerbarben og gullbarbe mener jeg også at jeg leste kunne ha denne vanntypen. Men er veldig usikker på hvem som passer sammen med dem. Antagelig ikke guramiene som har sine lange følere og lett blir nappet i.
Postet 08.01.13 kl 18:46
Postet 08.01.13 kl 20:56