Elefantfisk

Kjøpte en elefantfisk idag, og den fikk mat (røde larver), men har ikke registrert at den spiser. Er dette normalt, og jeg skal bare vente å se? Den svømmer med snuten oppi vannoverflaten, er det en spesiell grunn til det?

På forhånd takk
De aller fleste elefantfisker sulter ihjel i akvariet. En vanskelig art å holde. Anbefaler at du leser deg grundig opp om arten, for at den skal ha noen sjanse til å overleve.
Jeg har lest litt, og jeg ble ikke så mye klokere. Vet stort sett det jeg trenger å vite, bortsett fra dette med maten da... Det sto også at den spiser alger og tom flakfor, så noe må den vel få i seg? Skal sette inn 2 nye fine trestammer og en slags hule nå etterpå, så kanskje den spiser når den får mer gjemmeplass?
For at fisken din skal spise bør du slippe maten rett foran den hvis du har andre fisker i akvariet. den blir fort stresset av andre når det er foring. det er også en ganske kresen art. hvis du har fisk sammen med den som er agresiv eller stresser elefantfisken bør disse flyttes.
når det gjelder det med at den svømmer med munnen i overflaten er nok ikke dette et godt tegn. den liker å rote med snabelen rund i sanden, men hvis det er for skarpt kan det skade den følsomme snabelen.
Matias Hagtvedt
For at fisken din skal spise bør du slippe maten rett foran den hvis du har andre fisker i akvariet. den blir fort stresset av andre når det er foring. det er også en ganske kresen art. hvis du har fisk sammen med den som er agresiv eller stresser elefantfisken bør disse flyttes. når det gjelder det med at den svømmer med munnen i overflaten er nok ikke dette et godt tegn. den liker å rote med snabelen rund i sanden, men hvis det er for skarpt kan det skade den følsomme snabelen.

Nå viste det seg at fisken verken er sky eller kresen =) Den spiser masse, (både larver og flakfor), og kommer svømmende mot hånden min når jeg har flyttet på planter. Mulighet for mating fra hånd snart tro? Den har finkornet sand, og har allerede gravd seg et kunstverk =)
høres bra ut!
ja dette er en intligent fisk som lærer fort. den vill nok om ikke lang tid kunne fores fra hånden
høres ut som den trives bra

har selv tenkt på å kjøpe elefantfisk, men hva koster disse?
Matias Hagtvedt
høres bra ut! ja dette er en intligent fisk som lærer fort. den vill nok om ikke lang tid kunne fores fra hånden :) høres ut som den trives bra har selv tenkt på å kjøpe elefantfisk, men hva koster disse?

Blir spennende å se hvordan den utvikler seg. Den er ganske fornøyd med å svømme gjennom kokosnøtthulen med ildhalen =) 199,- er vel prisen på dyrebutikkene =)
Matias Hagtvedt
Den er ganske fornøyd med å svømme gjennom kokosnøtthulen med ildhalen =)

Er ikke ildhaler ganske agressive og aktive?
jo, etter min erfaring er dette fisk som er ganske aggresive.
Ildhalen
Tja. Den henger mest med ildhalen og en guppy-hann. Ingen slosskamp enda så vidt jeg vet
Mine elefantfisk spiser artemia som jeg kjøper, frosset i dyrebutikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap