Fisk som kan spise litt yngel

Hei!
Jeg har ett nystartet akvarium, Rio 240, hvor jeg har 2 platy, 5 par guppy, 10 kardinaltetra, 2 perleguramie og 6 botiaer og en haug skivesnegler.
Jeg har egentlig ett luksusproblem, det blir alt for mange yngel!! Det er 8 playter er på vei og 10-15 stk som er så små at jeg ikke ser hva det er ennå.
Hvis det fortsetter i dette tempoet, blir det fiskesomt. Derfor kunne jeg tenkt meg en fisk som tynner litt ut i yngel bestanden. Men som ikke napper haler osv, er ganske rolig og enkel å holde.
Noen forslag??
Alle de fiskene du har spiser yngel. Perlegurami og kardinaltetra forsyner seg godt. Du får nok ikke veldig mye yngel som lever opp med de fiskene. Men kommer også an på hvor mye planter du har. Jo mer flyteplanter, jo større sannsynlighet er det at yngel vil klare seg.
Da er de kardinaltetraene blitt vegetarianere
Det er ett godt beplantet kar, med mye gjemmesteder. Til nå har jo15-20 fisk overlevd. Alle alternativene er jo litt dumme. Å ta livet av fisk selv fordi det er for mye er ikke akkurat det jeg ønsker å gjøre. Syns det er bedre at naturen går sin gang.
Mulig det stabiliserer seg etterhvert....
Du kan også legg ut annonse for enten salg eller gi bort yngel. Det er mulig det dukker opp noen som ønsker levendefødere, ihvertfall dersom de får de gratis. Det er bedre enn å "håpe" at de dør.
Skjønner problemet, i min stamme med guppy var det også ekstremt overbefolket. Da jeg ga opp til slutt og bestemte meg for å slutte med guppy, var det over 150 guppyer i det 85 liters karet der jeg holdt dem (!), alt som et resultat av kun fire stk voksne til å begynne med.... de kan kunsten å formere seg, ja, og når de ikke spiser egne yngel blir det fort altfor mange. Noen spiser rubb og stubb, andre spiser ingen. Veldig variabelt.

Men som Gundersen over sier; gir du bort fisk, vil folk melde seg. Alt som er gratis får folk til å strømme til. Jeg ga alltid bort guppy, tok ingen penger for dem, og det var aldri noe problem - alltid folk som ville ha.

Så om du gidder og fange inn en pose yngel nå og da, får du sikkert gitt de bort mot at noen kommer og henter selv. Eller du kan ta en telefon til nærmeste zoobutikk, og spørre om du får levere inn yngel gratis...? Da kan du ta med en pose fisk når du likevel skal kjøre i den retningen og har ærend i nærheten en gang.
Det er jo et luksusproblem som du sier. Jeg har også guppy, platy og kardinaltetra som spiser lite yngel. Virker som guppyyngel er for stor for kardinaltetraen og platyene får ikke tak i de. Det overasket meg hvor hurtige guppyyngel er i forhold til foreldrene med store haler. Jeg kommer til å løse problemet med mye yngel ved å ha bare hunplaty og hanguppy på sikt.
For et herlig problem du har

Ja fordele kjønn kan være veldig greit om du ikke ønsker yngel. Ser stadig etter fin ungfisk av guppy jeg og platy med. Litt fordi jeg bare får guttær på mine (men med så mange som er nå håper jeg det finnes noen jenter der også).

Alltid populært med fisk som blir gitt bort og tatt over mange ganger, så sant det passer akvariet så klart. Men har jo forskjellig kar tilforskjellige fisker. Guppyene går nå sammen med noen coryer, platyene med noen coryer og sånn fortsetter det rundt om

Så har du for mange og sitter der uten å vite og det ligger i grei kjører kan du hyle ut
Hehe. Ja, det er jo ett herlig problem egentlig.
De vokser til, så nå klarer jeg å se at det er en generasjon med 5-7 guppy og en med 3-4 platy.
De kan å formere seg helt klart! Å gi bort er nok tingen da, siden det virker som alt jeg har av fisk er veggiser
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap