Fiskesammensetning.
Hei!
Har satt opp nytt kar, ett Juwel Lido 120liter. Biltema sand og utvendig pumpe, innredet med en stor redmoor-rot og planter (mer info om planter, osv på profilen). Ph er 7,1, kh er 4 og gh er 3. Varmekolben er innstilt på 23 grader, men blir fort noen grader varmere da akvariet står i stue med vedfyring. Filteret ble kickstartet med filterguffe fra ett av de andre akvariene.
De eneste fiskene som bor der hittil er 12 pygmepansermaller og 3 hjelmsnegler. Er det noen som har forslag til flere fisk? Kunne tenkt meg en stim med pansermaller (i tillegg til pygme-ene), og noe annet i midt/topp-sjiktet. Helst ikke levendefødere. Skrik ut hvis noen har forslag
Har satt opp nytt kar, ett Juwel Lido 120liter. Biltema sand og utvendig pumpe, innredet med en stor redmoor-rot og planter (mer info om planter, osv på profilen). Ph er 7,1, kh er 4 og gh er 3. Varmekolben er innstilt på 23 grader, men blir fort noen grader varmere da akvariet står i stue med vedfyring. Filteret ble kickstartet med filterguffe fra ett av de andre akvariene.
De eneste fiskene som bor der hittil er 12 pygmepansermaller og 3 hjelmsnegler. Er det noen som har forslag til flere fisk? Kunne tenkt meg en stim med pansermaller (i tillegg til pygme-ene), og noe annet i midt/topp-sjiktet. Helst ikke levendefødere. Skrik ut hvis noen har forslag
Postet 25.01.13 kl 14:10
Det er relativt lite bunnareal pga designet på disse Lido-akvariene, er det ikke? Så i forhold til antall liter vann, er det lite bunnplass til en flokk pansermaller. Hva er målene på bunn-arealet egentlig? Tror nok det er plass til en gruppe, men ikke så mange som literantallet egentlig skulle tilsi.
I øvre sjikt kunne du jo hatt en stim med noen glitrende fine ildtetra, for eksempel! De er bare helt nydelige. Glitrer i oransje, og til tross for sin lille størrelse synes de godt på avstand pga fargen. Veldig fredelige og fine. Bittesmå, blir bare ca 3 cm, så de står i stil med pygmepansermallene du har, det blir et gjennomgående tema i karet at fiskene er små
Bildene i fiskebasen viser ikke ildtetraens fulle potensiale, de er mye flottere i virkeligheten
Et annet alternativ er kanskje keisertetra? Litt andre farger, og en større tetra enn ildtetraen. Fargen kommer nok best frem i et godt beplantet og litt dunkelt kar. Hos keisertetra har hannen strålende safirblå øyne, mens hunnen har knall smaragd-grønne.
I øvre sjikt kunne du jo hatt en stim med noen glitrende fine ildtetra, for eksempel! De er bare helt nydelige. Glitrer i oransje, og til tross for sin lille størrelse synes de godt på avstand pga fargen. Veldig fredelige og fine. Bittesmå, blir bare ca 3 cm, så de står i stil med pygmepansermallene du har, det blir et gjennomgående tema i karet at fiskene er små
Bildene i fiskebasen viser ikke ildtetraens fulle potensiale, de er mye flottere i virkeligheten
Et annet alternativ er kanskje keisertetra? Litt andre farger, og en større tetra enn ildtetraen. Fargen kommer nok best frem i et godt beplantet og litt dunkelt kar. Hos keisertetra har hannen strålende safirblå øyne, mens hunnen har knall smaragd-grønne.
Postet 25.01.13 kl 14:24
Endret: 25.01.13 kl 14:32
Lite bunnareal ja, så ganske utfordrende sånn sett:/ Det er 61 x 41cm. Men pygme-ene har virkelig våknet til liv, svinser opp og ned langs glasset og leker sisten. Sjelden at jeg har sett det når de bodde i 54-liters akvarie.
Har sett på ildtetra i butikken, de er veldig fine. Ser for meg at jeg må ha en del for at de skal gjøre noe ut av seg da Hvis jeg satser på å kun ha pygme-ene og en stim tetra (pluss de tre sneglene), hvor mange foreslår du at jeg kan ha?
Har sett på ildtetra i butikken, de er veldig fine. Ser for meg at jeg må ha en del for at de skal gjøre noe ut av seg da Hvis jeg satser på å kun ha pygme-ene og en stim tetra (pluss de tre sneglene), hvor mange foreslår du at jeg kan ha?
Postet 25.01.13 kl 14:35
Vanskelig å si noe eksakt antall, det ser man egentlig best når man prøver seg frem. Men for å si et tall; i en hundreogtjue liter som du har, kan du ha minst 30 (sikkert flere) av ildtetraene, siden de er så små. Da blir det nok til at de syns
Men start med mindre grupper av gangen så ikke filteret blir overbelastet til å begynne med, f.eks. 10 om gangen, en ny gruppe på 10 til uken etter osv. La filterets filterbakterier få tid til å bygge seg litt opp mellom hver gang du setter inn fler fisk. En ukes mellomrom skulle være greit. På den måten får du også sett an underveis hvordan det blir mht antall, om du bør stoppe ved 30 eller 40 f.eks. De er såpass små.
Men start med mindre grupper av gangen så ikke filteret blir overbelastet til å begynne med, f.eks. 10 om gangen, en ny gruppe på 10 til uken etter osv. La filterets filterbakterier få tid til å bygge seg litt opp mellom hver gang du setter inn fler fisk. En ukes mellomrom skulle være greit. På den måten får du også sett an underveis hvordan det blir mht antall, om du bør stoppe ved 30 eller 40 f.eks. De er såpass små.
Postet 25.01.13 kl 14:44
Postet 25.01.13 kl 14:59
Endret: 25.01.13 kl 15:00
Postet 25.01.13 kl 15:06
Bare fortsetter på denne tråden og ser om jeg får svar.. I dag hentet jeg pakke fra webzoo på posten, og da hadde jeg også fått eikebark ekstrakt. Den jeg bestilte er "Aquatic Nature Eichen Extract", som jeg forsto at ikke er så utvannet som mange andre ekstrakter på markedet.
Så jeg lurer bare på hvordan jeg rent konkret skal gå frem for å få ned ph til midt på 6-tallet. 5ml skal holde til 100liter vann. Akvariet er 120liter, og jeg bytter 40liter vann i uka.
Regner med at nå første gangen kan jeg bare tilføre 5ml i akvariet (i utblåset), men hva gjøre jeg fremover og ved vannbytte? Vannet i springen her er 7,4ph. Så hvis noen kan gi meg en fremgangsmåte på hvordan jeg skal gjøre dette hadde det vært veldig fint
Så jeg lurer bare på hvordan jeg rent konkret skal gå frem for å få ned ph til midt på 6-tallet. 5ml skal holde til 100liter vann. Akvariet er 120liter, og jeg bytter 40liter vann i uka.
Regner med at nå første gangen kan jeg bare tilføre 5ml i akvariet (i utblåset), men hva gjøre jeg fremover og ved vannbytte? Vannet i springen her er 7,4ph. Så hvis noen kan gi meg en fremgangsmåte på hvordan jeg skal gjøre dette hadde det vært veldig fint
Postet 30.01.13 kl 13:06
Etter min erfaring så er det der helt umulig å finne ut uten å prøve seg (forsiktig) fram. Springvannets buffer-egenskaper endrer seg stadig vekk, i hvert fall der jeg bor. Noen ganger må jeg helle på masse uten at noe skjer, og så stuper det nedover. Andre ganger stuper det nedover fra første dråpe. Eneste fremgangsmåte jeg kan råde deg til er derfor å gjøre masse målinger av pH etter hvert som du går frem.
Postet 01.02.13 kl 13:30
Susanne90Så jeg lurer bare på hvordan jeg rent konkret skal gå frem for å få ned ph til midt på 6-tallet.
Husk at dette er ren syre, og vær forsiktig med det. Ser du skriver lenger ned at du planla å tømme det ufortynnet rett i akvariet, og det ville JEG aldri gjort...! Jeg ville anbefale å blande det ut i kranvann i bøtter først, før du tømmer det i akvariet!
Å få en sky av denne syren rett i fleisen er ikke bra for fisk, og risikoen for at tabber skjer er stor, etter mitt syn. Så hvorfor ikke gjøre ph korrekt før man har vannet i akvariet?
Susanne905ml skal holde til 100liter vann.
Skal 5 ml holde? For alle? Det var merkelig av produsenten å påstå. For dosen kommer jo helt an på det enkelte tilfelle, hva slags vann man har. Hvilken ph man har å endre FRA og hvilken ph man vil ha den TIL. Det går ikke an å si at en fast dose holder for alle
Men du kan starte der og se hva dosen gjør med ditt vann, men da i 10 liters bøtte. Så del på ti. Dvs ta 0,5 ml og ha i en ti liters bøtte kranvann, og rør godt rundt. Sjekk så ph, så vet du om du må heve eller senke dosen for å komme til den ph'en du vil ha.
Susanne90Akvariet er 120liter, og jeg bytter 40liter vann i uka.
Ta det i forbindelse med vannbytter! Dvs senk ph på vannet i bøttene FØR du tømmer det i akvariet. Hver bøtte har altså korrekt ph, og etter noen vannbytter (ikke det første) vil du ha fått ph fint og gradvis ned til der du vil ha den. Du kan i en periode selvsagt bytte vann hver eller annenhver dag om du vil ha det litt kjappere ned til riktig ph enn ved vannbytter hver uke.
Susanne90Regner med at nå første gangen kan jeg bare tilføre 5ml i akvariet (i utblåset), men hva gjøre jeg fremover og ved vannbytte? Vannet i springen her er 7,4ph. Så hvis noen kan gi meg en fremgangsmåte på hvordan jeg skal gjøre dette hadde det vært veldig fint:)
Se svar ovenfor.
Personlig ville jeg aldri brukt den metoden du illustrerer, dvs stått og tømt ufortynnet syre rett i akvariet, selv om man prøver å gjøre det aldri så mye foran utblåset. Faren for uhell er for stor, og plutselig får en fisk sjokk av å få syren rett i fleisen og kan stryke med.
Du avgjør selvfølgelig selv hva du vil gjøre, men tenk på fiskens beste. Det beste og mest skånsomme er jo at vannet har riktig ph før det tømmes i.
Jeg bruker en tønne på 100 liter til vannbytter, men hadde 30 liters tønner før. Kjøpte 30 liters tønnene på både Europris og på OBS supermarked (selges som vintønner). Der tapper jeg i kranvann med slange, og så blander jeg eikebark-ekstraktet i tønnevannet i korrekt dose, så ph blir den samme hver gang. Jeg bruker doserings-pipetter, kjøpt på Panduro Hobby, så er dosen eikeb.ekstrakt nøyaktig den samme hver gang, og ting tas ikke på "feelingen".
Fra tønnen med vann pumpes så vannet opp i akvariene ved hjelp av en powerhead fra Eheim og en lang slange.
Tønnen oppbevares ute på terrassen bak huset når den ikke er i bruk, står opp-ned så det ikke samler seg rusk i den og den holder seg ren
Kanskje litt mer forseggjort vannbytte-metode enn andre vil begi seg inn på, men dette fungerer altså strålende her hos meg og har gjort det i årevis.
Postet 01.02.13 kl 14:37
Endret: 01.02.13 kl 14:39
Takk for utfyllende svar!
Jeg skrev nok litt uklart, det som står er at man kan tilsette 5ml ekstrakt pr. 100liter vann en gang i uka til ønsket pH er oppnådd. Men da blander jeg det ut i bøtter før jeg tilsetter Har dessverre ikke plass til å ha dunker stående noe sted, så jeg pleier som regel bare å fylle vann i 10-liters bøtter som jeg varmer opp (med varmekolbe) før de går i karet. Når jeg har oppnådd ønsket pH i karet er det vel bare å fortsette med det, og passe på at bøttene har samme pH som akvariet.?
Doserings-pipett var en god ide!
Jeg skrev nok litt uklart, det som står er at man kan tilsette 5ml ekstrakt pr. 100liter vann en gang i uka til ønsket pH er oppnådd. Men da blander jeg det ut i bøtter før jeg tilsetter Har dessverre ikke plass til å ha dunker stående noe sted, så jeg pleier som regel bare å fylle vann i 10-liters bøtter som jeg varmer opp (med varmekolbe) før de går i karet. Når jeg har oppnådd ønsket pH i karet er det vel bare å fortsette med det, og passe på at bøttene har samme pH som akvariet.?
Doserings-pipett var en god ide!
Postet 02.02.13 kl 19:12