Dvergscalare sammen med kampfisk i 55 liters?

Forsøk nr 2 på akvarium.

Har plassert 3 stk dvergscalare sammen med 1 kampfisk og 2 molly i et 55 liters.
Kampfisken ligger stort sett og koser seg oppe langs filter/pumpe-boksen, men inni mellom er det hissig jaging mellom kampfisken og scalarene.
Jeg har gravd om spurt for å være sikker på at fiskene jeg har kjøpt passer i et så lite kar.

Våkner jeg opp til et skjelett eller to i morgen?

Inaktiv bruker
Nei, dette går dessverre ikke bra. En ting er at scalarene kommer til å plage livet av de andre, og dessverre skal dem ha mye større plass.
Men scalarene plager ingen (enda). Det er kampfisken som av og til tar seg en tur ut fra gjemmeplassen og jager dem. Mollyene får holde på i fred.
Inaktiv bruker
nyttig info.
Amphfitrite
Jeg har gravd om spurt for å være sikker på at fiskene jeg har kjøpt passer i et så lite kar.

Jeg tror ikke du har gravd etter så mye opplysninger på Akvaforum i alle fall
Tre dvergscalarer i 55 liter blir dårlig med plass.
Hmmm.. Må slutte å kjøpte fisk i helgene. Burde vel gått rett tilbake igjen med disse.
Stod der med en bok og hun som solgte er aktiv her inne, så jeg trodde jo på at det skulle gå bra.

Hva gjør jeg til i morgen da?
I natt tok jeg kampfisken oppi en større beholder med vannet fra akvariet(men den er uten planter, temperaturregulator, sand, pumpe og gjemmesteder). Nå er den tilbake i karet og jager Scalarene ganske så hissig.

Overlever de et døgn til?
Da er der en helt annen fred i karet. Scalarene gikk i retur ( de ble solgt som dvergscalare, men det har jeg skjønt er uhyre sjelden). Kampfisken var så stresset av dem at han gjemte seg heler tiden og på svømmeturene sine var han så agressiv at han var plagsom. Nå når scalarene er borte svømmer kampfisken fredelig rundt med mollyene og algespiseren. Lavastein, røtter og planter lager skjulesteder.

Nå gjelder det å få i hus testsett fra ebay og kjøpe noen fisk til. Mikke Mus platy?
Amphfitrite
Scalarene gikk i retur ( de ble solgt som dvergscalare, men det har jeg skjønt er uhyre sjelden).

"Ekte" dverskalarer (Pterophyllum leopoldi) er sjelden i handelen, men det hender at de dukker opp. Jeg har sett dem i forskjellige butikker i Norge i hvert fall 3-4 ganger gjennom årene.

Men jeg lurer på om det er noen småvokste oppdrettsvarianter av Pterophyllum scalare som selges som "dvergskalare". I så fall villedende markedsføring, spør du meg.

Uansett så trenger alle slags varianter av skalare mange ganger mer plass enn 55 liter, så det er bra at du tok dem tilbake. Og bra at du har fått fred i karet.

Bare som et PS: Vær litt forsiktig med hvor mange fisk du kjøper: Det er veldig fort gjort å overfylle et 55-litersakvarium, og et akvarium med litt "for få" fisk er hundre ganger mer koslig enn et akvarium med litt for mange fisk.
Kampfisk
Men jeg lurer på om det er noen småvokste oppdrettsvarianter av [i]Pterophyllum scalare[/i] som selges som "dvergskalare". I så fall villedende markedsføring, spør du meg.

Det er jo relativt lett å se forskjell på dverg og vanlig scalare? Mye spissere i truten.

Linkolainen.
Den blå flekken bak øyet på P. leopoldi er et sikkert kjennetegn.
Joda, det er lett å se forskjell hvis man vet hva man skal se etter. Men jeg mener det fortsatt er villedende hvis de kaller småvokste oppdrettsvarianter av Pterophyllum scalare for "dvergskalare", siden dette er et godt etablert norsk populærnavn på Pterophylulm leopoldi. Men det ville sikkert ikke holdt i retten. :P
Kampfisk er ikke så lett å plassere sammen med andre på liten plass. Jeg har en kampfiskhun sammen med neontetra i 54 liter siden det er så få fisker med sterke farger som trives i vann med lav GH.Tenkte hunnen var lettere å plassere enn hannen. Det går ganske bra, men den forstyrrer tetraene litt om natta når de sover på bunnen. Hadde kampfiskhunnen sammen med noen guppy for at den skulle spise litt yngel. Yngelen var litt for stor, men den tok den en jafs av halen til den ene hannen. Så det er ikke bare kampfiskhanner som er misunnelige på andre med slør. Sløret til hannen holder på å gro ut igjen. Tror kampfisk bør holdes sammen med fisk som er litt større enn den slik at den kan holdes litt på plass. Den tåler jo GH fra 0-12 så det er jo litt selskap å velge i.
Beskrivelse av pterophyllum leopoldi
I denne tråden finnes nøyaktig beskrivelse av Pterophyllum Leopoldi.

Etter historien i den tråden fikk jeg året etter tak i mine på Dyrego Oslo City. Kjøpte fem stk. og fire av dem lever fremdeles i beste velgående. Den fjerde hadde jeg ingen peiling på hvor den var blitt av. Da jeg for en måneds tid siden foretok en totalrenovering av karet fant jeg stakkaren som tørrfisk bak karet, kilt fast mellom en slange og veggen

Flott fisk:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap