Aktivisering av fisk

Jeg har ikke funnet noen tråder om dette temaet. Er det bare jeg som aktivt leter etter måter å aktivisere fisken på?

På youtube.com er det flere filmer av fisk som spiller fotball og svømmer gjennom ringer og labyrinter for en godbit eller tre.

Jeg er veldig opptatt av at mine to hunder og pusen har et innholdsrikt liv med utfordringer og mestringsfølelse. Jeg liker jo selv å lære nye ting, både teoretisk og praktisk, og får en god følelse når jeg har brukt meg og oppnådd ny kunnskap eller nye ferdigheter.
Samme ser jeg med dyrene. Når hundene har virkelig skjønt et nytt triks eller et hinder, en prosess eller en pusleoppgave, så skinner øynene deres, og de vil gjøre det igjen og igjen. Og etterpå er de slitne og sover.
Når katten har fått tak i en mus er hun superstolt og skal vise meg byttet sitt. Før hun gjerne sover i mange timer etterpå.
Når jeg har fullført et kurs eller besteget et fjell får jeg også denne følelsen av mestring og er god og sliten etterpå.

Jeg vedder på at fisken ikke er så ulik som en skulle tro.

Selv har jeg praktbotia. De er ikke så dumme. Jeg har fra dag én vendt dem til håndmating, og det tok ikke lang tid før de lærte seg rutinene vår ift. når det var mat. Holder jeg på med akvariet når det er typisk foringstid er samtlige innpåslitne i starten. Holder jeg på med det utenom foringstid er de ikke interesserte, og svømmer vekk.
Ergo - de kan lære å assosiere (klassisk betinging - Pavlov).
Og filmene fra youtube.com har bevist at fiskene heller ikke er dumme på operant betinging (Skinner) - altså læring av konsekvensene av tidligere atferd.

Jeg har prøvd å google aktiviseringsleker til fisk som ikke innebærer en pinsett med fiskemat og en laser. Og har ikke funnet noe som helst.

Så jeg har kokt en serviettholder som består av en metallstang som slynger seg rundt og lager en firkantet beholder av ruter som serviettene skal ligge oppi. Den satte jeg opp-ned i bunnen av akvariet og dyttet noen mygglarver litt nedi sanden under den. Rutene var store nok til at alle fiskene kommer igjennom uten problemer, og det var plass under serviettholder-bunnen og sanden til å svømme der og jobbe med å grave frem mygglarvene.

Kan tro fiskene jobbet! I starten med å utforske serviettholderen, så med å overvinne den sunne frykten mot noe nytt, så med å lokalisere mygglarvene, så med å få tak i alt sammen.
Fiskene jobbet med dette i over en time før det var tomt.
Neste gang jeg gjorde dette tok det mye raskere tid før det var tomt. Kanskje ti minutter. Og alle fiskene var mye mer på.

Så nå vrir jeg hjernen etter lure måter å aktivisere fiskene mine på.

Jeg har vært i dyrebutikker og sett på hamsterleker - tunneler og labyrinter.
Disse er jo ikke ment å være i et akvarium, så før jeg kjøper noe av dette - er det noen grunn til å skygge unna disse?
Hamsterlekene er både i plast og tre. Jeg har kjøpt en tunnel i tre som jeg har lyst til å feste til akvariet og legge bunntablett i fra tid til annen. Men tunnelene i plast var mer avanserte, og dessuten gjennomsiktige, noe som gjør at jeg har litt oversikt over hva som skjer der inne.

Er det andre muligheter til aktivisering? Jeg har seriøst vurdert å koke en kong som denne, putte en dagsrasjon med mygglarver i den og la den synke til bunns. Evt. en slik av så liten størrelse at det ikke er plass til en hel fisk i - ergo ingen problemer med at fiskene setter seg fast i den. Disse synker langsomt, så jeg har stor tro at fiskene er i stand til å dytte på den om de vil. Noe som vil gjøre at mygglarvene flyter ut.

Noen andre forslag?

Noen som har aktivisert egne fisk og vil fortelle om egne erfaringer med dette? Hva gjorde du, hvordan fungerte det?
Gøyalt prosjekt :o)

Jeg tror den enkleste og beste måten å aktivisere fiskene på er å gi de rikelig med plass, og mye "miljø" ala røtter og planter. Fisk som lever i elver må få en del strøm, og fisk som lever i stim må ha artsfrender.

Jeg forer ofte med mikroorm til alle fiskene mine. Fiskene bruker mye tid på å plukke i seg en og en orm, og bruker lang tid på å spise. Men de er ville etter det, selv de store perleguramiene og slangeskinnsguramiene tråler rundt etter mikroorm.
Gøy at det er flere som tenker sånn Heldigvis aktiviserer de jo seg selv og hverandre en del når de har nok plass, gjemmesteder osv., ellers hadde jeg fått dårlig samvittighet av alle jeg måtte aktivisere hver dag i tillegg til hundene .
Men helt sikkert fullt mulig og veldig gøy å gi dem utfordringer. Se her f.eks.: [URL=http://www.youtube.com/watch?v=b3JFmrlgWAk&feature=endscreen&NR=1]
I naturen ville jo fisk hatt mange flere utfordringer enn i et akvarium, og det er jo ikke usannsynlig at de kan kjede seg en del. Særlig gullfisk som går alene i boller eller kar lever jo et traurig liv, og det hadde sikkert høynet livskvaliteten deres betraktelig om noen tok seg tid til å f.eks. klikkertrene dem litt hver dag. Utrolig gøy når man oppnår kontakt og forståelse med et individ på den måten, og ekstra artig at det til og med går an å oppnå slik kontakt med fisk!
Botia er jo noen luringer som sikkert har moro av noen utfordringer når det gjelder å finne smutthull og gå i labyrinter for å finne fram til maten.Eneste som kan være litt skummelt er jo at de kan rote seg inn i små huler som de kan skade seg på osv, men det gjelder jo å tenke nøye over hva man putter oppi der, som du gjør. Vanskelig å vite om konger o.l. er av materiale som ikke avgir skadelige stoffer til vannet, men de er jo beregnet for å gnages på av hund, da så de kan vel ikke avgi mye giftstoffer skulle jeg tro? Hadde vært morsomt om du la ut bilde av den serviettholderen og andre ting du finner ut at du kan bruke.
Jeg tenker en del på dette med aktivisering av fisk, så det kan bli en artig tråd å følge med på

Jeg tror den beste formen for mental stimuli, er å leve på mest mulig naturlig måte og utøve mest mulig naturlig adferd.

F eks hunder og katter trenger mye aktivisering, fordi de lever i et veldig unaturlig miljø, og dette gjelder spesielt hunder. Men hvis en hund lever nært opp mot det den har utviklet seg til, dvs vandre store strekninger hver dag, sosialisere med andre hunder, jakte, snuse osv, ville de ikke trengt noe aktivisering fra oss mennesker. (Se f eks gatehunder)

Og fisker kan lære og jeg tror de er smartere enn folk flest tror, men jeg tror også at hvis de bor i et kar som er stort nok og som ligner mest mulig på der de naturlig kommer fra, trenger de minimalt med aktivisering fra oss.

Derfor aktiviserer jeg ikke fiskene mine, utenom at jeg prøver diverse levendefor når jeg har muligheten. I vill tilstand ville de jo tilbragt en god del tid med å finne mat.

Den eneste fisken jeg bekymrer meg litt for her er oscaren. Han bor alene i karet og kan dermed ikke jakte eller kikke på andre fisker. Jeg vil ikke bruke andre fisker som levendefor, men jeg har brukt gresshopper.

Siden det er tillatt med reptiler her, er det lett å få kjøpt gresshopper og andre insekter i flere forskjellige størrelser på alle dyrebutikker. Jeg har til nå bare puttet noen oppi til han og latt han fange dem fra overflaten. Men for å gjøre utfordringen større har jeg lyst til å lage noe gresshoppene kan sitte på i karet, slik at de ikke bare flyter i overflaten. Oscaren må dermed følge med på dem og fange dem når de tilfeldigvis havner i vannet.

Dette er naturlig oppførsel for en oscar. Jeg har også lest at mange fisker liker bordtennisballer som flyter i vannet, men har ikke prøvd det selv.
Jeg har også søkt en del rundt for å finne en måte å aktivisere fiskene mine på. På norsk fant jeg ingenting, men når jeg søkte på engelsk, fant jeg en nettside som solgte et sett hvor man kunne lære dem blant annet å spille fotball, svømme i slalåm mellom stolper, svømme gjennom ringer og masse annet. De fikk belønning via et slags rør etterpå. Det så egentlig litt stort ut, jeg har bare et 40 liters akvarium, så jeg skulle ønske de kunne selge delene separat! Her er linken: http://r2fishschool.com/index.php

Det med bordtennisballen virker smart, det vil jeg prøve. Jeg har en type fiskemat som er fargerike og kjempetynne flak. Et par av dem tenkte jeg å klistre på ballen, som da må være våt, for så å putte den oppi akvariumet med matsiden opp. Det med serviettholderen skjønte jeg ikke helt, enig i at det hadde vært fint med bilde.
Hadde virkelig aldri trodd jeg skulle oppleve å se en tråd om dette temaet. Burde etter min mening være sentralt i ethvert dyrehold.

Alle levende vesener har behov for beriket miljø, miljøforandringer, og diverse utfordringer for å holde seg sunne og friske til sinns. Jeg endrer på innredningen i mine akvarier med jevne mellomrom (som regel bare delvis), der jeg ser det hensiktsmessig. Har vært mer bevisst på dette de senere årene, og det finnes ikke tvil om at det har en veldig god effekt på fisken hvis det gjøres riktig - i forhold til hvilke arter det er snakk om, individuelle forskjeller, at det gjøres på en minst mulig stressende måte osv.

Noe så enkelt som å legge i en ny stein/rot i ny og ne, med en litt annerledes fasong og tykkelse - kan være veldig nyttig. Eller å endre retning på sirkulasjonspumpene nå og da. Har man en liten rot med en del hull og sprekker kan man jo også feste noe mat der, så de har litt å jobbe med (spesielt fint til rokker og maller). Er veldig artig å se på, og viktigst av alt; de har nytte av det. Det er mentalt stimulerende og bidrar til å gjøre en ellers så monoton og kjedelig tilværelse i fangenskap - litt mer tilfredsstillende.

Når det gjelder rokkene så har jeg til og med begynt å gi de mat via en "godbitball" ganske nylig. Video nedenfor:

https://www.youtube.com/watch?v=86DcIWQHNWU

Observasjoner omkring effekten av beriket miljø og miljøforandringer hos fisk er forresten hovedgrunnen til at jeg ikke liker den type hold der akvariet ikke inneholder noen som helst innredning eller substrat. Smakløst og egoistisk?

Det mest effektive virkemiddelet for å aktivisere fisk, som jeg vet om, er andre fisk. Det er det eneste virkemiddelet som ikke mister effekten etter kort tid. Det gjelder både sosiale og solitære arter. (Og "å aktivere" er på både godt og vondt, men der må man jo bare ta ansvaret for å kombinere arter på en god måte.)
Jeg leste en artikkel på engelsk for en stund siden som foteller om en vitenskapelig studie om sammenheng mellom aktivisering/innrednig av akvariet og fiskenes psykiske utvikling.

Ifølge Penn State University i Pennsylvania, fiskene fra akvarier med planter og innredning og forandringer utviklet bedre hukommelse og innlæringsevne enn de som levde i tomme akvarier.

De anbefaller også å ommøblere litt i akvariet av og til.

En sitat:

‘If you want to make the environment more interesting for your fish, change things around a bit,’ she told The Times. ‘If you are a hobby aquarist, bring in some new ornaments for the tank.’

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2381800/Want-make-fish-clever-Build-playground-tank-intellectual-workout.html

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap