Tips til fisk i 120 l ?

For snart 3 uker siden ble mitt juwel 120 L akvarium vasket og satt i bruk etter det har stått tomt rundt et år. Jeg startet med å innkjøre akvariumet i ca 4 dager og tilsatte noen "midler/næring(?)" for innkjøring jeg hadde fått på butikken.

Da jeg hadde tilsatt dette og gjort et jeg skulle , satt jeg meg ned for å lese litt til om dette med innkjøring og slikt. Jeg fant flere nettsider der det stod det kunne være lurt å starte med noen hardkjøret fisk - "innkjøringsfisk". Etter å ha målt temperatur osv gikk jeg derfor til innkjøp neste dag av 4 platy. Jeg var veldig skeptisk til dette.
Men nå som det har gått snart 2 uker svømmer alle de 4 platyene mine friske og raske rundt i akvariumet

Jeg må bare få si at jeg absolutt ikke har tenkt å gå til innkjøp av flere fisk enda - overhodet ikke! Skal vente ett par uker til og se hvordan det går med platyene mine
Har forresten skaffet meg en stor god rot mange friske grønne fine planter og mange gode gjemmesteder.

Så jeg lurte rett og slett om hvilke fisk som kunne egnet seg?

Hvis noen kunne også kommet med noen generelle tips hadde jeg også blitt utrolig takknemlig! ( er så vidt inni disse greiene, mye å lære!)

Har jo vært her inne og lest endel så jeg har allerede blitt klokere
Malin
Inaktiv bruker
Jeg er selv interressert i fisketips for akvarium i størrelse 100 liter til 120 liter.

Jeg liker selv disse iallefall:
Topunktsbarbe, en pen stimfisk (8cm til 10 cm)
Rødnesetetra, en liten tetra som svømmer livlig i stim, samt pen hvitfarge med rød munn
Columbia Tetra, en litt større tetra (5 - 6 cm) med veldig bra fargeskjær, og høy rygg, ganske tøff fisk, men ikke like livlig svømmer.
Sommerfuglciklide, en pen liten ciklide som gjerne går i par, eller noen flere sammen, trives med sand.

Kanskje noen flere som har tips om "beste" fisk for 100 til 120 liter?
Inaktiv bruker
Når du har endle høyde i akvariet ditt, så skulle det kanskje gå med dverg scalare?
Det er vel bare å se i fiskebasen og topp 100 på fisk som krever samme verdier og under 120 L, jeg har i mitt 96 L, kampfisk, sverdrager, seilfinnemolly, guppy, neontetra, kardinaltetra, gibbiceps (midlertidig) yngel som jeg ikke vet hva er enda, litt snegler og snart kirsebærreker og det er virkelig en fryd å se på disse fiskene og hva de gjør
Kommer jo helt an på hva slags fisk du liker, og også hva slags vannverdier du har.

Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap