Noen spiser kompisene sine etter lyset slukkes...
Trenger hjelp med å forstå hvem av fiskene som kan være synderen....
Akvariefiskene jeg hadde:
2 dverg gurami (Hanne,hun)
2 platy(Hanne ,hun)
1 kampfisk hann
11 kardinal tetra
1 ansitrus
1 corydora
Resterende fisk:
1 kardinal tetra
1 platy,hann
1 dverg gurami ,hann
1 kampfisk hann
1 ansistrus
1 corydora
Eg har mistenkt kampfisken men er no usikker...
Nokon som har ein ide?
Akvariefiskene jeg hadde:
2 dverg gurami (Hanne,hun)
2 platy(Hanne ,hun)
1 kampfisk hann
11 kardinal tetra
1 ansitrus
1 corydora
Resterende fisk:
1 kardinal tetra
1 platy,hann
1 dverg gurami ,hann
1 kampfisk hann
1 ansistrus
1 corydora
Eg har mistenkt kampfisken men er no usikker...
Nokon som har ein ide?
Postet 08.04.13 kl 22:52
Postet 08.04.13 kl 23:10
Fiskene blir spist på mens de lever,altså først et øye ,så begge ,så er den død.Har satt å passet på de for å se hvem som angriper de andre men har ikke sett det i løpet av timene lyset står på(12 timer i døgnet)
Ser ut til at dette skjer da jeg slår av lyset for natta.
Da jeg slo på lyset så manglet det fisk.
Ser ut til at dette skjer da jeg slår av lyset for natta.
Da jeg slo på lyset så manglet det fisk.
Postet 09.04.13 kl 00:17
Huff, dette høres ikke noe koselig ut. Jeg tror nok også det kan være kampfisken som er synderen, de kan jo finne på å være sure på andre fisk. det er bare en måte å finne det ut; og det er å ta den ut av karet med en gang. Det er jo uhyggelig å vite at noen blir levende spist på når lyset slokkes..
Er karet ditt stort nok for alle disse? Har du nok gjemmeplasser, f.eks. planter og huler som de kan gjemme seg / trekke seg unna i?
Hvis vannverdiene dine er dårlige, f.eks. at du har nitritt i vannet, kan det være at fiskene er svekkete og syke, og derfor blir lette offer for en sterkere motstander.
Siden det ikke er spørsmålet ditt, skal jeg ikke blande meg oppi fiskesammensetningen din, med tanke på vannverdier, men jeg må bare tilføye at corydoras er en stimfisk som bør få være 5-6 stk i lag. Jeg anbefaler deg å lese i fiskebasen.
Jeg håper du får bukt med problemet før flere blir spist /skadet. Lykke til!
Er karet ditt stort nok for alle disse? Har du nok gjemmeplasser, f.eks. planter og huler som de kan gjemme seg / trekke seg unna i?
Hvis vannverdiene dine er dårlige, f.eks. at du har nitritt i vannet, kan det være at fiskene er svekkete og syke, og derfor blir lette offer for en sterkere motstander.
Siden det ikke er spørsmålet ditt, skal jeg ikke blande meg oppi fiskesammensetningen din, med tanke på vannverdier, men jeg må bare tilføye at corydoras er en stimfisk som bør få være 5-6 stk i lag. Jeg anbefaler deg å lese i fiskebasen.
Jeg håper du får bukt med problemet før flere blir spist /skadet. Lykke til!
Postet 09.04.13 kl 01:50
Jeg har personlig aldri opplevd at kampfisker går løs på andre fisker enn de med lange slør. Det kan være ancistrusen som forsvarer et område el.l i ly av nattens mørke. Vanskelig å si. Men jeg synes det virker spesielt om en kampfisk skulle hamre løs på kardinaltetra. Skjønt blir det trangt nok (du opplyser ikke om størrelse på karret) så kan jo synderen være mange.
Postet 09.04.13 kl 09:29
Jeg har et resun dms-400(48 liter)
Tingen er at de kom fra butikken med mindre tanker og mer fisk i alle tankene,så skulle ikke tro de har for liten plass?
Jeg har fått hjelp å velge ut type fiske sammensetning iht kar /hvilken dybde de liker seg på og hvordan de er kjent for å passe sammen osv.
Tar stripsprøver for å se om noe slår ut der men prøvene er helt fine.
de har varmekolbe med temperatur stilling på 26 grader.
De eneste fiskene som virker lykkelige er corydoraen og ansitrusen,de styrer på på bunn,disse andre ser ut til å stresse seg litt imellom....
Tingen er at de kom fra butikken med mindre tanker og mer fisk i alle tankene,så skulle ikke tro de har for liten plass?
Jeg har fått hjelp å velge ut type fiske sammensetning iht kar /hvilken dybde de liker seg på og hvordan de er kjent for å passe sammen osv.
Tar stripsprøver for å se om noe slår ut der men prøvene er helt fine.
de har varmekolbe med temperatur stilling på 26 grader.
De eneste fiskene som virker lykkelige er corydoraen og ansitrusen,de styrer på på bunn,disse andre ser ut til å stresse seg litt imellom....
Postet 09.04.13 kl 17:13
Postet 09.04.13 kl 17:35
Tror du må belage deg på mindre fisk. eller større akvarium
Som du sier, det virker som om bunnfiskene har det bra, men at de ellers er stresset.... Jeg tror dessverre at du har fått "hjelp" fra dyrebutikken til å velge noe som ikke er godt i lengden.
I dyrebutikkene har de gjerne mange fisker i små kar, ut fra en filosofi at de ikke skal være der lenge. Det er ikke anbefalt å ha det slik hjemme. Erfaringene kan da bli at man får mystiske dødsfall og sykdommer senere.
Inntrykket mitt på dette forumet er at folk gjenerelt forholder seg til de anbefalte akvariestørrelsene som kommer fram under artsbeskrivelsene i kunnskapsbasen. F.eks så står det noe om minimum lengde og liter.
Dersom du søker på arter som egner seg i akvariestørrelsen som du har, da tror jeg det blir bedre i lengden. Er litt usikker på om det er en skurk og hvem det skal være. Det kan være kampfisken som vil ha mer plass for seg selv.
I dyrebutikkene har de gjerne mange fisker i små kar, ut fra en filosofi at de ikke skal være der lenge. Det er ikke anbefalt å ha det slik hjemme. Erfaringene kan da bli at man får mystiske dødsfall og sykdommer senere.
Inntrykket mitt på dette forumet er at folk gjenerelt forholder seg til de anbefalte akvariestørrelsene som kommer fram under artsbeskrivelsene i kunnskapsbasen. F.eks så står det noe om minimum lengde og liter.
Dersom du søker på arter som egner seg i akvariestørrelsen som du har, da tror jeg det blir bedre i lengden. Er litt usikker på om det er en skurk og hvem det skal være. Det kan være kampfisken som vil ha mer plass for seg selv.
Postet 09.04.13 kl 18:50
Alt for liten plass for de aller fleste fiskene du har der. Skal du ha et så lite kar, med så MYE fisk, må det byttes vann ofte for å holde nitritten borte. Tror nok imunforsvaret til de aller fleste fiskene er svekket, og om det da ikke er vannkvaliteten som har tatt livet av dem har nok en av de fisken du har eller har hatt benyttet sjansen.
Så små kar benyttes som regel til yngel og oppvekst kar, ikke selskaps kar
Så små kar benyttes som regel til yngel og oppvekst kar, ikke selskaps kar
Postet 09.04.13 kl 18:59
Har avtale om å bytte tilbake kampfisken til dyrebutikken.Det skal jeg gjøre på fredag.Hvilken fisk ville dere anbefalt i denne str.akrvarie?jeg kan ikke ha større akvarie i huset pga plassmangel,så det er enten dette eller gi meg med fisk...
Platyen har roa seg betraktelig,samme med dverg guramien,så ser ut som det er kampfisken som mistrivst mest.
Det ser ikke ut til at de lider av sykdom,de er fine og raske alle sammen.
Platyen har roa seg betraktelig,samme med dverg guramien,så ser ut som det er kampfisken som mistrivst mest.
Det ser ikke ut til at de lider av sykdom,de er fine og raske alle sammen.
Postet 09.04.13 kl 22:22
Tja. guppy? Kuhli ål?
De er i alle fall oppgitt til å kunne egne seg til 40 liter...
Postet 09.04.13 kl 22:33
Endret: 09.04.13 kl 22:35
Jeg anbefaler deg ihvertfall ikke mer fisk i 48 liter. Selg heller unna det du har for mye, og bestem deg for den typen som passer til de forholdene du kan tilby, og velg egnet antall av dem. Invester heller i dråpetester Ph og NO2 er de viktigste.
Dyrebutikkene har store mengder fisk i små kar, men bare for en svært kort periode. De selges jo unna etterhvert. Og husk at de lever av å selge mest mulig, altså tjene penger, og har ikke alltid så mye tanke for hvordan kår de blir levende under senere. Altså, de har ikke alltid fasiten på godt fiskehold.
Den kunnskapen må du finne selv, og kunnskapsbasen her på forumet har mye å lære bort. Anbefales!
Lykke til videre!
Dyrebutikkene har store mengder fisk i små kar, men bare for en svært kort periode. De selges jo unna etterhvert. Og husk at de lever av å selge mest mulig, altså tjene penger, og har ikke alltid så mye tanke for hvordan kår de blir levende under senere. Altså, de har ikke alltid fasiten på godt fiskehold.
Den kunnskapen må du finne selv, og kunnskapsbasen her på forumet har mye å lære bort. Anbefales!
Lykke til videre!
Postet 10.04.13 kl 16:14