Silver dollar + planter?

har 7stk silver dollars, Metynnis argenteus, hatt dem 2 dager nå, har lest at dem spiser planter, ser dem har begynt på sverdplantene mine, er dette noe dem kommer til og gjøre offte slik at eg ikke kan ha plante eller er det så lite og sjeldent at det er ikke noe og bry seg om?
noen andre med desse fiskene som har noe erfaring ang det?
Ettersom disse fiskene er plante etere så tror jeg ikke dem vil slutte
Du har jo 7 stk og vil nok ca se hvor mye de spiser av plantene dine og kan selv finne ut hvor mye som går med i løpet av en tid. Billige planer får man jo kjøpt overalt (se rubrikk her inne) og det er noen som også gir bort planter. Så om du velger fisker som er plante etere så tror jeg du må belage deg på at det går noen planter nå og da.
Jo større de blir - jo mer spiser de
Noen planter smaker ikke like godt som andre. Anubias og javabregner er ikke førstevalget til de fleste fisker, så du kan prøve å se om de får være i fred.
Hvis de får nok frukt og grønt til daglig er det andre planter som muligens kan få stå i fred, grønne sverdplanter er tydeligvis en delikatesse så de må du nok antagelig avskrive, eventuelt plante bak noe annet så fiskene har en "sutteklut" de kan ødelegge hver gang det kommer et nytt blad. Ancistrusen her brukte tre år på å avlive min første bleheri...

Førstevalgene er nevnt av Kontorstol, men det er gøy med noe som vokser fortere og gjør mer nytte for seg også. Alle Cryptocoryner uansett farge samt Echinodorus med rødt i bladene inngår ikke i dietten til L-maller og levendefødere her, selv om mallene bare smake på ett og annet nytt sverdplanteblad i fall de har tatt fullstendig feil. I det hele tatt tror jeg rødt er fælt på smak...

Skurkene smaker ikke engang på Sagittaria platyphylla, og en "ny" Nymphoides som ser ut som deilig salat er det ingen som rører, ikke engang pestsnegler. Nymphoidesen skyter fort til overflata med stengler som tåler en trøkk, og får nye stiklinger i bladhjørnene.

Lykke til!
Kontorstol
Noen planter smaker ikke like godt som andre. Anubias og javabregner er ikke førstevalget til de fleste fisker, så du kan prøve å se om de får være i fred. :-)

Har 5 stk Metynnis rubripinnis - de har slett ikke noe i mot anubias og javabregner. Aldri holdt Metynnis argenteus, men tipper at det samme gjelder disse.
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap