Antall fisk i 180 l
Inaktiv bruker

Hei! Jeg har et godt beplantet 180 L Juwel-akvarium. For øyeblikket inneholder det 5 stk scalare av forskjellige størrelser (men lik alder), 10 stk serpatetra, 3 stk golden nugget, 2 stk kuhliål, 2 stk palettciklide og en liten sommerfuglciklidehunn. Er dette egentlig mer enn nok, eller kunne jeg (f.eks.) hatt en del black molly oppi i tillegg?
Postet 10.04.13 kl 10:59
Inaktiv bruker

Sild i tønne?
Ingen som har noen tanker om dette? Jeg har lyst til å gå til anskaffelse av så mange black molly som mulig, men enn så lenge later fiskene til å trives godt, og det vil jeg nødig rokke ved.
Setter stor pris på alle innspill!
MVH Nicolai Herzog
Setter stor pris på alle innspill!
MVH Nicolai Herzog
Postet 10.04.13 kl 13:23
Postet 10.04.13 kl 13:24
Inaktiv bruker

Takk for svar! Ja, planen med kuhliålene er egentlig å få dem over i 60 L med sandbunn, og så kjøpe en del til. Én gikk heden kort tid etter anskaffelse. Har bestilt fiskefelle fra Tyskland til dette formålet.
Tror du hele ti mollyer kunne fått plass der? Lyst til å svare på annonsen til en i nærheten som selger to hanner og åtte hunner.
Tror du hele ti mollyer kunne fått plass der? Lyst til å svare på annonsen til en i nærheten som selger to hanner og åtte hunner.
Postet 10.04.13 kl 13:27
Postet 10.04.13 kl 14:06
Inaktiv bruker

Er dette alfa omega for noen av artene? Jeg har ikke gjort all verdens med vannkvaliteten, utover å sjekke at nitrittverdier og PH og GH og KH var innenfor rimelige grenser. Vannet er nok ikke helt surt nok for scalarer, men de later til å trives godt.
Postet 10.04.13 kl 14:15
Postet 10.04.13 kl 14:35
Inaktiv bruker

Vil de skal trives bra, så klart, men tenkte det kanskje var litt overlapp/slingringsmonn. Liten stund siden jeg sjekket verdiene nå, men skal gjøre det når jeg kommer hjem.
Men gitt at GH er ca 10, er det PLASS i akvariet til 10 stk molly, ville du sagt?
Men gitt at GH er ca 10, er det PLASS i akvariet til 10 stk molly, ville du sagt?
Postet 10.04.13 kl 14:38
Postet 10.04.13 kl 14:44
Inaktiv bruker

Alternativ B kunne vært å ha mollyene i 60 L med 1 stk sommerfuglciklidehann (han var konemishandler), 10 stk kileplettrasbora og noen små pansermaller. Kunne det vært noe, tror du? Tenker å føre sommerfuglcikliden tilbake i det større karet når barnebruden hans blir litt større og tøffere.
Postet 10.04.13 kl 14:48
Endret: 10.04.13 kl 14:49
Postet 10.04.13 kl 14:57
Inaktiv bruker

Dette velger jeg å lytte til. I kveld skal jeg se nøyere på vannverdiene, og antagelig se på muligheter for å gjøre vannet surere.
Tusen takk for gode råd!
Tusen takk for gode råd!
Postet 10.04.13 kl 14:58
Postet 10.04.13 kl 15:08
Inaktiv bruker

Gh, kh & ph
GH 11 og KH 4 i 180 L. GH 4 KH 3 i 60 L. Ingen nevneverdig nitritt/ammoniakk. PH 7,5 i begge. Bør jeg gjøre noen grep?
Postet 11.04.13 kl 18:30
Merkelig at det er så stor forskjell på GH i de to karene. Har du brukt noe GH-salt i 180-literen, eller har du kalkholdig stein/grus oppi der ? For det er vel ikke GH på 11 i kranvannet ?
Syns både GH og pH er litt høyt for de fleste fiskene i 180-literen. Men ikke noen kjempekrise (annet enn kanskje for sommerfuglen, som hadde hatt det bedre i det lille). Det ligger i da naturlig nok mer i nedre grense for mollyene.
Syns både GH og pH er litt høyt for de fleste fiskene i 180-literen. Men ikke noen kjempekrise (annet enn kanskje for sommerfuglen, som hadde hatt det bedre i det lille). Det ligger i da naturlig nok mer i nedre grense for mollyene.
Postet 11.04.13 kl 19:19
Inaktiv bruker

Takk igjen for svar! Har hatt gh-middel i det største. Kanskje litt i meste laget. Får vel bytte ut en del ekstra vann neste gang. Men er det ikke litt lavt i det andre? Og burde jeg senke PH på noe vis, og har du i så fall noe forslag om hvordan jeg burde gå frem?
Postet 12.04.13 kl 00:15