Hovedfisk i 110liter?

Vannverdiene er ph ca 6 - 6.5, gh på rundt 8 vil jeg tro (ikke sjekket på en stund).
I karet er det per nå ca 17 vinkeltetraer. Jeg håper på å også få en høvelig stor stim med pygmecory etterhvert. Jeg kunne tenkt meg en fargesterk fisk, som ikke trenger en stim, er fredelig og helst lever i midten/øverste sjikt. Den kan godt være i par eller tre, fire stk max.

Jeg har vurdert honninggurami, men jeg er litt i tvil, de kan være kranglete? Vil den jage vinklene om den har skumreir? Jeg klarer ikke helt se forskjell på den og dverggurami, og ikke de i dyrebutikken heller så jeg er redd for å kjøpe feil uansett. Det var bare en som var honningguramifarget, resten var helt grå så jeg klarte ikke se forskjell. I tilegg sto det "dverggurami" på plakaten, selv om jeg mener det tidligere har stått honninggurami.

Er det andre fisker som er litt "blikkfang" jeg kan ha i et selskapskar uten at det blir jaging og slikt?
Jeg har honningguramier og dem er veldig rolige av seg. Selvfølgelig jager dem unna de som kommer for nære skumrede, men ellers er dem veldig fredlige og holder seg i toppsiktet mesteparten av dagen.
Ah, ja takk for innspill. Ja, jeg har veldig lyst på honninggurami. De er utrolig fine!
Jeg kunne også tenkt meg boliviansk sommerfugl cicklide, men jeg har ikke greie på denne type fisk, eller om det blir trangt for ett par i 100 liter. Hadde jeg fått noen slike måtte jeg vel uansett latt være med corydoras. Hmm, valgets kvaler.
Har hatt boliviansk sommerfugl cicklider samt vanlig sommerfugl ciklider og dem er utrolig pene og se på, men dem liker seg best på bunnen og er ganske så hissige da dem er i lek som ciklider flest.
De er nok litt mere krevende enn honning guramier og da tenker jeg på vannverdier. Honningen er litt mere robust syns jeg iallefall ut ifra mine erfaringer.
Hehe, det var det jeg regnet med. Har aldri vært borti dette med cicklider så jeg har lite peiling der
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap