Innkjøring av akvarium, trenger råd.

Inaktiv bruker
Hei. Har startet opp et 125 liters akvarie fra Juwel som har stått i rundt 2 uker nå. Er innredet med anubiasplanter og en god del røtter. Så til situasjonen: Jeg merker at PH'en i akvarievannet er veldig annerledes enn den er fra springvannet. Bruker tetra sin dråpetest\labtest, og den viser at PH ligger nede på 5. Testen viser jo ikke lavere enn ned til 5 som er indikert med gul farge. Kanskje jeg har enda lavere. Men, vannet fra springen har en PH på rundt 7. Kan virkelig mangroverøttene mine skape en så stor nedgang i PH-verdi? Jeg tenker å starte opp med Sør-amerikanske tetraet og maller. Men, hvordan vil det da gå når jeg skal begynne med vannbytter? Vil ikke de store kontrastene i PH mellom akvarievann og springvann skape vanskelige forhold?

Lurte også på om det holder at jeg innkjører akvariet med kun planter og røtter. Vil det holde at jeg har rundt 12 anubiasplanter, og en del mangroverøtter i akvariet? Vet jo at det i realiteten skal oppstå en nitrittopp etter cirka 2 uker. Er redd for at det ikke skal oppstå nok biologisk avfall til at prosessen skal oppstå.
Litt rart at det er så stor pH-forskjell så tidlig...sikker på at du tester korrekt ? Har du testet andre vannverdier, som ammoniakk og nitritt ?
Jeg ville byttet 50% vann og sjekket pH, den burde da stige en del.
Innkjøring slik du gjør nå vil fungere relativt dårlig, uten mer "mat" til bakteriene vil det ikke ta av. Ta en titt på salmiakk-metoden, eller begynn å bruk litt fiskemat i akvariet. Men vanntester er viktig uansett innkjøringsmetode !
Finnes det noen gode dyrebutikker i nærheten? Ta med litt av vannet i akvariet ditt til dem og la dem teste det. Det kan være noe galt med testen din.
Inaktiv bruker
Hmm.. Jeg har sterk tro på at røttene kan ha skylden i at ph'en har sunket så mye ! Tror ikke det er noe galt med testen, for jeg testet springvannet å, og det ga utslag på rundt 7, noe som er ganske realistisk. I tillegg tester jeg akkurat som det skal gjøres Jeg trodde ikke det ville være nødvendig å ''mate'' bakteriene dersom det ligger til rette med røtter og planter i akvariumet?
For at filterbakteriene skal få mat, må det finnes nedbrytbare stoffer i vannet, altså avfallsstoffer. Riktignok vil plantedeler etter hvert brytes ned og nye bygges opp, men disse avfallsstoffene må da først brytes/spaltes ned av bakteriefloraen i akvariet. Dette vil ta lang tid hvor lite skjer...og man vil ikke få karet innkjørt innenfor rimelig tid (ca.6 uker). På din måte vil du etterhvert opparbeide en liten bestand av ammoniakk- og nitritt-bakterier i filteret, men dette vil ikke strekke til når belastningen øker med innsetting av fisker. Bakteriemat i direkteform, som salmi er, gir raskere fremvekst og større kapasitet på bakteriebestanden i filteret.
Så du kan bruke den metoden hvis du har en engels tålmodighet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap