"Stygge"/mindre pene scalarer

Kjøpte et brukt akvarium med fisk for en ukes tid siden. Dette var et rammeakvarium, og desverre var det en del riper. Kjøpte et flunk nytt Rio 240 forrige dagen, og byttet ut en del av fisken som fulgte med det gamle. Jeg beholdt bl.a 2 scalarer... Kjøpte 3 nye scalarer i går, og disse er jo myyye penere enn de jeg hadde. Finner og "tentakler" ser oppspist ut... Kan de ha blitt plaget av annen fisk tidligere? Legger ved et par bilder

De gamle scalarene terroriserer også de nye + kileflekkrasboraene jeg kjøpte. De jages ikke bort fra et spesielt sted i akvariet, men overalt... Noen tips her..?
Scalare er vel en stim fisk med hierarki så nye individer i stimen vil bli trakasert. Ellers så er det vel en kjøttetende rovfisk og de vil spise rasboraene om de får tak i dem.

Det er vel anbefalt at man bytter hele stimen i en omgang om man bytter ut scalarer.
Da er nok det forklaringen ja.. Takk Ang. rasboraene så ser de altfor store ut til at scalarene kan spise dem... Får holde et øye med dem.
Den første ser jo ut til å ha alvorlig hvitprikk eller noe lignende... den ser absolutt ikke bra ut.
Tror det er overmettet vann.

Hvis jeg skal gjette, vil jeg forresten holde en knapp på at de stygge skalarene har fått så stygg kropps- og finne-form fordi de har hatt for dårlig plass, og kanskje også dårlig vannkvalitet.

Men jeg skal ikke utelukke at de kan være syke også. Skalaren på bildet kan ha finneråte. Finnene ser i hvert fall veldig redusert ut.
Får også nevne at de 2 scalarene har gått sammen med bl.a 4 juvelciklider, 3 oscar og 2 clarias tidligere. Mulig disse har hatt en finger med i spillet..?... Men nå har jeg gitt bort denne bølingen, så jeg får se om scalarene kommer seg igjen. Har gått i 250 liter før, så det burde ikke være altfor dårlig plass...
Men takk for svar Skal holde et øye med hvitprikk og finneråte.
Kampfisk
Tror det er [URLBLOCK1].

Det kan du ha rett i. Det første bildet ble tatt rett etter jeg hadde fylt karet, og både denne og alle de andre fiskene + planter, ja alt var dekket av små luftbobler.

Det andre bildet er av de nye scalarene bare for sammenligning..... De er friske og pene
Tilfeldig bekjentskap
© Tom C
Reklame for plussmedlemskap