Skjeggalger
Hei, jeg har fått et alvorlig angep av skjeggalger i 140 liter'n min. Det har spredd seg fra plantene og over til steindekorasjonene og akvarieveggene, jeg har prøvd med amano reker, ancistruser, en grein fra siamesisk algespisende og algeball men det virker ikke som om skjeggalgene forsvinner, bare de andre algene.
Postet 29.09.13 kl 19:18
Postet 29.09.13 kl 19:41
Endret: 29.09.13 kl 19:54
De gangene jeg har hatt problem med skjeggalger så har det kommet når jeg har økt sirkulasjonen i akvariet og dermed pisket ut mye av co2-en slik at plantene vokste langsommere og tok opp mindre nitrat. Siden akvariet ditt ikke er registrert i profilen din så vet jeg ikke om du har arter som krever mye oppløst oksygen i vannet og dermed mye overflatesirkulasjon, eller om du har mye sirkulasjon i overflaten i det hele tatt. Også gamle lysrør (de bør byttes årlig) kan gi algeproblem.
Aquasafe er ikke plantenæring, men et vannforbedringsmiddel som binder tungmetaller og klor i vann hvor dette er et problem. Om du har en del planter i akvariet så anbefaler jeg plantenæring uten tilsatt nitrat og fosfat, for eksempel Tropica aquacare (ikke den som heter pluss i tillegg, den er tilsatt fosfat og nitrat og beregnet på rene planteakvarier). Doser alltid plantenæring i mindre doser enn anbefalt (begynn med feks en fjerdedel) og gjerne fordelt slik at du gir lite ofte.
Det kan også være en ide å sjekke nitrat i karet. Høyt nitrat-innhold fører ofte til oppblomstring av alger og tyder på at det er for sjeldne vannbytter. Nitrat bør ikke ligge stort over 25-30 i lengre tid for fiskenes del også.
Håper du finner ut av det
Aquasafe er ikke plantenæring, men et vannforbedringsmiddel som binder tungmetaller og klor i vann hvor dette er et problem. Om du har en del planter i akvariet så anbefaler jeg plantenæring uten tilsatt nitrat og fosfat, for eksempel Tropica aquacare (ikke den som heter pluss i tillegg, den er tilsatt fosfat og nitrat og beregnet på rene planteakvarier). Doser alltid plantenæring i mindre doser enn anbefalt (begynn med feks en fjerdedel) og gjerne fordelt slik at du gir lite ofte.
Det kan også være en ide å sjekke nitrat i karet. Høyt nitrat-innhold fører ofte til oppblomstring av alger og tyder på at det er for sjeldne vannbytter. Nitrat bør ikke ligge stort over 25-30 i lengre tid for fiskenes del også.
Håper du finner ut av det
Postet 29.09.13 kl 21:31
Endret: 29.09.13 kl 21:31
Postet 30.09.13 kl 13:37
Mulig du bør sjekke nitrat. Med såpass lite planter og stor belastning så kan det hende at det blir vel mye næring for alger der. Om du får utslag på nitrat på 25-30 eller mer før delvannsbytter så bør du bytte oftere.
Fiskene du nevner er ikke av de mest oksygenkrevende så det er nok om utblåset fra filteret får overflaten til å sirkulere uten å piske. Det hjelper på planteveksten, og planter i vekst forbruker nitrat. Hurtigvoksende stengelplanter (en del av Hygrophila-artene for eksempel) er billige i innkjøp og blir fort mange om du kniper toppene og planter på nytt. Mange av de egner seg også godt som flyteplanter.
Fiskene du nevner er ikke av de mest oksygenkrevende så det er nok om utblåset fra filteret får overflaten til å sirkulere uten å piske. Det hjelper på planteveksten, og planter i vekst forbruker nitrat. Hurtigvoksende stengelplanter (en del av Hygrophila-artene for eksempel) er billige i innkjøp og blir fort mange om du kniper toppene og planter på nytt. Mange av de egner seg også godt som flyteplanter.
Postet 30.09.13 kl 13:59
Postet 01.10.13 kl 17:51
Endret: 01.10.13 kl 17:51