Syk fisk?

Jeg har ett 180L kar som har vært stabilt og fint over lengere tid.
De siste seks dagene har jeg mistet en Pelvicachromis pulcher , en Julidochromis regani og en Melanotaenia boesemani.

Jeg har tatt to vannbytter de to siste dagene. Vanverdiene mine er fine.

Fiskene har spist godt og ikke hatt noen tegn til sykdom.

Jeg tok en titt inn i karet i dag tidlig, rett etter at jeg sto opp. Slo på lyset og da ser jeg at Ildhalen min er blitt bleik. Har liksom mistet den sorte glansen, og halen er mye lysere. Ikke rød som den har vært før.

Har aldri sett den om morgenen før, da karet mitt er mørkt når jeg reiser på jobb.
Mister den fargen etter en mørk natt, eller kan jeg forvente at denne fisken også tar seg en tur på de evige jaktmarker?

Liker ikke dette. Har ikke gjort noen endringer i karet mitt, foruten om at jeg byttet til en større pumpe, men det var i går, så det skal ikke ha noe å si.

Noen som har noe tips?
Hvilke vannverdier er fine ? Pumpebytte går hardt ut over filterbakteriene. Se ellers mitt svar i den andre tråden din...
Det jeg har testet er:
pH
KH
GH
Nitritt
Nitrat

Alle disse er innenfor.
Har litt lav pH og litt lav GH, men det har jeg alltid hatt.

Nå sier du ingenting om hva resultatene faktisk er, men uansett er det ammoniakk som er det første man bør teste for når man har trøbbel med filter eller fisker som dør.

Edit : Ser at jeg har blandet kortene litt, så se bort fra det med "den andre troden"...sorry !
Da jeg kom hjem i går hadde ildhalen min fått igjen fargene sine. Fikk kjøpt meg test for amoniakk, men der var de heldigvis ingen utslag. Ingen flere fisk er gått bort. Alle spiser og koser seg og farter rundt i akvariet.

Så da får vi håpe dette bare var tilfeldig
Så bra, da har nok filteret kommet over "knekken" !
Både ammoniakk og nitritt skal jo være på null...alt annet gir forgiftningsrisiko.
Mine fisk pleier å være litt bleke tidlig om morningen, så kommer de seg etterhvert Når jeg slår på lyset i akvariet i helgene (litt senere om morningen, rundt 9), er de aldri bleke.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina Strømme
Reklame for plussmedlemskap