Fisk til et 23 liter akvarium

hei jeg trenger litt hjelp til å fylle opp et akvarium med ph rundt 7 og temperatur rundt 22 jeg vil ha reker fisk og snegler. jeg har en hjelmsnegle og masse malayske sandsnegler.
23 liter er nok for lite for de aller fleste fisker, særlig om du har lite erfaring med akvarium. Sats heller på reker og snegler. F eks 10 sakurereker er en fin start, de vil formere seg etterhvert og bli mange :o)
Enig, ikke fisk i 23 liter...kanskje en enslig kampfisk med jevnlige vannbytter og godt stell...under tvil.
hei!

Jeg er en ganske "fersking" selv, og startet med en 25liters akvarium. Der hadde jeg 2 gullfisker, som jeg ganske fort la merke til hadde altfor liten plass etterhvert som de begynte å vokse. De trivdes jo, men vannkvaliteten blir fortere dårlig, du må skifte vann oftere osv (var ihvertfall min erfaring)...

Men! du kan jo sikkert ha noen småfisker som aldri blir noe større enn kanskje maks 3cm? Men så må du igjen ha de i stim, pluss at litt planter og huler og diverse ville vært ganske fint.. Noe som jeg la merke til, i min 24liters akvarium, var ganske lite til det også.. Så nå har jeg lagt den til side, og bruker den heller som "lekeakvarium".. Altså til fisker jeg vil skal komme i lekehumør, der ynglene kan være.. Jeg har enda ikke startet, da jeg har for lite kunnskap.. MEN nå har jo jeg skaffet meg en akvarie på 54liter med 3 gullfisker og 4 pansermaller.. og jeg merker nå at disse rakkerne vokser i rekordfart :O (pluss at disse pansermallene hele tiden legger egg), sååå jeg må skaffe meg et enda større akvarie ganske snart.. For de gullfiskene er nå blitt dobbelt så store på bare 3 måneder.. Sååå.. et tips; trives de, vil de vokse.. Derfor er det lurt å tenke stort
Gullfisk i 25l eller 54l er altfor lite ja. Husk at gullfisker blir opp til 40cm så da kan man jo tenke seg at ett så lite akvarium blir for lite. Selv om fiskene spiser, svømmer rundt eller legger egg/unger betyr ikke at fisken har det bra eller trives.

I 23l kan man fint ha ett par klovnekilli eller en liten stim med små rasboras (f. eks moskito) eller 1 kampfisk, men da bør man ikke ha andre arter og ettersom du har reker der ville jeg absolutt ikke valgt hverken kampfisk eller killi da disse spiser reker.
Inaktiv bruker
Du kan vel kanskje ha en liten stim neontetra også, sort neontetra er jo litt tøff. Neontetra er litt slik at de svimser endel rundt, og svømmer litt hit og dit.

Jeg vet at 50 liter ofte blir sett på minimum for størrelse til mange av de mindre stimfiskene, eller endel tetra. Og at 23 liter egentlig er mer som et nano-akvarie, for slike knøttsmå rasbora fisker. Men jeg ville kanskje heller satsa på sort-neontetra, kanskje blande neontetra og sort neontetra 8 + 8.

Hannene av neontetra er litt kortere og slangere enn hunnene av neontetra også, så hvis man leser at neon-tetra blir 4.5cm, så gjelder det for hunnene, mens hannene kan være en cm kortere.

Endel andre tetra-fisker, f.eks x-ray tetra og rosentetra, samt skjørte-tetra har jeg inntrykk av at det er slik at de gjerne vil ha den beste plassen. Og det kan bli slik at to av fiskene i en stim blir litt større og kan begynne og krangle. Men med neontetra så er det vel ikke helt slik. En annen liten tetra-fisk er glødebåndstetra. Kan hende den også svimser mer rundt når den svømmer.

En annen pen liten stimfisk som jeg mener du kan prøve er dronning-rasbora, som da egentlig gjerne skal ha 50 liter som minimum. Dronning-rasbora er visst ganske leken når den svømmer, og vil utnytte plassen, så det kan gå fint med 10 stykker. Mange synes dronning-rasbora er en av de peneste stimfiskene
algekula
En annen pen liten stimfisk som jeg mener du kan prøve er dronning-rasbora, som da egentlig gjerne skal ha 50 liter som minimum. Dronning-rasbora er visst ganske leken når den svømmer, og vil utnytte plassen, så det kan gå fint med 10 stykker. Mange synes dronning-rasbora er en av de peneste stimfiskene :)

Jeg har dronning-rasbora i en 54 liter, og tror det er minimum for dem, ville ikke hatt dem i noe mindre. Tror kanskje moskito-rasbora eller en enslig kampfisk er mer aktuelt. Eller reker da. Sakura f.eks. Flotte og fascinerende skapninger. Går også bra å ha et par amanoreker sammen med sakuraene i en 23 liter. Amano er supre til å rydde opp og holde det reint.
Det første akvariet jeg hadde var vel en 20-liter om jeg husker riktig, og i den gikk det 3 Nigeria Killi som trivdes veldig!
Gullfisk bør ha minst 500 liter...de trives ikke i 50, de lever, så vidt og i alle fall ikke i 30-40 år...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap