Synlig, bedagelig og sosial fisk ønskes
Hei!
Jeg har et 125L kar med 11 pristellatetra, 5 kuhliier og 5 ottoer.
+ 6 microkrabber og kirsebærreker. Vannverdiene er stabile og ligger på gH 6, pH 7, null nitritt.
Alt fungerer flott, vel, det vil si ikke alt. Når vi ser på karet ser vi ikke en eneste fisk. Helt tomt. Fiskene har lagt sin elsk på rota i kart. Baksida av rota. Kan sikkert ta den ut, men jeg synes den er flott.
Kunne godt tenkt meg en litt mer sosial fisk, om man kan at en fisk er sosial. En fisk som ikke gjemmer seg hele tiden.. En fisk som kommer når det er tid for mat.. (sånn som gullfisker o.l.) Gjerne en fisk som liker seg i toppsjiktet.
(himmel, akkurat i det jeg skulle poste innlegget kom alle pristellatetraene frem og driver med boblejakt. De synkronsvømmer rundt algemagneten mens de følger en liten luftboble..Typisk. Men, altså, om noen skulle ha et fisketips hadde det vært supert.)
Jeg har et 125L kar med 11 pristellatetra, 5 kuhliier og 5 ottoer.
+ 6 microkrabber og kirsebærreker. Vannverdiene er stabile og ligger på gH 6, pH 7, null nitritt.
Alt fungerer flott, vel, det vil si ikke alt. Når vi ser på karet ser vi ikke en eneste fisk. Helt tomt. Fiskene har lagt sin elsk på rota i kart. Baksida av rota. Kan sikkert ta den ut, men jeg synes den er flott.
Kunne godt tenkt meg en litt mer sosial fisk, om man kan at en fisk er sosial. En fisk som ikke gjemmer seg hele tiden.. En fisk som kommer når det er tid for mat.. (sånn som gullfisker o.l.) Gjerne en fisk som liker seg i toppsjiktet.
(himmel, akkurat i det jeg skulle poste innlegget kom alle pristellatetraene frem og driver med boblejakt. De synkronsvømmer rundt algemagneten mens de følger en liten luftboble..Typisk. Men, altså, om noen skulle ha et fisketips hadde det vært supert.)
Postet 17.11.13 kl 21:32
Endret: 17.11.13 kl 21:35
Postet 17.11.13 kl 22:04
Hva med guppy. Kommer til overflaten for å få mat når du nærmer deg karet. Svinser rundt fingrene når du har hendene i akvariet. Hos meg blir rekene flere i samme karet. Eller en stim med kardinaltetra/neontetra vil gi en fargeklatt som er synlig mesteparten av tiden. Jeg har det sammen med reker, men de spiser de små rekene.
Postet 17.11.13 kl 22:17
Postet 17.11.13 kl 22:20
Postet 17.11.13 kl 22:31
Postet 17.11.13 kl 22:32
Postet 17.11.13 kl 22:47
Det der med kampfisk og reker er vel fra kar til kar. Eller fisk til fisk rettere sagt. Jeg har og har hatt kampfisk med småreker og ikke noe rekespising her iallefall. Sosiale er de iallefall kampfiskene. Til de grader.
Ang kuhliene dine ville jeg skaffet meg flere der. Jo flere jo bedre. De synes også veldig godt her hos meg. Høyt og lavt/kryss og tvers - særlig når lyset slukkes...
Ang kuhliene dine ville jeg skaffet meg flere der. Jo flere jo bedre. De synes også veldig godt her hos meg. Høyt og lavt/kryss og tvers - særlig når lyset slukkes...
Postet 17.11.13 kl 23:12
Endret: 17.11.13 kl 23:15
Jeg tror også jeg ville gått for gurami, kanskje dverg-gurami som Colisa lalia De er jo fantastisk vakre.. Men når du snakker om kampfisk så er jo de veldig sosiale da. Dukker opp ved glasset så snart de ser deg, og følger etter fingrene når du har de oppi akvariet. Du kan jo ha flere hunner sammen, eller en vakker hann. Her har ikke kampfiskene spist reker, men har ingen rekebarn oppi akvariene deres, bare litt større reker.
Tenker også kanskje at en stim neontetra/kardinaltetra ville fått de andre til å føle seg tryggere og være mer framme. Og flere kuhliiål er å anbefale ja, hvis man vil at de skal bli tøffere til å vise seg fram.
Tenker også kanskje at en stim neontetra/kardinaltetra ville fått de andre til å føle seg tryggere og være mer framme. Og flere kuhliiål er å anbefale ja, hvis man vil at de skal bli tøffere til å vise seg fram.
Postet 18.11.13 kl 00:23
For ungenes skyld sitter jeg og snuser på en kampfiskhann. Jeg har hele tiden sagt at jeg bare skal ha småfisk i karet, men det er litt stusselig når man ikke ser fiskene.
Rekene kan jeg overleve uten, men jeg håper krabbene får leve.
Går det greit å ha en hann alene, tro?
Guramiene er jo så vakre, men kan ikke disse bli aggressive mot andre når de er i lek?
Ang kuhliiene. Jeg har ikke 5 men 7, hadde glemt at jeg kjøpte 2 til :p
De henger i plantene som slanger, det er favoritten..Men de synes jo ikke med mindre du sitter og leter. Lenge. De har mange gjemmesteder så de burde egentlig ha vært mer fremme. Hadde kuhliier før og de var helt annerledes. Vet ikke hvorfor disse bare slanger seg i plantene.
Takk for innspill, forresten
Rekene kan jeg overleve uten, men jeg håper krabbene får leve.
Går det greit å ha en hann alene, tro?
Guramiene er jo så vakre, men kan ikke disse bli aggressive mot andre når de er i lek?
Ang kuhliiene. Jeg har ikke 5 men 7, hadde glemt at jeg kjøpte 2 til :p
De henger i plantene som slanger, det er favoritten..Men de synes jo ikke med mindre du sitter og leter. Lenge. De har mange gjemmesteder så de burde egentlig ha vært mer fremme. Hadde kuhliier før og de var helt annerledes. Vet ikke hvorfor disse bare slanger seg i plantene.
Takk for innspill, forresten
Postet 18.11.13 kl 09:44
Vil ikke kampfisk trives i et kar med pumpe?!
Altså, jeg stakk innom den nærmeste dyrebutikken bare for å se... hehe.. og da jeg spurte om en kampfiskhann ville trives i et 125L kar med pristellatetra, fikk jeg et kontant nei. Ikke på grunn av de andre fiskene, men fordi karet var for stort og fordi det hadde pumpe som laget strømninger.
Er dette riktig?
Hun sa at det ideelle for kampfisk var 5L og uten pumpe.
Er dette riktig?
Hun sa at det ideelle for kampfisk var 5L og uten pumpe.
Postet 18.11.13 kl 11:55
Dette med kampfisk i 5 liter uten pumpe er intet mindre enn dyreplageri. INGEN fisk bør holdes på den måten ! Jeg grøsser når jeg ser en rekke med slike kar i dyrebutikken. Hvordan ville du likt å bo på to kvadratmeter og med elendig luft ? Nå kan forsåvidt kampfisk hente oksygen direkte fra lufta, men det gjør ikke saken så mye bedre...uten filter/pumpe blir vannkvaliteten dårlig.
Postet 18.11.13 kl 12:10
dillaHun sa at det ideelle for kampfisk var 5L og uten pumpe.
Hårreisende at dyrebutikkansatte kan si dette :/
Tenk deg følgende, ville du bodd i en leilighet på 125 kvm med godt ventilasjonsanlegg og sanitærrom, eller et kott på 5 kvm uten ventiler og toalett.... ? Hvis du møter vedkommende igjen, så fortell henne gjerne dette.
Kampfisker vil ikke ha MYE strøm, men så lenge det finnes rolige områder i akvariet, så tåler de fint vanlige strømninger i karet.
Postet 18.11.13 kl 12:12
Jeg er jo hjertens enig i at det ikke høres bra ut, og prøvde å si at det ville vel være bedre for den å ha det større og med et filter så vannet var beboelig. Hun ristet på hodet og sa at det ikke var tilfellet og at fisken kom til å bli stresset og syk.
Hun hadde en kampfisk i en 5L selv og hun byttet vann ofte. Siden den lagde skumrede var den hæppi..
(Jeg smilte pent og avsluttet temaet..)
Men, så vil dere da si at jeg trygt kan ha en kampfiskhann sammen med mine andre fisker i en 125L Juwel Rio med sånn passe bra pumpe?
(ønsker ikke å gjøre et bomkjøp)
Hun hadde en kampfisk i en 5L selv og hun byttet vann ofte. Siden den lagde skumrede var den hæppi..
(Jeg smilte pent og avsluttet temaet..)
Men, så vil dere da si at jeg trygt kan ha en kampfiskhann sammen med mine andre fisker i en 125L Juwel Rio med sånn passe bra pumpe?
(ønsker ikke å gjøre et bomkjøp)
Postet 18.11.13 kl 12:17
Det er, som noen allerede har sagt, litt avhengig av den individuelle kampfisken. Noen av dem kan være nokså hissige mot andre fisk, mens andre ikke bryr seg. Hvis du har andre arter med lange finner, vil jeg ikke anbefale kampfiskhann...de er i utgangspunktet territoriale og vil se på andre langfinnede fisk som rivaler og angripe dem.
En kampfiskhann som er vant til å sitte alene i et 5 liters fengsel kan være et problem. Skal du ha en slik, så prøv iallfall å få tak i en som er vant til å gå med andre fisk rundt seg. Da blir ikke overgangen så stor.
En kampfiskhann som er vant til å sitte alene i et 5 liters fengsel kan være et problem. Skal du ha en slik, så prøv iallfall å få tak i en som er vant til å gå med andre fisk rundt seg. Da blir ikke overgangen så stor.
Postet 18.11.13 kl 12:37
Ja, det kommer vel an på fisken, så da tar jeg ikke sjansen og dropper jeg kampfisk. Pristellaene har jo litt høye ryggfinner når de slår de opp, men ellers tror jeg det ikke hadde vært et problem. Skjønner jo at en fisk som har stått i en kopp alene kan bli litt irritert...
(med mindre det er noen i nærheten som har en sosial kampfisk som de ønsker å omplassere/selge..)
(med mindre det er noen i nærheten som har en sosial kampfisk som de ønsker å omplassere/selge..)
Postet 18.11.13 kl 12:41
Endret: 18.11.13 kl 12:43
Postet 18.11.13 kl 12:46
Postet 18.11.13 kl 12:50
Postet 18.11.13 kl 13:17
Uffda....jeg som har kampfisken min i 250 liter da.... Han kjøpte jeg forresten i butikken der han lå og så halvdød ut i en 2 liters boks...mens han her farter rundt hele dagen og halve natta. Vet ikke helt jeg...
Kampfiskhunner kan være alene eller flere sammen. Ikke like fjonge å se på som hannene men personligheten er jo der også så...flotte fisker synes jeg iallefall.
Kampfiskhunner kan være alene eller flere sammen. Ikke like fjonge å se på som hannene men personligheten er jo der også så...flotte fisker synes jeg iallefall.
Postet 18.11.13 kl 13:34