Hjelp til valg av fisk

Hei.

Har et tomt 240L som jeg ønsker å fylle med fargerike og flotte fisker. Hadde på forhånd tenkt på piraya, men tenkte over det, og kom fram til at 240L kanskje er litt drøyt lite for den typen fisk.

Noen som har forslag til fine, fargerik fisker? Helst stimfisk
Å ha en nytt passe stort kar som deg byr ofte på problemer..... Ja det finnes jo så mye flott fisk =) Før du tenker på hvordan fisk du skal ha, bør du først finne ut av hva type innredning du vil ha, bunnsubstrat, temperatur, pH og andre vannverdier og i hvilket sikte av karet du ønsker å ha liv.

Noen arter er avhengig av sand, slik som bunnfisk. Kan da blant annet nevne corydoras og ciklider. Å samle masse fisk med masse flotte farger er som å spille i lotto. De krever sikkert forskjellige vannverdier, noen arter går ikke sammen, noen arter spiser hverandre etc etc.

Hovedsaklig driver jeg med dverg ciklider (apistogramma) og setter opp karene mine etter deres natulige habitat. Dvs vil si sand som bunnsubstrat, røtter, eikeblader, flyte planter og svak filterstrøm i karet som utgangspunkt. Bruker også planter selv om dette ikke er noen naturlig del av apistogrammaenes hverdag i naturen.

Søk litt på fisk du har lyst på og når du finner en art du liker kan du videre søke på hvilke arter dem trives i lag med. Mange bra baser å søke i her på forumet =)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap