Artsbestemmelse av malawiciklider (og andre arter) ved dna-teknologi

Jeg lurer på om det er noen her på forumet som vet noe angående bruk av DNA-teknologi for å undersøke hvilke arter som er mest i slekt; hvilke som bør regnes som underarter osv. Noen som vet noe?

Jeg har "Malawi Cichlids in their natural habitat", 4 utgave av Ad Konings og det slår meg at mye av puslespillet som handler om å finne ut hvilke arter som skal plasseres sammen, og hvilke arter som er lite beslektet er særdeles vanskelig.

Med moderne genteknologi er metodene for å finne ut noe om slektskap mellom artene mye bedre. Man kan også DNA-teste enkeltindivider for å finne ut hvilken art disse tilhører.

Er det noen som vet om noe litteratur eller nettsteder som viser at moderne genteknologi brukes for å løse puslespillene når det gjelder Malawisjøen og alle de forskjellige ciklidene som lever der?
Ja det har vært gjort mange slike studier og det skjer fortsatt mye. Metodene er i rask utvikling.

Her er en ganske aktuell fagartikkel: http://www.cell.com/current-biology/retrieve/pii/S0960982210014545

Artig!
Takk for nyttig lenke

Istedenfor å tenke seg at det er en "felles stamfar" for alle ciklidene, pekte denne artikkelen på gjentatte koloniseringer og hybridiseringer mellom forskjellige arter. Det virker jo fornuftig.

I tillegg fikk man et hint om at den kjente og kjære "Golden", Labidochromis caeruleus egentlig er mer i slekt med Letrinops og Placidochromis enn med andre mbuna… Det gir jo en forklaring på at de er relativt mye mer fredelige…

Ikke lett å skjønne all teksten men, pyttsan...
Jeg har ikke peil på Malawi-ciklider selv, men kommer en del borti DNA-analyser på jobben så det var fort gjort å søke opp infoen du spurte om.

Det er jo ganske tungt å lese sånt ja. Hvis du har tid kan du som regel finne forklaringer på faguttrykkene på (engelske) wikipedia. Men så må du gjerne slå opp noe du ikke forstår i wikipedia-artikkelen... så det tar sin tid! Men du lærer mye, da.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap