To kampfisker sammen

Jeg har nylig "adoptert" en kampfisk fra et ensomt liv i en fiskebolle. Jeg har en rød kampfisk fra før av som heter Audun. Audun er sunn og frisk, men nykommeren, Konrad, er litt mer pjuskete. Audun er mye større enn Konrad. Audun begynte umiddelbart å blåse seg opp og gjøre det som for oss ser ut som at han skremmer Konrad, idet Konrad kom inn i akvariet.

De liker nok ikke hverandre særlig godt, men jeg ser ikke at noen av dem spiser av hverandre eller skader hverandre. Det eneste som skjer er at Audun tøffer seg litt. Er dette et tegn på at de kommer overens og at det kommer til å gå bra, eller skal jeg forvente at de begynner å krangle mer etterhvert? Hva er "vanlig" oppførsel hos kampfisker?

Om dette er 2 hanner bør dem få hvert sitt akvarium da dem kan drepe hverandre eller få så store skader at dem dør.

Om det er ett av hvert kjønn går det som regel bra, men i enkelt tilfeller kan hannen også drepe hua så det må være god plass og gode gjemmesteder sånn at hun kan stikke seg unna. Er flere som også har opplevd meget hissige huer så følg godt med.
De heter ikke kampfisk for ingenting. Som Cathy sier, hvis det er to hanner, skill dem. Ellers kommer du om ikke så lenge til å sitte der med en levende kampfisk og en død, eller i verste fall to døde.
Takk for svar. Dere har helt rett. Audun har blitt mere hissig de siste dagene, så nå har jeg skilt dem ad. Vet noen om "hakkede" slør vokser tilbake?
Hakkete slør vokser ut igjen
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap