Gullfiskkar

Heisann!
Jeg tenker å kjøpe et til kar i tillegg til det tropiske jeg har nå. Det jeg har er på 55 liter og huser en plakat kampfisk- hann, fem indianergoby, en vanlig ancistrus og åtte amanoreker. Akvariet er "bare- bottom" og har to stykk innvendig filtre hvor den ene tilfører oksygen i vannet i tillegg til å filtrere.

Nå ønsker jeg å kjøpe et større kar for å ha gullfisker av typen comet. Aller helst kunne jeg tenkt meg et på 450 liter, men jeg har ingen erfaring med så store akvarier. Er 3-5 gullfisker for mange/ for få? Holder det med en 200- liter for dette antallet fisker? Jeg regner med at utvendige filtre er å foretrekke for så store akvarier, men jeg skulle likt å vite hvor stor kapasitet jeg behøver når det er snakk om gullfisker. Holder det med én pumpe eller burde jeg ha en som tilfører oksygen i tillegg? Jeg er forberedt på at det er mye arbeid med tanke på vannskfter osv.

Jeg ønsker et minimalistisk uttrykk, evt kun anubias, ikke noe substrat. Drømmen er å skaffe koi- "unger", men en 450- liter blir vel for liten ganske raskt? Vil et standard gulv i et hus fra 50- tallet tåle 4-500 kg? Er det mye bråk på de utvendige filtrene? (Akvariet skal stå på soverommet.)

Jeg vil si 3-4 Comet burde gå bra i 450 liter i oppvekst. Da vil det iallfall gå lenge før det blir trangt for dem. men 200 liter er for smått, imho. Hvis du skal ha oppdrett, blir det nok fort bruk for flere kar !

Utvendig filter er en nødvendighet, ja. Så lenge du har stort nok filter, bør det holde fint med ett...sats på Eheim-kvalitet, ville mene et Pro 3 1200Xl (2080) er godt mål og litt til.

Eheim er meget stillegående, jeg må omtrent legge øret nedpå for å høre mine. (Men nå er jo jeg gammel og både hører og lukter dårlig...

Gulvet burde tåle dette. Det går jo an å fordele vekt-trykket ved å legge en plate under bordet også. Er du i tvil, så spør en som har snøring på byggtekniske detaljer !
Tilfeldig bekjentskap
© Janka Skogstad
Reklame for plussmedlemskap