Hvor lenge kan fisk fra dyrebutikk ligge i posen? fisk på fly?

Jeg skal flytte langt vekk til en plass hvor det ikke finnes akvariebutikk (tror jeg, virker som den lille dyrebutikken som var der før har lagt ned). Jeg har familie som besøkes noen ganger i året. Jeg vil gjerne kunne fortsette akvariehobbyen der jeg flytter, ihvertfall få meg nytt akvarie når jeg kommer skikkelig på plass. Det meste av utstyr kan kjøpes på nett, sand og steindekor kan finnes ute. Men fisk og planter er vanskelig å få tilsendt. Ihvertfall på høst/vinter, og det er mest høst/vinter i nordnorge.

Kan jeg kjøpe fisk når jeg er i Oslo og ta dem med på en kjøretur på over ett døgn i pose?

Kan jeg kjøpe fisk når jeg er i Oslo og ta dem med i bagasjen på fly? Da må selvfølgelig posen pakkes godt med avispapir (varmeelement?) og i pappesker.

Eller vil jeg ende med døde fisk?

Planter regner jeg med at begge varianter går helt greit med så lenge de ikke blir most

Finnes det noen nettsteder som selger og sender fisk med posten? Hvordan temperaturer må det være for at de skal sende?
Jeg fikk fisk tilsendt i en eske kledd med isopor og med en heatpack i toppen.
Det var mye luft i posen. 2 døgn i postsystemet, men alle 10 var friske å fine.
Og det er de fortsatt etter 1 år ca...
Fisk klarer seg i pose i ett døgn, særlig hvis man tilsetter litt ekstra oksygen til luften i posen. Det er naturligvis under forutsetning av at fiskene pakkes i store poser med få fisk i hver pose, og at temperaturen holdes riktig. Man lan pakke i isoporkasse, med varme-elementer om nødvendig.

Vet at folk tar med fisk i bagasjen på fly, under de samme forutsetninger som over. Da er det naturligvis enda viktigere med god pakking og varme-elementer. Det fins dyrebutikker som sender fisk...jeg vet ihvertfall at Dahl's Dyrerike har gjordt det. Her på AF finner du også av og til selgere som er villig til å sende fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap