Syk fisk

Fant neontetraen min i denne tilstanden i dag... :/ hva feiler det den? Hva kan jeg gjøre?
Det er jo en stimfisk? Dør snart av ensomhet?

Neida.. Synes det ser ut som om du har for mye nitritt i vannet jeg. Hvor ofte skifter du vann?
I utgangspunktet så var han en del av 10 stk. 3 stk har blitt spist av annen fisk så det betyr at han var igjen i en stim på 7 fisk. Dessverre siden jeg ble redd for at han var syk og fikk en del forskjellige tilbakemeldinger så endte det med at jeg avlivet den....

Jeg skifter 20 liter av min 60 liter hver 3 uke. Tilsetter da 2 salt/mineral tabletter og sånn aquasafe.
33% vannskifte hver 3 uke er nok litt skjeldent på en 60l. En 15% i uka er nok bedre og tryggere serru. Da holdes vannkvaliteten garantert bedre
Aquasafe er som regel bare surr å bruke i Norge siden vannkvaliteten her er som regel veldig bra, hvis ikke du sliter med mye klor der du bor da..
Neontetra er en ferskvanns fisk og ikke brakk, så skulle egentlig ikke bruke salt i det hele tatt. Og iallefall ikke hvis du har noen sugemaller eller Corydoras...
Butikker skjønner du bryr seg ikke om fisken din mistrives og dør, faktisk så tjener de på det fordi du kjøper da medisiner og mere fisk...
Sååå..... ta et større vannskifte daglig i en 3-4 dager og drop aquasafe og salt...
De fleste bruker ikke slikt..
Lykke til..
Jeg som hadde skikkelig trua på han fiskekællen her da! Kjedelig..

Jeg har kommunalt vann så tror det kan finnes klor i det.

I akvariumet mitt så har jeg:

2 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
2 stk Gullfisk Carassius auratus auratus
2 stk Metallpansermalle Corydoras aeneus
6 stk Neontetra Paracheirodon innesi
3 stk Cherrybarbe, Titteyabarbe Puntius titteya
3 stk Platy Xiphophorus maculatus

Kom frem til at man også må ha sandbunn og ikke grus pga sugemallene. Så det skal jeg fikse når jeg er ferdig med jobbskiftet. Jeg er dog noe usikker på hvilken farge jeg skal ha på sanden? Det skal sies at ingen av fiskene har skader som jeg kan se så de har klart seg så langt. Ble tipset om å ta ut halvparten av vannet samt fisk, planter og pynt før jeg fjerner grus og tilsetter gjennomskyllet sand. Venter på at det skal klarne og tilsetter da fisken igjen(etter planting).

Sammensetningen av fisk kommer jo også etter tips fra denne fiskemannen....
Plussmedlem
Hei og velkommen inn hit....
Først så tror jeg du vil finne forholdene her inne en del ryddigere enn på Vi med Akvarium, selv om vi er en del av de samme folkene...

Så vidt jeg husker kan nøyaktig hvor du får vannet ditt fra avhenge litt av hvor på Borgenhaugen du bor, men det burde uansett ikke være så mye klor at det utgjør noe problem.
Det blir kanskje kloret litt ekstra i de aller varmeste periodene, men som sagt...
Bruker aquasafe kun i ekstremt sjeldne tilfeller, heller ingen andr tilsetninger brukes. Med unntak av catappa og eikeblader som har en naturlig og positiv innvirkning på vannkvaliteten.

Vannbytte på ett så lite kar går såpass fort at du kanskje bure gå opp til rundt 25% i uka. Selv kjører jeg 30-40% på karene her.
Jeg bor jo også på B., men etter mye studier av vannledningsnettet har jeg ikke greid å finne ut om vannet mitt kommer fra baterød eller Isesjø sine anlegg. Eneste som er sikkert, er at begge står oppført som "klorbrukere". Baterød bruker nok ikke så mye, med sitt moderne UV-anlegg, men som milo sier klores det nok i perioder når råvannet har mindre god kvalitet. Så jeg bruker Seachem Prime for å være sikker.

Som andre har sagt, bør du bytte mer vann, og oftere. Du har noen relativt "sølete" fisker, så mindre enn 30% ukentlig bør du ikke gå. Vil også sterkt anbefale å tappe opp kaldt vann dagen før du skal bytte, slik at det kan lufte seg over natten og få rett temperatur, gjerne med en luftestein oppi. Selv bytter jeg 50% ukentlig i mine kar.

Hvis du skal bytte bunnlag, vil jeg anbefale at du tar alt vannet på en gang. Når du begynner å rote for å ta ut grusen, vil det virvles opp mye organsik grums og du risikerer en nitritt-topp som skader eller dreper fiskene dine. Spar et par bøtter vann som du har fisken i, og bland dette med nytt vann når du skal fylle opp igjen.

Du har nok en litt uheldig blanding av fisk i karet ditt. Gullfiskene trenger mye mer plass, og det er litt lite med to pansermaller (de vil gjerne være minst 5-6 stykker). Og med vann fra krana passer dette ikke så bra for neon tetra. De kan slite mye med høy pH. og salt i vannet Platyene passer nok bedre til vannet. Så med noen endringer i rutiner og fiskebestand vil du få et mye sunnere kar og gladere fisker
Hjelp....
Jeg blir så forvirret når jeg holder på med det greiene her at jeg ikke er langt fra å gi opp....blir lei meg når fisken dør og umotivert når alt blir feil
Trodde at dette skulle være mye enklere enn det er...men det er vanskelig med feil veiledning også!

Takk for at dere ikke kjefter på meg for at jeg ikke kan bedre (det finnes NOK av dem....)

Da fjerner jeg alt vannet bortsett fra det som fiskene blir i da.. HVOR kjøper jeg sand hen? Noen skriver om biltema sand...og da blir jeg redd i allefall...

Så skal jeg begynne å bytte vann ukentlig Akkurat den aquasafen har jeg brukt fordi jeg ble fortalt at jeg skulle det.. Det samme med de "salt tablettene".. Ble anbefalt å ikke bytte vann oftere enn hver 3 uke..

Da får jeg kjøpe noen flere pansermaller da.. Synd at slørhalene krever mer plass! De er jo så kule De i butikken sa jo at dette ikke var NOE problem...
Neontetraene mine har slitt kun i den siste uken etter at slørhalene kom - så regner med at de er problemet her...sånn utenom vannkvaliteten da tydeligvis :P

*frustrert*
...og nå trenger jeg å bytte pumpa også! Gir opp... -.-

Ingen er "ute" etter deg her iallefall..
Biltemasand bruker jeg iallefall og den er helt grei bare skyll den godt først..
Butikken burde ta slørhalene tilbake, eller i allefall omplassere (selge) de for deg noe de antagligvis gjør evt bytte de inn i noen cory aneus så du får en fin liten gruppe
Filterpumper er noe fisken din er avhengig av så dette må nok ordnes fort, og anbefaler et kjent merke siden disse er mer holdbare som f.eks Eheim..
Trist at ting butter imot og du går lei, men ikke gi opp.. Når alt er på plass og fisken lykkelig så er du det også Dette er en veldig givende fin hobby å pusle med
Setter pris på å ikke få kjeft !

Alle fiskene er satt sammen etter anbefaling fra butikken...noe som er vanskelig som kjøper å ikke forstå..

Hvordan er det å kjøpe pumper brukt? Trenger å få byttet den på fredag regner jeg med, så kan kanskje få bestilt over nett...

Hva heter Biltemasanden? Bør den være i en viss farge? Hørte et sted at den burde være svart... men det er kjedelig med svart! :P

*gleder meg til å bli lykkelig igjen*
Uff, leit at du blir frustrert ! Ikke gi opp...alle hobbyer krever vel at en setter seg inn i hvordan ting fungerer. Og kanskje læringskurven blir litt bratt når man plutselig får problemer man ikke helt forstår seg på Men dette klarer du !

Ett lite tips er å ikke høre for mye på folk i akvariebutikken, mange av dem har fint lite kunnskap om akvaristikk. Og de er der for å selge...faktisk tjener de jo på at du får problemer, slik at du kommer tilbake og handler mer. Jo mindre du vet, jo lettere er det å selge til deg, og de protesterer sjelden hvis du spør "kan jeg ha sånne ?" eller "er dette noe jeg trenger ?" Så det lønner seg å lese seg opp ! Selgere er heller ikke så interessert i hvordan fiskene får det når de forlater butikken, og har gjerne fisk i for trange og dårlige forhold selv. Men det er da heller ikke permanente levesteder, meningen er å få folk til å kjøpe dem raskest mulig.

Men godt at du havnet her, da...alltid folk her som kan hjelpe

Edit : Biltemasanden heter ikke noe spesielt, men det skal stå på pakken at den er egnet til akvarier ! Den er lys gulbrun/hvit i fargen. Den har varenr. 175425.
Butikken seter sammen en blanding som passer de best desverre, eler en dårlig anbefaling av en underkjyndig butikkansatt og de er det mange av...
Pumper kan kjøpes brukt men må da vaskes godt iallefall, men anbefaler nytt siden da vet du hva du får
De selger kun 2 typer sand på biltema, fin/grov og den groveste er nok best.. Det står korn str på sekken og at den er for bl.a akvarier.. Men jula har også en tilsvarende sand som flere bruker All denne sanden er lys og ikke sort..
Du blir nok lykkelig igjen snart og alle ønsker deg nok velkommen og lykke til

PS... Bare spør hvis det er noe du lurer på
Blir helt matt av at det går ann å behandle fisk på den måten som selger! Skulle vært krav til rett veiledning og kunnskap spør du meg! :/
Det verste er at han jeg kjøpte de av virket for meg som en akvariefantast...men der tok jeg visst feil!

Endte opp med å bestille meg en Eheim pumpe! Og skal kjøpe noen røtter, planter, huler og sand fra en nabo brått Så da blir det bra. Gleder meg til å bli ferdig med jobbøkten min og reorganisere alt oppi der! Så får jeg bare håpe at alt går bra frem til da...men gullfiskene vokser heldigvis ikke radig fort! Jeg får ta tak i det da

Vet at jeg heller skal lese meg opp en del før jeg anskaffer noe mer nå!
Mamma hadde også en akvariebok jeg kunne få låne

Takk begge to Supert med veiledning
Husk at hvis denne akvarieboka til mamma er gammel, så er det ikke sikkert det stemmer det som står der.
Bare hyggelig å hjelpe. Husk 30% vannbytte da
Det er ikke umulig at den er gammal nei!! Haha

LOVER å bytte 30 % vann Gleder meg til å få hjem nye Eheim pumpa!
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap