Egg til yngel

Har tomasiciklider som har lagt egg, og jeg lurer på når egg blir yngel. Har hørt at yngelen gerne blir spist av foreldrene, så går det å flytte bladet med egg over til et annet tomt akvarium? Umulig å fjerne foreldrene i hvertfall.
Takker for svar
Ciklider er jo av natur opptatt av å beskytte og oppdra avkommet sitt selv. Det er det som gjør ciklider til en så stor og naturlig vellykket gruppe fisk.
Jeg husker ikke i farten hvor lenge ciklider generelt vokter egg før de klekkes, men 3-5 dager ville jeg tro? Avhengig av art.

Jeg ville absolutt latt dem være og latt ciklideparet få prøve seg og passe egg og yngel selv. De KAN kanskje bomme litt de første par gangene, og i ren og skjær tabbe spise dem istedet. Men med litt alder og trening så skjønner de som regel tegningen etterhvert, og gjør jobben slik den skal gjøres. Det positive med dette, er at yngelen da vokser opp og lærer av foreldrene sine, slik at de i sin tur blir bedre foreldre og kanskje ikke tabber seg ut med å spise dem istedet. Instinkter er èn ting, men å la dem erfare yngelpleie er også en fordel.

Det som er den største tyven i slike tilfeller, er andre fisk i akvariet, hvis man har ciklideparet i et selskapskar med andre fisk. Spesielt er maller (sugemaller er rå på det) fæle til å snike seg innpå om natten og spise rubb og stubb for ciklidene. Grunnen er at om dagen er ciklidene våkne, og så går de til ro og døser ("sover") om natten når det er mørkt. Mallene derimot, blir på sitt mest aktive om natten i mørket, og da går de på jakt etter spiselige ting på bunnen. Finner de egg med et par døsende ciklider ved siden av, spiser de alt de finner.

Det aller lureste du kan gjøre, er altså å sørge for at ciklideparet får være alene. Kanskje bare noen få tetraer tilstede, som kan trigge beskyttelsesinstinktet deres. I noen tilfeller kan ciklidene vende seg mot hverandre istedet, og begynne og krangle, hvis det ikke er noen andre de kan rette beskytterinstinktene mot.

Lykke til.
Har du lagt en plan for hvordan du skal fòre yngelen? Husk at ikke all yngel spiser flakfôr.... dette er det dårligste du kan servere yngel, de vokser knapt i det hele tatt på det. Ganske næringsfattig i forhold til levendefôr og frossentfôr.
Takk for svar,setter stor pris på det. Har to par Tomasiciklider som har revir i hver sin side av akvariet. Begge har lagt egg med to dagers mellomrom. I dag er samtlige egg borte på det første paret, så enten har ancistrusene spist de eller noen andre. Mora vokter over et tomt "reir". Kan ikke finne yngel og alle egg klekkes vel ikke samtidig, så de er vel blitt mat.
Morro dette, blir vel en sjangs for dette paret senere. Skal plante litt mer i akvariet så drt blir noe tettere i revirområdene deres.
Visste ikke at du hadde to par. Da kan jeg jo nevne at det ikke er et helt ukjent fenomen i ciklide-verdenen at par "kidnapper" hverandres yngel Hvis eggene til det ene paret har klekt, KAN det andre paret ha vært på banen og kidnappet dem til seg.

Nyklekte yngel er ofte kamuflasjetegnet og svakt gjennomsiktige. De ligger gjerne første dagen i en klynge i en grop i grusen eller på en stein, og ofte veldig vanskelige og se faktisk. Man må se veldig godt etter. Hvis paret som tilsynelatende har mistet eggene/yngelen sin fortsatt står og vokter på samme stedet, kan det godt hende det er noe der Kanskje ikke alle ynglene, men noen?
Ja her kryr det av yngel, hos det første paret jeg trodde hadde mistet sine. Jeg fant de, med forstørrelsglass gjemt nede i elvegrusen, faktisk 3 4 cm ned. ( reiret lå ved glassruta ) . Har vært å kjøpt Waterlifes Brine Shrimp Eggs for å se om dette funker som yngelfor.
Det andre paret har forlatt reviret, så der er det ikke noe aktivitet mtp yngel.
Noen sier at disse ciklidene flytter yngelen, til et annet sted i akvariet.
Time will show.
Har kjøpt flere planter og CO2 anlegg.
Dyr hobby men gud så gøy........
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap