Fisk til 55 liter
Postet 15.10.14 kl 10:58
Postet 15.10.14 kl 10:59
Inaktiv bruker

"Otto" er Otocinclus, en liten sugemalle.
En tommelfingerregel er en cm fisk per liter vann, så med 10 guppier og 4 Ottoer begynner det vel å bli trangt.
Ellers hadde et par dvergguramier eller sommerfuglciklider passet bra.
Men du kan jo teste nitritnivået i vannet. Er det 0 eller veldign nærmt null kan du prøve et par fisk til.
Har du mange skjulesteder (javamose og flyteplanter er perfekt) vil nok noen yngel overleve.
En tommelfingerregel er en cm fisk per liter vann, så med 10 guppier og 4 Ottoer begynner det vel å bli trangt.
Ellers hadde et par dvergguramier eller sommerfuglciklider passet bra.
Men du kan jo teste nitritnivået i vannet. Er det 0 eller veldign nærmt null kan du prøve et par fisk til.
Har du mange skjulesteder (javamose og flyteplanter er perfekt) vil nok noen yngel overleve.
Postet 15.10.14 kl 16:40
Inaktiv bruker

Biggipecs. Ellers hadde et par dvergguramier eller sommerfuglciklider passet bra.
Hvorfor anbefaler du disse fiskene? TS har ikke sand som Sommerfugl ciklider trenger, Ciklider og guramier er hissige, kommer til å plage de stakkars guppyene.
En ting til er at de fiskene krever helt forskjellige vannverdier. Sommerfugl ciklider er veldig var på vannverdi.
Til Trådstarter, siden du har 4 guppy, så kommer nok karet dit fort til å bli overbefisket.
Postet 15.10.14 kl 16:47
Postet 15.10.14 kl 16:51
Postet 15.10.14 kl 16:52
Inaktiv bruker

Bollo[QUOTE=Biggipecs]. Ellers hadde et par dvergguramier eller sommerfuglciklider passet bra.
Hvorfor anbefaler du disse fiskene? TS har ikke sand som Sommerfugl ciklider trenger, Ciklider og guramier er hissige, kommer til å plage de stakkars guppyene.
En ting til er at de fiskene krever helt forskjellige vannverdier. Sommerfugl ciklider er veldig var på vannverdi.
Jag har da ingen aning om hvilke vannverdier eller sand TS har? Jeg forholder meg til hva som står i åpningsinnlegget. Tviler på at guppier har så store krav til vannverdier; de har jo tross alt blitt avlet i generasjoner og blitt satt ut diverse steder for å spise opp mygglarver.
Forøvrig er ikke dvergguramier eller sommerfuglciklider aggressive. Anbefalte de fordi de er små, rolige og fargerike.
Forresten, ser nå på bildet at sanden er for grov for sommerfuglciklider.
Postet 15.10.14 kl 17:27
Endret: 15.10.14 kl 17:34
Biggipecs[QUOTE=Bollo][QUOTE=Biggipecs]. Ellers hadde et par dvergguramier eller sommerfuglciklider passet bra.
Jag har da ingen aning om hvilke vannverdier eller sand TS har? Jeg forholder meg til hva som står i åpningsinnlegget. Tviler på at guppier har så store krav til vannverdier; de har jo tross alt blitt avlet i generasjoner og blitt satt ut diverse steder for å spise opp mygglarver.
Forøvrig er ikke dvergguramier eller sommerfuglciklider aggressive. Anbefalte de fordi de er små, rolige og fargerike.
Forresten, ser nå på bildet at sanden er for grov for sommerfuglciklider.
Viss du ikke vet hvilken vannverdier eller sand hun har, hvorfor uttaler du deg da?
Viss du hadde tatt deg tiden til og søke opp dvergguramier og sommerfuglciklider, så hadde du sett att disse to ikke passer sammen overhodet!
Dette kalles for dyreplageri...
Postet 15.10.14 kl 17:53
Inaktiv bruker

Ha ha, "dyreplageri"?!?
TS har allerede guppier og otocincluser, som har forskjellig krav til vann. Skal du anmelde henne for dyreplageri?
Som sagt, anbefaling var basert på tilgjengelig informasjon. Jeg regner da ikke med at TS løper ut og kjøper det første og beste som blir foreslått, man selv sjekker alternativene nærmere. Jeg har da litt tiltro til at folk ikke er helt hjelpeløse.
Ser forøvrig ingen andre som har kommet med forslag om fisk som passer sammen med både guppier og ottoer, og som er rolige og fargerike.
TS har allerede guppier og otocincluser, som har forskjellig krav til vann. Skal du anmelde henne for dyreplageri?
Som sagt, anbefaling var basert på tilgjengelig informasjon. Jeg regner da ikke med at TS løper ut og kjøper det første og beste som blir foreslått, man selv sjekker alternativene nærmere. Jeg har da litt tiltro til at folk ikke er helt hjelpeløse.
Ser forøvrig ingen andre som har kommet med forslag om fisk som passer sammen med både guppier og ottoer, og som er rolige og fargerike.
Postet 15.10.14 kl 18:04
Endret: 15.10.14 kl 18:11
BiggipecsHa ha, "dyreplageri"?!? Som sagt, anbefaling var basert på tilgjengelig informasjon. Jeg regner da ikke med at TS løper ut og kjører det første og beste som blir anbefalt, man selv sjekker alternativene nærmere. Jeg har da litt tiltro til at folk ikke er helt hjelpeløse.
Tiltro?? Hvis hun hadde tiltro til deg da???? Du leverer ut feil info med den formening om at folk skal dobbeltsjekke om det stemmer???
Hmm, var jo det Bollo faktisk gjorde, og da kom du med masse svada som bare faller på egen urimlighet!!
Ditt forslag.... Var det basert på en snublefelle eller uvitenhet??
Postet 15.10.14 kl 18:15
Endret: 15.10.14 kl 18:16
Postet 15.10.14 kl 18:23
Inaktiv bruker

Dinnaz[QUOTE=Biggipecs]Ha ha, "dyreplageri"?!? Som sagt, anbefaling var basert på tilgjengelig informasjon. Jeg regner da ikke med at TS løper ut og kjører det første og beste som blir anbefalt, man selv sjekker alternativene nærmere. Jeg har da litt tiltro til at folk ikke er helt hjelpeløse.
Tiltro?? Hvis hun hadde tiltro til deg da???? Du leverer ut feil info med den formening om at folk skal dobbeltsjekke om det stemmer???
Hmm, var jo det Bollo faktisk gjorde, og da kom du med masse svada som bare faller på egen urimlighet!!
Uffda, noen som er litt langsint her?
Som sagt, jeg vet ikke hvilke vannverdier TS har. Det må TS selv vite.
Har hatt både sommerfuglciklider og dvergguramy selv, og fått yngel på begge arter. Bortsett fra at sommerfuglene forsvarte eggene var de overhodet ikke aggressive mot andre fisker, så slikt sett er det intet problem å holde de sammen med guppier.
Men OK, neste gang skal jeg kreve å få vite vannverdiene neste gang noen spør om hvilke fisker som kan passe sammen, så jeg ikke foråsaker mer moralsk indignansjon (skulle tro jeg hadde foreslått å drukne kattunger oppe 55-literen).
Postet 15.10.14 kl 18:26
Biggipecs[QUOTE=Dinnaz][QUOTE=Biggipecs]Ha ha, "dyreplageri"?!? Som sagt, anbefaling var basert på tilgjengelig informasjon. Jeg regner da ikke med at TS løper ut og kjører det første og beste som blir anbefalt, man selv sjekker alternativene nærmere. Jeg har da litt tiltro til at folk ikke er helt hjelpeløse.
Har hatt både sommerfuglciklider og dvergguramy selv
Men OK, neste gang skal jeg kreve å få vite vannverdiene neste gang noen spør om hvilke fisker som kan passe sammen
Siden du har hatt disse sammen.... Uvitenhet da....
Trenger ikke å kreve noenting du, men bakgrunnssjekke forslagene dine først hadde nok vært lurt...
Ikke lang sur nei, for du hadde faktisk et poeng Kastet meg over og kommenterte alt så kritikken din var velplassert og korrekt.. Men siden du aggressivt kommenterer andre, så tåler du vel at noen forteller deg at forslaget ditt var idiotisk og uvitende
Postet 15.10.14 kl 18:38
Endret: 15.10.14 kl 18:39
Tror ikke biggipecs mente at TS skulle ha både sommerfuglciklide og gurami sammen ?
En helt annen ting er at sommerfuglciklide absolutt ikke passer i guppy-vann...som sagt, HVIS TS har "riktige" vannverdier for guppy. Problemet er at ingen vet hva slags vann han faktisk har.. .
Så Krovmy, hva slags verdier har du for pH, GH og KH ????
En helt annen ting er at sommerfuglciklide absolutt ikke passer i guppy-vann...som sagt, HVIS TS har "riktige" vannverdier for guppy. Problemet er at ingen vet hva slags vann han faktisk har.. .
Så Krovmy, hva slags verdier har du for pH, GH og KH ????
Postet 15.10.14 kl 18:39
Inaktiv bruker

Forslaget mitt hadde vært idiotisk om TS hadde vann som er perfekt for guppier.
Det eneste jeg egentlig er uvitende om i denne tråden er hvilke vannverdier TS har, for jeg vet at guppier helst skal ha hardt, alkalisk og gjerne litt salt vann, mens de andre (inkludert Ottoene) skal ha bløtt og surt vann.
Mulig jeg har gjort meg skyldig i vanetenking om at de fleste har bløtt og litt surt vann, mens guppier er det ikke så nøye med(de formerer seg jo som kaniner uansett).
Det eneste jeg egentlig er uvitende om i denne tråden er hvilke vannverdier TS har, for jeg vet at guppier helst skal ha hardt, alkalisk og gjerne litt salt vann, mens de andre (inkludert Ottoene) skal ha bløtt og surt vann.
Mulig jeg har gjort meg skyldig i vanetenking om at de fleste har bløtt og litt surt vann, mens guppier er det ikke så nøye med(de formerer seg jo som kaniner uansett).
Postet 15.10.14 kl 18:44
Postet 15.10.14 kl 19:13
Inaktiv bruker

SilverShadedÆrlig talt, biggipecs...hva er det for slags innstilling ? Uansett om det er en guppy til 20 kroner eller enn malle til 2000 kroner, så skal de da ikke behøve å slite med dårlig vann !
Joda, er enig i det. Men av og til må man prioritere, og da må jeg nok innrømme at guppier, platier og sverddragere ikke er min førsteprioritet.
Postet 15.10.14 kl 20:49
Postet 17.10.14 kl 20:51
Inaktiv bruker

Vel, det er en grunn til at det kalles en tommelfingerregel.
Postet 17.10.14 kl 21:16
Problemet med i det hele tatt å koble dette til en "regel" er at nybegynnere kan tro på dette. Derfor er det viktig at denne myten ses som det den er: en myte som ikke har noensomhelst rot i virkeligheten.
Det er mye bedre å se på hvilke krav den enkelte art har til sine levevilkår og kjøpe fisk etter det.
PS
Til trådstarter: beklager at dette har tatt helt av i din tråd.
Lykke til med akvariet.
Det er mye bedre å se på hvilke krav den enkelte art har til sine levevilkår og kjøpe fisk etter det.
PS
Til trådstarter: beklager at dette har tatt helt av i din tråd.
Lykke til med akvariet.
Postet 17.10.14 kl 22:54
Endret: 17.10.14 kl 22:55