240 l. med ph ca 7.5-8, tips til hovedfisk?
Jeg har startet opp hobbyen igjen etter et års pause, og har nå kjøpt et 240 liters med sandbunn, et par store steiner og røtter, og planter. Ganske sterkt lys, og relativt lys bunn. Jeg prøver å finne ut om vi skal ha ciklide eller hva vi skal ha, men det er søren ikke lett å finne noe som passer, så nå vil jeg veldig gjerne ha litt eksperthjelp.
Har ikke målt ph enda, men vet at den ligger her på ca 7,5-8. Vil ha en relativt fredelig fisk som ikke plager de andre i akvariumet alt for mye. Den må la plantene være i fred, men litt graving i sanda kan vi leve med.
Kom også gjerne med tips til stimfisk som passer til. Eneste jeg har funnet som ser ut til å kunne passe som vi kunne tenkt oss er pristellatetra.
Og vi vil gjerne ha en hovedfisk med litt størrelse og fine farger.
Har ikke målt ph enda, men vet at den ligger her på ca 7,5-8. Vil ha en relativt fredelig fisk som ikke plager de andre i akvariumet alt for mye. Den må la plantene være i fred, men litt graving i sanda kan vi leve med.
Kom også gjerne med tips til stimfisk som passer til. Eneste jeg har funnet som ser ut til å kunne passe som vi kunne tenkt oss er pristellatetra.
Og vi vil gjerne ha en hovedfisk med litt størrelse og fine farger.
Postet 02.12.14 kl 23:15
Postet 03.12.14 kl 09:16
Endret: 03.12.14 kl 09:17
Postet 03.12.14 kl 09:58
Postet 03.12.14 kl 10:04
Kjenner ingen med akvarium i Larvik ??
PH er på 7,5 og hardheten er på 3, så jeg har kjøpt kalkstein og salt for å få høynet den.
Fisker jeg kunne tenkt meg er blue orchid, regnbueciklide og orange auronocala (og eventuelt Golden men den står nederst på ønskelista). Noen som kan si litt om dem og om de eventuelt passer kriteriene?
PH er på 7,5 og hardheten er på 3, så jeg har kjøpt kalkstein og salt for å få høynet den.
Fisker jeg kunne tenkt meg er blue orchid, regnbueciklide og orange auronocala (og eventuelt Golden men den står nederst på ønskelista). Noen som kan si litt om dem og om de eventuelt passer kriteriene?
Postet 03.12.14 kl 15:04
Postet 03.12.14 kl 17:15
Postet 03.12.14 kl 20:28
Postet 03.12.14 kl 20:31
Postet 03.12.14 kl 20:44
Skjønner nå at sommerfuglciklide kanskje vil passe best hos oss. Går det ann å ha boviliansk og vanlig i samme kar, eller vil det bli krangling?
Hvilke stimfisk kan passe sammen med dem? Har sett på pristellatetra, men greit å ha noe å velge imellom.
Og hvilke maller/algespisere passer i kar med høy PH?
Hvilke stimfisk kan passe sammen med dem? Har sett på pristellatetra, men greit å ha noe å velge imellom.
Og hvilke maller/algespisere passer i kar med høy PH?
Postet 04.12.14 kl 22:10
Postet 04.12.14 kl 23:40
Postet 05.12.14 kl 07:28
Ja, jeg mener det ligger noe for høyt i databasen. En annen ting er at vannverdiene i fiskens habitat varierer etter sesong, slik at den tidvis går i noe høyere pH. Men oftest ligger den nok rundt 6-7. Å la den gå permanent i høy pH er hva jeg tviler på.
En annen ting er at det kan være vanskelig for en ikke-ekspert å se forskjell på G. altispinosus og M. ramirezi.
En annen ting er at det kan være vanskelig for en ikke-ekspert å se forskjell på G. altispinosus og M. ramirezi.
Postet 05.12.14 kl 09:00