Kunstig stein / ancistrus gnager av fargen?

Har et kar på 54 liter, med fire fisk, to golfballslørhaler, og to sugemaller, en L144 (hann) og en annen som er helt svart (hunn), kalt hhv Sugfred og Sugfrid.

Karet har gått stabilt i to og et halvt år, med unntak av flytting over i nytt kar for halvannet år siden, da det første begynte å lekkte. Interessen min har vært varierende, men vi har ikke hatt noen døde fisk.

Vi har en sånn dekorasjon, som ser ut som en tønne, og det som er saken er at de to sugemallene har gnagd av all maling, så den er helt hvit.

Har hatt lyst på kunstige stein-dekorasjoner in bakgrunnen, men vil mine kjære algespisere ødelegge fargen på disse, i sin jakt på alger? Sånne er jo ganske dyre, så jeg vil gjerne spørre først...
At de er dyre, er jo så sin sak. Men bekymrer det deg ikke at fiskene får i seg disse stoffene fra lakk/maling ? Det er naturlig at mallene skraper overflatene i akvariet i jakt på mat. Så hvorfor ikke bruke naturlige dekorasjoner som stein og røtter, som ikke skader fiskene ? Enkelte maller er faktisk avhengige av å få i seg treverk fra røtter. De faller adskillig billigere ut også, og de varer lenger.
Jeg antar at maling på akvarieprodukter ikke er giftig, og de gnager det ikke reint sånn riktig over natta, men etter noen måneder hadde de gnagd av fargen. De har forøvrig en trebit som jeg fikk sammen med dem, så de har å gnage på. Når det gjelder stein, så har jeg ikke egentlig plass til noe ekte, tror jeg. Det er ikke store akvariet! Jeg så for meg en relativt slank struktur opp mot bakveggen, som ikke bygger mer enn kanskje 5cm inn i karet. Men hvis den blir ødelagt etter noen måneder, kan det bare være ...
Det egentlige spørsmålet er om slike kunstige stein-formasjoner, er farget på en annen måte, dypere, enn typiske sånne tønner og skipsvrak og annet stæsj?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap