Nybegynnerfisk?

Jeg har hatt et akvarium i noen måneder nå. Det har stått og gått, men har ikke funnet noen fisk som jeg vil satse på.
Vet du om noen gode nybegynner fisk? Ei venninne har guppier, men hun anbefaler ikke disse da de dør rett etter å ha fått yngel.

Helst noen som ikke dør så fort, ikke krever så mye og som får yngel ganske lett.
Fisk
Play
Sverddrager
Ancistrus
Og noen stimfisk eks neontetra
Før man kan gi gode tips til hva du kan ha i karet trenger man litt mer info om karet.
-Størrelse på karet (Liter og lengde, bredde høyde)
-Vannverdier i karet (Ph, Gh)
-Bunnlag (Sand/grus)

Grunnen til at guppy ofte før kan være flere årsaker, og en av dem kan være feil eller dårlig vannverdi, fote er også guppy er en fisk som det avles på i millioner, så om man skal kjøpe guppy bør man kjøpe av en privat seriøs oppdretter.
Og, å gi tips i søkk og kav er ikke bra, de fiskene som ble listet ovenfor kan gå, om du har hardt og alkalisk vann, men så kommer det inn neontetra, som skal ha helt forskjellig vannverdi, Og sverddrager og platy er dårlig mix, da de krysser seg.
Så her er det om og ha tungen rett i munnen når man tipser.
Og sist men ikke minst, du må teste om karet er innkjørt, det blir dessverre ikke innkjørt særlig godt, bare av og stå der å surre.
Har 70 liter kar.

Skal kjøre det inn med salmi metoden som er beskrevet her på forumet. Har ikke kjøpt test enda, men skal gjøre det når jeg skal starte med innkjøringen.

Har sand i karet.

Når test er innkjøpt, mål kran vannet, bruk dette som utgangspunkt til hvilke vannverdier du vil ende opp med i karet. Det vil nok variere noe, så mål karet også når det er innkjørt, men med utgangspunktet kan du begynne og tenke og planlegge fisk.
Innkjøring tar som du sikkert vet, 4-6 uker kanskje mer. Så du har god tid til planlegging.
Tilfeldig bekjentskap
© Ann.B. Øverli.
Reklame for plussmedlemskap