Sverddragere! noen med innspill?

Hei

Fikk 1 sverddragerhann før helga, pluss 3 hunn. Jeg søker og søker og søker, men synes det er veldig vanskelig å finne bred informasjon om hvordan disse fiskenes atferd er.. Annet enn håndfast fakta som også er viktig. Jeg vil vite mer om atferd

Vel, frøknene mine virker muligens litt lyssky synes jeg (?), og trøtte.. synes de sover en del mer enn jeg hadde sett for meg. Hannen er mye mer aktiv, virrer rundt og utforsker, varter opp damene litt i ny og ne, svømmer litt etter dem og omvendt, opp og ned etc, de er greie med hverandre mener jeg. Ikke noe napping nå, var det første dagen men ikke nå.

Hvor mye er det vanlig at de sover egentlig? Enten så ligger de på bunnen og sover, eller gjemt i kroken ved siden av filteret under noen planter.

Noen som har lyst å dele hvordan sverddragerne deres er? Slik generelt. Hvordan er hverdagen deres?
Det høres ikke rett ut at de ligger stille på bunnen eller konstant bortgjemt. Sverdragere er vanligvis ikke spesielt sky av seg.
Er karet skikkelig innkjørt, og hvilke vannverdier har du ?
I dag har dem vært mer aktiv igjen, karet er skikkelig innkjørt og det er ingenting galt med verdiene. Kanskje det er for sterkt lys? Hannen er aktiv, han er stort sett hele tiden rundt omkring og svirrer. Burde ikke han også vært påvirket hvis det var noe galt med vannet? Det er kun damene som gjemmer seg i ny og ne. Men i dag har dem vært flere timer ute sammen med hannen og svirret rundt og sammen de også.
Elisabeth BM
I dag har dem vært mer aktiv igjen, karet er skikkelig innkjørt og det er ingenting galt med verdiene.

Det er alltid en fordel når man oppretter tråder for å spørre om ting, at man opplyser konkret hva vannverdier o.l. er. Ikke bare avspiser det med "fint" eller "ok" eller "passe". Det sier oss ingenting. Konkrete tall og fakta må på bordet, spesielt når spørsmålet ditt går på fiskenes unormale atferd. Et typisk tegn på at noe er galt med vannet, er nettopp avvikende og unormal atferd hos fiskene. Det kan være ammoniakk eller nitritt f.eks.

Det er svært unaturlig og avvikende atferd for en fisk å legge seg ned på bunnen og ligge stille der. De "sover" ikke som du tror, det er noe galt. En frisk og normal fisk ville instinktivt aldri finne på å legge seg ned på den måten og dermed bli utsatt for angrep fra andre fisk, ved å vise svakhetstegn.

Jeg håper du tester vannet med dråptester?
Skrev at vannverdiene er fine fordi jeg bruker stripsene. Dråpetestene har ikke kommet i posten enda, bestilte dem for halvannen uke siden, er noen seriøse irriterende forsinkelser på gang.

I bunn og grunn spurte jeg vel egentlig hva som er typisk atferd til sverdragere Da jeg synes det er ganske vanskelig å finne noe informasjon på dette på nettet i alle fall. Den ene hunnen døde faktisk samme dag som jeg skrev innlegget, og da hadde jeg bare hatt fiskene omkring et par dager. Karet er innkjørt i 6 uker, og i tillegg så er filteret vært brukt fra før. Jeg kjøpte to nye hunner, og 10 kardinaltetra. Etter dette blomstret dragerne opp, alle er aktive igjen, og er det hver dag stort sett hele tiden. Kardinaltetraene også er aktive. Ene dragern har ynglet i tillegg for et par dager siden.

Når dråpetestene omsider kommer, skal jeg komme med kaldefakta på bordet. Til da, kan dere heller si meg hva som er vanlig atferd for dem enkelthvis og sammen?
Nå skal jeg ikke komme og ødelegge tråden din eller prøve og spore den av, men kommenterer med et tips til deg, angående valg av fiskesammensettning.
Kardinaltetra og generelt de fleste levendefødere krever helt forskjellige vannverdier, og bør derfor ikke holdes sammen.
Når du får testen, er det lurt og velge de fiskene som passer med dine vannverdier, for fisken sin skyld.
Ingen ekspert på sverddragere, men vi hadde 4 stk i et selskapsakvarium på 90-tallet, hehe Jeg husker dem som aktive, kjekke og greie mot alle de andre fiskene, og ikke sky i det hele tatt. Kanskje litt innbyrdes kjekling av og til, men vi hadde nok minst to hanner (husker at vi lenge trodde en av dem var en hunn, til hun plutselig fikk sverd)... Hanner kan være territorielle mot hverandre. Kan ikke huske at jeg noen gang så dem "sove" eller gjemme seg, de var stort sett på farten.

Det er ikke lett å si hvorfor dine oppførte seg sånn, og du sier også at en av dem døde. Du sier at det var skikkelig innkjørt (det kan du jo heller ikke vite med sikkerhet, hvis du bare har brukt strips), men da spørs det jo hvilken metode du brukte for å kjøre inn, og hvor mange fisk du satte inn samtidig? Og hvordan gjorde du akklimatiseringen? Det har jo noe å si for hvordan fisk takler overgangen fra ett kar til et annet, særlig hvis det er stor forskjell i vannverdier mellom de to karene. Innredning og lysforhold kan også ha betydning, men jeg tviler på at det kan ta livet av en sverddrager... Og så kan de jo ha vært svekket fra start, hvem vet.
Sverddragere er normalt kvikke og aktive fisker. De er ikke sånne fisk som driver high-speed svømmin, men holder seg i bevegelse og leter etter mat rundt omkring i karet. Hannene følger gjerne etter hunnene og kurtiserer dem. Hvis de blir for aggressive/masete i kurtisen sin, prøver hunnene å flykte til en annen del av karet. Det bør derfor være bra beplantet, slik at forfulgte hunner kan gjemme seg når de behøver det. Hannene kan kives seg imellom, men driver sjelden noen seriøs slåssing. Et viktig poeng er at det bør være minst et par hunner for hver hann...på den måten blir kurtisen spredd over flere individer og ingen stresses/jages ihjel. Slik blir også mindre tid for hannene til å bråke seg imellom.

Som nevnt over her : vannverdier er en viktig faktor når det gjelder både adferd og trivsel, hos alle fiske-arter. Hvis fisk blir syke, dør eller viser unormal adferd, ligger veldig ofte problemet i feil vann/vannverdier og/eller dårlig drift av akvariet, noe som fører til stress, derav svekket immunsystem og helseproblemer. Derfor er vannverdier det første det spørres om når fisk viser unormal adferd eller sykdom.
Takk for innspill
Klassisk nybegynnerfeil muligens, men etter den ene hunnen døde, gikk jeg for å kjøpe to nye hunner, og spurte med det samme butikken hvilke fisk som passet sammen, hun anbefalte kardinaltetraene.. Feilen jeg gjorde var sikkert å høre på damen (?), før jeg sjekket hvilke vannverdier de skal ha, for oppdaget nemlig i dag at det var ganske stor forskjell på det A.tetraene ønsker- og det dragerne ønsker Hvordan skal jeg løse det? ønsker naturligvis på det sterkeste at det skal være overhode best mulig i akvariet til fiskene.

Akklimatiseringen gjorde jeg på denne måten : de var i posen og hang på akvariet, med luft, i en time, hvert kvarter tok jeg litt og litt ann inn fra akvariet opp i posen, etter en time var gått, tok jeg fiskene ut med håven, og helte vannet fra butikken ut i vasken (ikke i akvariet).

Oppdaget at hannen har fått hvitprikk.... Han er helt ødelagt stakkars Kjøpte medisiner i dag, samt at jeg fikk slike salt tabletter.. følger bruksanvisningen, også får jeg se om det hjelper da.. hunnene samt tetraene er fremdeles aktive. Hannen har gjemt seg helt bort og ser helt forferdelig ut. Tør ikke ta varmebehandling i og med at tetraene ikke tåler så høy varme som dragerne tåler. Vanskelig dette.. Skal jeg kvitte meg med A.tetraene- og hvordan
Å høre på dyrebutikk-ansatte er en klassisk nybegynnerfeil, ja. En feil som dreper massevis av fisk. En bør aldri handle fisk (eller annet utstyr som dyrebutikken mener du "må ha") uten å sjekke artens krav til vannverdier og volum. Man kan selvsagt likevel risikere å handle fisk som ikke går sammen gemyttmessig, så det beste er egentlig å spørre her hvis du tenker på en spesiell kombinasjon av fisk.

Problemet med kardinaltetra og levendefødere lar seg egentlig ikke løse, uten å skaffe et kar til. Forskjellene er alt for store både i pH og GH til at de kan gå sammen. Jeg ville tatt kardinalene med tilbake til butikken, og forklare hvorfor (feilinformasjon fra ansatte).

Når du akklimatiserer, ta like mye vann ut av posen som putter inn (men ikke ta vann fra posen oppi karet). Brukgjerne et par timer på dette.

Hvitprikk er en av de sykdommene som typisk slår ut fort hos fisk som er stresset (med svekket immunsystem). 100 % friske fisk kan ofte motstå parasitten.

Et par ting til med det samme jeg er i gang.
Det står at jeg skal ta ut filteret i sammenheng med å gi medisin, virkelig? Skal de være uten filteret i hele 8 dager? Eller skal jeg bare ta ut den "svampen" inn? Kan noen fóre meg med t-skje :p

Skal jeg ikke gi dem mat på to dager heller? For så å gi mat den tredje dagen? ringte dyrebutikken (tydeligvis bedre å spørre her), hun sa at jeg ikke trengte det.... medisinen fikk da mulighet til å ta knekken på dette som var inne filteret i samme slengen (?), og at jeg bytter 20-25 % vann annenhverdag framover.. hva skal jeg gjøre med filteret? what to do, folkens Er litt grønn nå kjenner jeg.
Nei, du skal definitivt ikke ta ut filteret eller svampene. Da vil filterbakteriene dø, og fiskene vil muligens også dø av sitte eget avfall.
Unntaket er : det du MÅ ta ut, er karbonfilter, hvis du har det. Jeg aner jo ikke hva slags filter du har, men mange produsenter setter inn kullpatron i filterne sine. Dette er helt unødvendig under vanlig drift, og bør kun brukes hvis man skal fjerne f.eks. medisiner fra vannet. Kullfilteret er gjerne svart...du får se på bruksanvisningen for karet ditt hva slags medier det er i filteret. Hvis det et karbonfilter der, tar du ut dette og kaster det. Det må ikke brukes mer, da det det er fullt av adsorberte avfallsstoffer (dette er et kjemisk filtermedium). Etterpå gjør du ingenting mer med filteret. Bruk medisinen nøyaktig som bruksanvisningen sier, pg ikke bytt vann hvis det ikke står klart at du skal gjøre det. Men fint å ta et vannbytte FØR du begynner med kuren !

Fiskene klarer seg utmerket uten mat en god stund...2-3 dager er ikke noe problem !
Kjenner ikke sverddragere, men har platy og innbilder meg at de oppfører seg rimelig likt.
Hos meg er det bevegelse i karet hele tiden, men det er også fisk som står stille. Spesielt hunnene, og spesielt når de er gravide. Men de "ligger" aldri på bunnen, står gjerne i planter for å få ro for innpåslitne hanner når de er tunge.
Hannene er som regel alltid på farta, men da en av de var i det mest aggressive hjørnet, måtte han ha "pauser". Dem tok han i kokosnøtta "si", og det kunne gå timer og tidvis dager hvor han var vanskelig å få øye på før han igjen jager de andre gutta veggimellom i karet i et døgns tid.

Generelt er i hvert fall platy fisk som er i stadig bevegelse, og de kan svømme og snu usannsynlig fort når de er motiverte for det - det hender vi bare ser et sølv-lyn når ene hannen er i fart -fra ene siden av karet til den andre på 0,05 sekunder.

Lykke til med medisinering. Håper hannen din blir frisk igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap