Hvilken type fisker er avhengige av levendemat
Jeg er ganske ny i akvarie verden og lurer dermed på om hvilken type fisker som spiser/avhengig av levende mat som kan passe til mitt 200l juwel Lido akvarium.
Grunnen til jeg lurer på hvilken fisker som er avhengig av levende mat er fordi jeg har som hobby å avle på bananfluer,sirisser,melormer og av og till maur og kakkelakker, så tenkte det kunne ha vert morsomt å hatt noen fisker som kunne spist levende for og samtidig hatt nytte av hobbien min =)
Grunnen til jeg lurer på hvilken fisker som er avhengig av levende mat er fordi jeg har som hobby å avle på bananfluer,sirisser,melormer og av og till maur og kakkelakker, så tenkte det kunne ha vert morsomt å hatt noen fisker som kunne spist levende for og samtidig hatt nytte av hobbien min =)
Postet 14.12.15 kl 22:10
Det første som slo meg var afrikansk sommerfuglfisk. Har ikke hatt de selv, men de spiser gjerne levendemat fra overflaten. Har hørt de som har nevnt at de kan ta mindre fisk også så best om det er litt størrelse på eventuelle samboere.
Postet 15.12.15 kl 13:49
Tante AstridDet første som slo meg var [URLBLOCK1]. Har ikke hatt de selv, men de spiser gjerne levendemat fra overflaten.
Ja, og nei. Disse kan utmerket godt tilvennes annet enn levendefor. Men ved forsøk på lek er heftig levendeforing en fordel. Det er også utrolig fascinerende å se adferden deres ved foring med levendefor.
Hvilke fisker som MÅ ha levendefor er en ting, hvilke fisker som setter stor pris på levendefor er noe helt annet. De fleste arter som ikke er rent grøntspisende vil elske diverse levendefor, mer spesifikk er det vanskelig å være. Da er det lettere om du selv skriver noen arter du har eller kan tenke deg og så svarer vi utfra dette
Postet 15.12.15 kl 14:23
Postet 15.12.15 kl 19:05
Postet 15.12.15 kl 19:17
miloOscar blir for store. Piraya vil antagelig skuffe deg, de har en helt annen oppførsel enn det folk gjerne tror. De burde også ha større kar enn 200liter. Cichlider finnes det tusenvis av arter av, så det er en veldig generell betegnelse
Har lest litt på div innlegg hær ang piraya å tror ikke det er noe for meg , slik som du sier 200 liter blir altfor for lite for dem.
Jeg skal sette meg ned å lese mer på nettet om div. fisker og størrelse og se deretter om det kan være noe intresangt , kommer tilbake til dere for å høre om eventuelle erfaringer på di /den fisken jeg finner intresangt.
Tusen takk så langt for kjappe og bra svar =)
Postet 15.12.15 kl 19:50
Du har jo Fiskebasen her inne og du kan bruke
Postet 15.12.15 kl 20:08
Postet 15.12.15 kl 20:41
Postet 15.12.15 kl 20:57
SilverShadedVed fiskevalg i dette karet, husk at det bare 71cm...altså har det et veldig lite footprint i forhold til volumet. Raske, livlige fisker egner seg derfor ganske dårlig.
Har et JUWEL LIDO 200 l L: 71 X B: 51 X H: 65 CM akvarium så det er nestn som et kvadrat.
PS: akvariet står tomt,så vannverdier osv kan ordnes/tillpasses.
Har lest en go del nå på div fisker og kommet fram til at jeg har ikke aning om hva jeg egentlig vil ha.
Ønsker fisk som vil nyte å spise levende mat,kansje ikke hver dag men en gang i blandt.
Så bortsett fra det er jeg åpen for forslag til annen fisk med bunsjikt , mellonsjikt og topsjikt.
Uansett type bare ikke for stor eller agresiv mot annen fisk.
Er også glad i farger så all fisk med fine farger kommer som bonus =)
Er åpen for alle forslag =)
Postet 15.12.15 kl 21:49