Ancistrus vs glødebåndtetra

I 350l har eg: scalare, odessabarber, molly, ancistrus, corydoras og div sneglar. Kjøpte 15 stk glødebåndstetra forrige veka. Eg lurer på om dama i butikken telte feil og kun gav meg 10. Uansett har eg berre 7 att. Har funne 1 død, resten er sporlaust forsvunne. Ringte dyrebutikken og fortalte kva som var skjedd. Ho meinte at kanskje botnfiskane hadde ete dei. Kan det stemma? Tetraen er for stor for gapet til scalarane.
Hadde liksom lyst på ein fin stimfisk (som ikkje er neon/kardinaltetra) i karet. Litt kjipt å kjøpa stimfisk hjå den dyraste dyrebutikken i landet og so blir dei usynlege.
Det kan godt hende at de har spist dem, men da har de nok død først.
Jeg ville heller mistenkt scalarene - glødebåndstetra er vel ganske små? Har hørt om før at scalarer kan ta små tetraer.

Edit: sorry, så nå at du skriver de er for store. Har du sjekket vannverdier da? Siden du fant en død, kan det jo være noe på gang...
Vatnet er ok... Eg fekk nye fiskar i dyrebutikken faktisk (6stk). Ingen har dødd so langt (og eg tel dei kvar dag, noko som ikkje er heilt lett no). Eg trur nok at eg hadde rett i at dama gav meg for få
Ancistrus lever i naturen bl.a. av å spise døde fisker den finner, så sannsynligvis har tetraene dødd, falt til bunns i akvariet og blitt spist opp før du så noe. Det er helt vanlig at Ancistrus er raskt fremme og tar seg av døde fisk før man rekker å oppfatte noe, egentlig.
På sett og vis er det jo bra, da de tar seg av fisk som ellers bare ville blitt liggende og råtne og forpeste vannkvaliteten

Det er en mulighet til... Nå nevner du ikke noe om hvor godt tildekket akvariet ditt er, om det er åpent i hjørnene, eller heldekkende topp osv. Men mange fisk er gode hoppere, og sikter seg lett inn på det lille åpne fôringshjørnet i dekkglasset.... Har du kikket på gulvet bak akvariet, bak f.eks. kommoden eller det akvariet står på? Se godt etter i støvdottene... små inntørkede fiskelik synes ikke godt innpakket i en hybelkanin! :p
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten (hann)
Reklame for plussmedlemskap