Paprika?

Jeg har hørt at flere typer fisk får finere farger hvis man forer dem med rød paprika. Gjelder dette alle? Vil feks mine platy bli enda penere (hvis mulig ) hvis de får dette? Hva med tetraer?
Grunnen til at en del fisker blir "finere" i fargene er at rød paprika inneholder store mengder betakaroten. Dette gir ren rødfarge, så fisker med naurlig rødt i kroppen vil få sterkere farger.
I tillegg er paprika rik på vitamin C, noe som også er positivt for fiskene.

Men paprika er ikke den grønnsaken som er lettest å gi fiskene, da den er hard. Å gi den til bunnlevende fisk, som maller, er forsåvidt greit, men til "svømmende" fisker er det nok litt vanskeligere uten å forurense for mye. Men du kan jo forsøke!
Men å gi dette til tetra, som er kjøtteter, sier vel seg selv at ikke vil falle helt i smak hos dem
Det finnes også høykvalitets-fór med ekstra naturlige fargestoffer som gjør fiskene fine i fargene. Ville nok heller satset på det enn paprika, som fort forringes i vannet.
Tetraer er kjøtt-etende, det er greit nok. Men jeg tror nok ikke de hadde mislikt paprika. De er nemlig helt gale etter erter... Hadde heller ikke tenkt å bare hive oppi en paprika og satse på at det går bra. Tenkte jo på å knuse den sånn som med erter. Men vil fargene bli bedre? Det er spørsmålet.
Kamfer
Tetraer er kjøtt-etende, det er greit nok. Men jeg tror nok ikke de hadde mislikt paprika. De er nemlig helt gale etter erter... Hadde heller ikke tenkt å bare hive oppi en paprika og satse på at det går bra. Tenkte jo på å knuse den sånn som med erter. Men vil fargene bli bedre? Det er spørsmålet.

Nei, jeg tror du heller vil ende opp med masse gris i akvariet enn fisker med fine farger. Som sagt; dersom du ønsker sterkere farger så bør du heller satse på kvalitetsfór med ekstra fargestoffer.
Enig med Tone.
Om tetraene er gale etter grønnfor betyr ikke at dem klarer å nyttegjøre seg stoffene i dette foret.
Feil for kan i værste fall skade tarmsystemet til fisk, og gi forstoppelse\ andre tarmrelaterte lidelser
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap