Namme-for?

Jeg har i det siste bynt å lure på om jeg skal kjøpe litt "orntli"mat til fiskene mine, og i den sammenheng har jeg hørt om en del forskjellig. Mygglarver og artemia og diverse. Det jeg ikke har klart å finne ut er om alt dette passer for alle fisk? Er det bare å kjøpe noe og fore i vei? Jeg har en hel haug med platy og tetraer og noen ancistrus, kuhlii, SAE, otto og et par amano-reker. Forer med flakfor og en og annen rekepellets. Er det "noen vits" i å fore med noe sånt? Trenger jeg/de det? Og hvis dette er lurt, hva er best? Mange som prater om artemia, og leste at de mest næringsrike myggisene er røde. Er det ett fett hvilke av disse man tar?
Selv mener jeg at det viktigste er å variere kostholdet til fiskene, da det vil på sikt gi best resultater, både med tanke på farger og fiskehelse.

Du sier at du har lavendefødere; dette er fisk som bør ha en del grønnt i kosten. Samme gjelder jo algeeterne.
Tetra derimot, er rene kjøttetere i de aller fleste tilfeller. Og siden mange har litt av hver, er det ofte litt pes å møtes på midtveien.
En god regel er at grønnfor skjelden skader kjøttetere, men kjøtt kan skade grønntetere. Dette i alt for store mengder.

Om jeg skulle gi ett helt konkret råd til foringen:
Mandag: Tetramin pro (eller tilsvarende)
Tirsdag: Artemia
Onsdag: Osi Spirinula
Torsdag: Tetra rubin (eller tilsvarende)
Fredag: Røde mygglarver
Lørdag: Osi Spirinula
Søndag: Valgfritt for, etter hva fiskene setter mest pris på. Krill er alltid en slager hos meg.

Kjøp frosne artemia og frosne røde mygglarver. Dette liker de aller fleste fisk. De røde myggisene er ikke næringsrike, men fiskene elsker dem og har godt av dem. Artemia er næringsrikt og tas av de fleste fisk.
De får erter også et par ganger i uka, nettopp for å få litt variasjon og grønt. Og ALLE elsker rekepellets. Kuhlii-en min veltet nesten ancisrtusen i ren iver over pellets...

Men dette med 5-6 forskjellig mat, er dette sånn "i en perfekt verden" og sånn, eller er dette noe som anbefales? Hva med fore-frie dager i et sånt opplegg? Når de får så kraftig mat så er vel det bra? Eller? Tenkte feks å fore med flak/pellets 4 dager i uka, atremia eller mygg 2 ganger og 1 fastedag? Høres det helt på tryne ut?
Mine fisk får stadig vekk en fastedag eller tre, men aldri noen rutine i dette. De går derfor "glipp" av f.eks myggiser den ene uka, og tørrfor den neste. Eller de kan gå med fullfor hele tiden, i noen uker.
Alså; hos meg er det lite system i rotet. Jeg forer stort sett med det jeg finner for godt, når jeg finner det for godt.
Det hele handler jo også om magefølelse (hva trenger fiskene, og nårtid).
Ingen klager på annet enn at dem ikke får nok mat (typpisk tegn på friske fisker).

For meg høres det ut som du gir fiskene dine ett helt OK for, med en hel del variasjon.
Grønnsaker?
Ancistrusene, SAE'ene og Ottoene mine er veldig glad i agurk og squash. Jeg setter store biter fast til rota med en tannpirker og lar maten stå i noen timer. (gjerne over natta)
De spiser også erter (uten "skall"), broccoli (lett forvellet), blomkål (kokt) og poteter. Potetene forurenser karet endel, så dette gir jeg rett før vannbytte og i porsjoner som blir raskt spist.

Jeg er enig i at fiskene har best av variert mat.
Mulig det blir feil å sammenligne, men jeg ville ikke likt å levd kun på tørt brød med geitost.

Ellers har jeg noen fisker som er helt gærne etter kokt spaghetti. Dette fant jeg ut ved et lite "uhell", og jeg kan ikke garantere at de får en ernæringsmessig gevinst ved å få dette servert :-S

Det er uansett greit å bli kvitt restene etter middagen, så noen mer spesifikk plan på foring har jeg ikke..
Malldrian
Jeg er enig i at fiskene har best av variert mat. Mulig det blir feil å sammenligne, men jeg ville ikke likt å levd kun på tørt brød med geitost.

Det er ikke så veldig feil å sammenligne slik; du vil fort gå griselei maten, samtidig som kostholdet ditt vil kunne karakteriseres som mindre fullverdig
Malldrian
Ellers har jeg noen fisker som er helt gærne etter kokt spaghetti. Dette fant jeg ut ved et lite "uhell", og jeg kan ikke garantere at de får en ernæringsmessig gevinst ved å få dette servert :-S Det er uansett greit å bli kvitt restene etter middagen, så noen mer spesifikk plan på foring har jeg ikke..

Jeg ville vært svært forsiktig med bruk av middagsrester som for. Dette da vårt for inneholder alt for mye fett, av den mettede typen, i forhold til hva fisk klarer å fordøye.
Det kan selvsagt gå bra, men jeg anbefaler det ikke
Frank Angell
Jeg ville vært svært forsiktig med bruk av middagsrester som for. Dette da vårt for inneholder alt for mye fett, av den mettede typen, i forhold til hva fisk klarer å fordøye. Det kan selvsagt gå bra, men jeg anbefaler det ikke

For å spesifisere hva jeg mener med middagsrester: Jeg mener KUN rester av kokte eller rå grønnsaker! Noen ganger fisk, men da tar jeg ut fra midten av fiskestykket og gir dem dette i bittesmå porsjoner.
(En fin måte å lære fiskene å spise fra hånden - fungerer fint med kampfisk, scalarer og kurvciklider
Grønnsaker er hverdagsmat, mens fisk får de ca en gang i uka / hver 14. dag, alt ettersom...

Fiskene mine får aldri kjøtt (eller stekt mat, da dette stort sett er stekt i margarin, og inneholder da både salt og fett

Da tror jeg nok at du skjønner hva jeg forstår
(eller no'slikt

.. og jeg som tenkte å slenge litt chili con carne i akvariet, har noen rester liggende
OooOooOOo
.. og jeg som tenkte å slenge litt chili con carne i akvariet, har noen rester liggende ;)

Er jo en effektiv måte å gjøre plass til nye arter
Malldrian
[QUOTE=Frank Angell] Jeg ville vært svært forsiktig med bruk av middagsrester som for. Dette da vårt for inneholder alt for mye fett, av den mettede typen, i forhold til hva fisk klarer å fordøye. Det kan selvsagt gå bra, men jeg anbefaler det ikke

For å spesifisere hva jeg mener med middagsrester: Jeg mener KUN rester av kokte eller rå grønnsaker! Noen ganger fisk, men da tar jeg ut fra midten av fiskestykket og gir dem dette i bittesmå porsjoner.
(En fin måte å lære fiskene å spise fra hånden - fungerer fint med kampfisk, scalarer og kurvciklider
Grønnsaker er hverdagsmat, mens fisk får de ca en gang i uka / hver 14. dag, alt ettersom...

Fiskene mine får aldri kjøtt (eller stekt mat, da dette stort sett er stekt i margarin, og inneholder da både salt og fett

Da tror jeg nok at du skjønner hva jeg forstår
(eller no'slikt
Slik mat er helt OK, bare husk på at vanlig mat inneholder mye mer energi\ næringsstoffer enn tørrfor! Overforing er ofte ett problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap