Hvor mange fisk i akvariumet mitt

Hei.
Jeg lurer på hvor mange fisker jeg kan ha i mitt 54liters akvarium.
Jeg har 3 neontetra (vet de bør være flere), 2 molly, 2 små maller og 1 Kinesisk Algespiser. 

Skal kjøpe meg flere Neontetra, hvor mange bør eg skaffe i tillegg til de 3 fra før? Vil også skaffe meg flere Molly, og noen Platy.

Takk på forhånd
Plussmedlem
Hei, Tobias! Og velkommen til AF! 😊

Dette er et spørsmål som utrolig mange har stilt og utrolig mange vil komme til å stille i fremtiden også. 
Og det korte svaret er - at det finnes det ikke noe kort og konkret svar på.

Dette fordi det avhenger av en hel rekke forhold alt i fra hvilke arter det er snakk om til kjemi og biologi, artenes forskjellige eksistensbehov, kjønnssammensetning, alder på oppsettet, akvaristens erfaring og kunnskaper og hvor mange fisk akvaristen kan ta vare på osv. 

(Jeg beklager teksten under blir av det lange slaget...)

I ditt tilfelle vil jeg ikke umiddelbart råde deg til å ha flere. Egentlig vil jeg først råde deg til å ta noe ut av det. Kinesisk algespiser - hvis artsbestemmelsen er korrekt - kan bli opp i mot 30 cm lang, er stimfisk og bør ha et akvarium på rundt 400 liter å boltre seg i. Så om det er denne du har, bør du finne et nytt hjem til den før den blir uhåndterlig. Man kan fint ha unge og små individer i en 54 liter en stund, men man må altså ha i mente at disse vil vokse seg store. 
Du er litt bedre stilt om det skulle være en siamesisk algespiser da disse ikke blir større en 15 cm, men også disse er stimfisk og vil ha behov for et større hjem når de vokser til. 

Mollyene blir også litt i største laget, men her kan du slippe unna med det om du er flink til å stelle akvariet. Her er det viktig å ha i minnet at molly trenger en pH som er over 7 og med litt mineraler oppløst i vannet. De blir lett syke hvis så ikke skjer. Finn ut hvilke kjønn mollyene dine har og sørg for at du har mest hunner. Hannene er veldig hissige på "grøten" og vil kunne stresse en enslig hunn syk om de er flere. 
Da skal du kunne kjøpe til en molly eller to uten at det blir krise. 

Noen flere neontetra vil også gjøre seg. Man opererer ofte med litt tilfeldige tall som 10 stk osv., men en tre-fire til vil kunne gjøre mye for gruppa og uansett bedre enn 3. 
Igjen må jeg nevne at dette avhenger av hvor flink du er til å passe på dem. 
I utgangspunktet så vil neontetra og mollyer ha helt forskjellige behov og egentlig ikke være en god kombinasjon sånn sett. Neontetraene kommer fra vann som er veldig surt og omtrent blottet for mineraler, mens mollyene kommer fra vann som er stikk motsatt. 
Butikkjøpte individer er likevel litt mer tolerante for variasjoner i vannet da de som oftest er avlet for å håndtere kjemien kranvann bedre enn sine ville artsfrender. 

Jeg er litt spent på hvilke "små maller" du har. Er det noen som likner disse kanskje?

Platy - disse er egentlig en bedre kombinasjon med neontetra enn mollyer er da de liker mer de samme forholdene i vannet som tetraene gjør. I tillegg er de mindre av vekst enn mollyer. Utfordringen her kan være at platy bør holdes i større grupper. De er ikke stimfisk på samme måte som tetraene, men har behov for å være en del av en større gruppe. 

Jeg skal forsøke å avslutte nå uten at dette blir veldig mye lengre. Jeg beklager at det ble en hel leksjon av det, men som jeg nevner i starten så er ikke svaret på spørsmålet ditt enkelt da det er så sammensatt. 

I sum vil jeg si dette:
Fiskene du har er gode nybegynnerfisk da de er hardføre og lette å stelle for. Hvor mange

Som den akvarieelskeren jeg er vil anbefalingen min alltid være - skaff flere akvarier! 😂 Platy, de små mallene som jeg mistenker er corydoras og neontetra i ett akvarium, mollyer i et annet. 😉

Ha en fortreffelig dag og nøl ikke om du har flere spørsmål. 




 
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap