Platydoras costatus

Det står i kunnskapsdatabasen at Platydoras costatus (stripet sjokolademalle) kan ta yngel og småfisk på sine nattlige vandringer. Det er en påstand jeg tillater meg å bestride. En venninne av meg og jeg selv har hatt flere eksemplarer av arten i flere kar over en periode på over 30 år. For tiden har jeg to på hhv. 24 og 18 cm 8,5 og litt over 7 år gamle. I samme kar går det sverddragere fra ca. 1 cm og oppover. Jeg har aldri opplevd svinn som på noen måte kan tilskrives disse mallene. Den største av dem ligger slik at jeg til enhver tid kan se kjeften dens. Den ville fint kunne slukt de små sverddragerne som til dels svømmer rett mellom skjeggtrådene dens. Jeg har aldri sett den gjøre noe forsøk på å angripe, heller ikke etter at lyset er slukket om kvelden. Slipper jeg derimot en mark,en liten brunsnegle, eller en annen nakensnegle fra hagen, en insektlarve eller en annen godbit ned til den, hogger den til på øyeblikket. Min erfaringsbaserte påstand er at Platydoras costatus ikke har levende fisk på menyen. 

Jo, jeg har hørt om folk som har mistet neontetraer, men disse har en tendens til å legge seg på bunnen om natten og kan da bli oppfattet som døde. 

Og apropos snegler: Sjokolademallene tar tydeligvis ikke snegler med skall, ei heller nyklekte eplesnegler.
 
Hvordan får jeg fjernet bilder som blir lastet opp ved et uhell?
Plussmedlem
Fikser bildene, Eyolf. 
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap