Forslag til fisk i toppsikt sør-amerikanske

Hei lurte på om noen har forslag til fine fargerike fisk i toppsikt fra sør-amerika.
Trenger noe for å erstatte de røde dvergguramiene. Men har allerede nok fisk i midt og bunn sikt.
De eneste jeg har funnet er øksefisk og guppy. Da jeg allerede har guppy i et annet kar, ønsker jeg en annen type fin fargerik fisk. Vuderer øksefisk, men ønsker gjerne innspill til andre interesante fisker.
Jeg har en stim med marmorerte øksefisk og disse er dritfine! Kommer til å utvide stimen etterhvert, tenker jeg...
Hei TTT
må jo nesten bli marmorerte øksefisk da ja... forresten vet jeg jo hvor du fikk dine første 2 øksefisk, men hvor har du fått tak i resten? Hva er prisen på dem? og er de virkelig så følsomme for sykdom som jeg har fått inntrykk av....

Vurder ellers smykketetra
og gullbåndstetra
noen som har noen erfaring med disse?
Jeg har sett marmorerte øksefisk på Majorstuen Zoo.
Om de ikke har dem inne i din nærmeste zoo-butikk, kan de sikkert bestille dem for deg.
Kjøpte resten på Majorstuen Zoo for 30,-/stk... Tror det er tomt nå, men regner med at de får inn igjen. Heidi på Oslo Zoo-senter nevnte at de også får inn en gang i mellom, men jeg vet ikke hva de tar der.
Husk heldekkende armatur eller dekkglass da. Øksefiskene er som flyvefisk og senere tørrfisk.
Benny Rytter-Johansen
Vurder ellers [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2] noen som har noen erfaring med disse?

begge to er flotte fisk som stadig er opp og ned og rundt og bort og innimellom planter og røtter for å snoke, mine er i tillegg "glassrutetamme" og kommer jeg inn i rommet så kan du banne på at det står en stim med tetra og venter på mat

har de i bolivianertanken og de bryr seg mindre om yngel og egg, stimer vel ikke så utrolig godt men de har sosiale tendenser med hverandre.
Hannene på gullbåndstetraen driver i tillegg og "krangler" ved å stille seg opp side ved side og riste/vrikke på seg, ser ut som de tar styrkeprøven på denne ikke aggressive måten.

mitt inntrykk er at de er livlige og sterke fisk
Takk for svar så langt...
Stina Vil du si at smykketetraen og gullbåndstetraen er toppfisk eller er de som neontetra ca midt i akvariet, men svømmer både oppe og nede...? (vet at det står toppsikt på sida, men en annen ting er hva folk erfarer)

I akvariet jeg har tenkt dem i går det allerede 10 neontetra, 3 sverddragere, noen kakaduciklider og 4 kyssegurami + maller og corydoras... Derfor ønsker jeg noen som holder seg over midten av akvariet. (Akvariet er 50 cm høyt).
Får vel ta meg en tur til Majorstua Zoo og se om de har noen øksefisk inne...
Mine er nok mest som neontetra i vanlig oppførsel ja så hvis du vil ha noen som holder seg mest i toppskjiktet er nok øksefisk bedre
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap