Forslag til spennende fisk i en 56 liter
Jeg har en 56 liter med 2 små/unge sommerfuglciklider og 3 corydoras julii. Karet ser litt tomt ut, og jeg skulle gjerne hatt noe som gjør det litt spennende å se på og spennende å følge med på.
Har dere noen forslag til spennende fisk som kan gå sammen med de jeg allerede har?
Jeg er ikke interessert i levendefødere, labyrintfisk eller flere bunnfisk. Men hva?
Alle forslag tas i mot med stor takk!
Hilsen Knut B.
Har dere noen forslag til spennende fisk som kan gå sammen med de jeg allerede har?
Jeg er ikke interessert i levendefødere, labyrintfisk eller flere bunnfisk. Men hva?
Alle forslag tas i mot med stor takk!
Hilsen Knut B.
Postet 25.02.06 kl 10:40
Hva som er spennende er jo veldig individuelt, da Noen syns levendefødere er spennende, andre liker tetraer best.
Det aller beste er nok om du finner ut hva du syns er spennende og finner ut av hva som passer i karet ditt
I fiskebasen kan du søke på fisk som passer til din akvariestørrelse. Kanskje du finner noe du syns ser spennende ut der?
Det aller beste er nok om du finner ut hva du syns er spennende og finner ut av hva som passer i karet ditt
I fiskebasen kan du søke på fisk som passer til din akvariestørrelse. Kanskje du finner noe du syns ser spennende ut der?
Postet 25.02.06 kl 11:51
Postet 26.02.06 kl 13:47
Opus...Apistogramma panduro eller Apistogramma viejita er helt ok :)
Et 56 liters kar er ikke større enn at et par apistogramma vil anse hele karet som sitt revir. Ved lek/egglegging/yngel vil de kunne bli meget territorielle og forsvare revir, egg og yngel med stor kraft.
Om du setter et par Apistogramma i karet i tillegg til fiskene du har nå, er sjansen stor for at sommerfuglcichlidene ikke vil kunne hevde seg, og bli jaget og angrepet så mye at du nesten ikke vil se dem. Vel og merke hvis du har godt med hjemmesteder i karet, hvis ikke vil sommerfuglene antakelig ligge dårlig an.
Apistogramma-arters samboerskap med corydoras kan i enkelte tilfeller gå bra. Rapporter finnes om corydoras som har spist opp alt av apistogrammaenes yngel, og i andre tilfeller har apistogrammaer angrepet corydoras for å forsvare revir, egg og yngel. Siden corydoras er ganske hardføre og vanskelig å jage bort, har apistogrammaene angrepet corydorasenes øyne, og påført dem varige skader.
Apistogramma hviler vanligvis på bunnen om natten, og en aktiv gjeng med corydoras på matsøk vil, i et lite kar, kunne plage dem skikkelig.
Jeg ville derfor ikke under noen omstendigheter forsøkt en slik kombinasjon som foreslått, i et så lite kar.
Knut B: Du gir ingen opplysninger om vannverdier som pH og hardhet, pumpe-/filterstyrke, eller karets innredning. Det vil jo være viktig å ha fisk som trives under de forhold du kan eller vil tilby.
Hvis du har forhold som passer sommerfuglene (vannet er bløtt og lett surt), og veldig gjerne vil ha noen flere fisker i karet, ville jeg vurdert noen planter som vokser til overflaten som Limnophilia sessiflora eller noen flyteplanter, i kombinasjon med 5-7stk Nannostomus marginatus (smykketetra). Sistnevnte er fargerike, fredelige og holder seg mest i de øvre vannlag. Det finnes også fargevarianter annerledes enn den som er i fiskebasen.
Alternativer er f.eks. øksefisk, eller en liten fargeklatt som på vedlagte bilde; Boraras brigittae (selv om denne ikke er "biotop-riktig"). Sistnevnte art blir bare et par cm lang.
Lykke til !
Postet 26.02.06 kl 23:34
Endret: 26.02.06 kl 23:38