Apistogramma agassizii - kan hun være en han?
Inaktiv bruker
Kjøpte etter anbefaling to A. agassizii av hvert kjønn til en 96-liter. I karet gikk tre små scalare, tre SAE og to små ancistrus. "Fredelig men noe territoriell i lekstiden" hadde vi lest. En han og hunnene jaget den andre hannen som besatt. På nettet fant vi ut at vårt kar rommer kun en hanne. Fikk avtale med forretningen og byttet mobbofferet med en hunn etter to uker. De "gamle" hunnene hadde begge okkupert hver sin kokosnøtthule og laget hule under hver sin rot som de voktet mens de stadig skiftet på å legge seg i bue foran hannen og lot til å prøve å lokke ham med til hulene. Begge var gule, uten stripe og agressive. Da den nye hunnen kom ble hun et nytt offer. Etter fire dager gikk plutselig den nye hunnen tre ganger i raskt tempo til angrep på den tøffeste av scalarene. Den ble liggende med slagside og døde kort etter uten synlige skader. Tre dager etter fant jeg apistogramma-hannen død uten synlige skader. De to "gamle" hunnene hadde da begynt å jage ham litt. Var redd vi hadde sykdom men nå 14 d senere virker alt fortsatt greit, bortsett ifra at de to agressive hunnene etter hannens død stadig er like gule og etter 2-3 dager plutselig la sin elsk på den nye hunnen. De lokker henne(?) med seg, legger seg flate i bue mens de stadig tar en tur inn i hulene. Den ene får nå hjelp av den nyankomne til å vokte hulene, og begge går nå inn under rota. Den nye er nesten lik en av de andre, men litt mørkere på ryggen og har en nyanse mer orange finner mens bukfinnene på denne nesten mangler det sorte. Alle er ca 5 cm lange. Forretningen tror ikke de har tatt feil men ber oss vente noen uker før vi evt kjøper en ny han. Har noen erfart at det er mulig å ta feil? Jakter på større kar for scalarene.
Postet 05.03.06 kl 04:17
det kan være en hann som har hatt lav status der han kom fra og ikke har fått utviklet seg skikkelig enda, ihvertfall slik som du beskriver oppførselen til hunnene.
men vanskelig å se uten et bilde...
hvis fisken blir gående over lengre tid i lite kar så kan hanner som ikke er høyt på rangstigen "kamuflere" seg som hunner, opplevd dette selv ved mitt første apistoinnkjøp.. skal love deg jeg skvatt når jeg så oppførselen i mitt kar
hvordan ser enden på ryggfinnen ut på den mystiske ? er den litt utdratt ?
*ot*, fint om du legger inn et avsnitt eller to i såpass lange innlegg for det ble litt slitsomt å lese
men vanskelig å se uten et bilde...
hvis fisken blir gående over lengre tid i lite kar så kan hanner som ikke er høyt på rangstigen "kamuflere" seg som hunner, opplevd dette selv ved mitt første apistoinnkjøp.. skal love deg jeg skvatt når jeg så oppførselen i mitt kar
hvordan ser enden på ryggfinnen ut på den mystiske ? er den litt utdratt ?
*ot*, fint om du legger inn et avsnitt eller to i såpass lange innlegg for det ble litt slitsomt å lese
Postet 05.03.06 kl 05:12
Inaktiv bruker
Takk , for svar! Skal skjerpe meg med skrivingen, var vel sliten etter skitur og påfølgende nattevåk.
Noen har nappet av tuppen på ryggfinnen men hun(?) brisker seg og spiler ut finnene mer enn de andre. Ytre rand av iris er turkis mens de to andre har helt sorte øyne.
Pga vinterferie er familiens to kameraer ut på reise så jeg får ikke tatt bilde nå.
Tester viser at alle verdier er ok. Skifter ca 10 l + 20 l i to omganger i 96-literen hver uke. Mye planter.
Får bare se an utviklingen!
Noen har nappet av tuppen på ryggfinnen men hun(?) brisker seg og spiler ut finnene mer enn de andre. Ytre rand av iris er turkis mens de to andre har helt sorte øyne.
Pga vinterferie er familiens to kameraer ut på reise så jeg får ikke tatt bilde nå.
Tester viser at alle verdier er ok. Skifter ca 10 l + 20 l i to omganger i 96-literen hver uke. Mye planter.
Får bare se an utviklingen!
Postet 05.03.06 kl 13:42
Endret: 05.03.06 kl 13:52
Postet 05.03.06 kl 13:57
Postet 05.03.06 kl 14:54
Stina Engerud[QUOTE=Rune Evjeberg]Det er lett og skille kjønn på A. Agassizi. Her er et par linker til bilder både an han og hun. [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3]
joda, men en hann kan kamuflere seg som en hunn og ikke utvikle de fargene som hannene på bildene du linket til har.
Farger ja, men ikke fasong, spesielt på halefinnen.
Postet 05.03.06 kl 15:04
Postet 05.03.06 kl 15:06
Inaktiv bruker
Takk begge to. Ut fra det jeg selv også fant på nettet er jo dette en hunn, det var atferden til de to andre som fikk meg til å stusse. Nå er jeg helt fersk så jeg vet heller ikke så godt hva slags atferd man kan forvente!
Skal komme med innlegg når kjønn etter hvert blir avklart.
Skal komme med innlegg når kjønn etter hvert blir avklart.
Postet 05.03.06 kl 15:28
Postet 05.03.06 kl 15:30
Lurte på ein ting
Lurte bare på hvordan eg kan skrive en tråd,har ikkje gjort de før,så finne eg ikkje heilt ut av de de e vell heilt sikkert lett,hehe
Postet 05.03.06 kl 16:04
hvis du tenker på å starte et nytt spørsmålsemne ?
øverst på siden så står det en del valgbokser, helt til venstre så står det "forum" trykk på den.
deretter velger du kategorien spørsmålet ditt gjelder (gjelder det f.eks guppy så gå in på "fisk - levendefødere"),
når du har funnet rett kategori så ser du øverst inne i kategorien så står det en liten boks som heter "ny tråd", trykk på denne og skriv spørsmålet ditt.
husk å skrive en skikkelig overskrift, "hjeeeelp !!!" og lignende er ikke det
øverst på siden så står det en del valgbokser, helt til venstre så står det "forum" trykk på den.
deretter velger du kategorien spørsmålet ditt gjelder (gjelder det f.eks guppy så gå in på "fisk - levendefødere"),
når du har funnet rett kategori så ser du øverst inne i kategorien så står det en liten boks som heter "ny tråd", trykk på denne og skriv spørsmålet ditt.
husk å skrive en skikkelig overskrift, "hjeeeelp !!!" og lignende er ikke det
Postet 05.03.06 kl 16:37
Inaktiv bruker
Har nå kjøpt en ny han til de tre som nok alle er hun. De sluttet etter hvert å passe hulene og det var vel bare normal atferd vi så likevel.
Postet 28.03.06 kl 16:48