Kom med forslag til 660 liter.

Trenger noen forslag til fisker som kan gå sammen Altumer, vanlig scalarer, mulig diskuser.
Men tenker speselt på en stimfisk jeg kan ha, som blir stor nok så den ikke blir spist opp.
Jeg spurte om det med scalarer og tetraer på en butikk jeg var innom...husker ikke hvilken. Det de mente der var at så lenge den blir litt høyere enn f ex neontetra...som f ex kongotetra, burde det gå bra. Evt så har jeg sansen for regnbuefisk. Men kanskje de er litt for livlige for scalarer. Nyskjerrige er de hvertfall
Spørs jo litt hvor store du ønsker de skal kunne bli.

Hemigrammus bleheri vil vel være naturlig å forsøke seg på i lag med Altum.
Til Geir, vil ikke Altumen spise opp Rødmunns tetraen? Eller så er jo det en fin fisk.

Regnbue fisken erogså fin, men prøver å holde meg unna fisker som kona har i karret sitt, så det ikke blir for likt.
Det er hele tiden snakk om å anpasse de mer små rolige fiskene mot de større. Forer du opp Rødmunnstetraene i et eget kar uten trusler ,i en måneds tid etter du har kjøpt dem, blir de mye bedre i stand til å stå imot rovfiskene (de er ikke akkurat i super kondisjon når de kommmer fra akvariebutikken).

Har god erafing med å ha litt mindre cicklider til å jage på dem slik at de er på "alerten". Hos meg er det i den første tiden etter introduksjon at jeg får de fleste frafallene. Tetraene har surret rundt i et kar uten trusler slik at de blir lett tatt av discusen når de blir satt inn i discuskarret.

Du bør uansett la de gå i et karantenekar for å sikre deg mot sykdom. Altum er rimelig dyre fisk så det er ikke rent lite kjipt å påfære dem sykdom undødvendig.

Kjøper du små Altum og lar de vokse opp i lag med Tetraen er Altumen mindre tilbøyelig til å se på Tetraen som for. Fiskene lærer fort at det kommer mat som er enklere å fange enn å jakte rundt på Tetraen.

Ville ha prøvd å få tak på Peru Altum. Disse er ikke like fine som den ekte Altumen, men det er jo hyggelig å ha mulighet på yngel i motsetning til hva en har på de ekte.

Takk for svaret Geir, blir nok små Altumer som kommer i karret. Men det blir nok "ekte" altumer og ikke peru altumer. men det må vel gå fint å ha forskjellige typer scalarer?? Vanlig, altum og peru altumer-eller fungerer ikke det?
Men si jeg kjøper rødmunnstetra og lar dem gå i 212 literen en mnd tid-når jeg fanger dem og skal ha dem i 660 literen, kan ikke stress frambringe "hvite prikker"?

Har forresten kontakter på ekte altumer til en "fornuftig" pris-men det blir fort en tusen lapp eller 2, så lenge man skal ha noen

Har ikke samme problem med scalarer (altumer) som med diskuser at maller kan suge seg fast på dem, eller???
Tenkte jeg sklle ha en stim L134 der også(drømme malla mi). Har bestilt flere L134 og flere L270. L270 skal gå i 180 literen og L134 skal vel egentlig gå i 212 literen for å prøve å få lek på dem.
Er ikke lett å bestemme seg når man endelig har fått bedre plass
Jeg hadde en altum for en stund siden på ca 15 cm. Den spiste opp en halv stim med voksne rødmunnstetra en bang. Jeg tok den på fersk gjerning da den svømte rundt med en i munnen.

Hva med en stim nettetra, eller rødøyetetra? De er jo nokså vanlige, men de blir både større og høyere enn både rødmunnstetra og kardinaler. Også kommer de fra samme plassen som resten av fiskene.

Jeg har 9 stk. av disse gående i en 720 liter med Uaru og Sjokoladeciklider, og har bestemt meg for å få tak i i lle fall 20 stykker til.

Her er et par bilder av min stim: (før de kom til 720 literen)

Disse er også forholdsvis rolige. Så lenge de ikke blir skremt.
Finne dem rødøyetetraen -og som du sier dem er/blir jo vesentlig større.
Stimer dem bra? eller likt resten av "stim"fiskene vikjøper, dvs heller dårlig
Men dem hadde bedre str enn dem andre artene som er blitt foreslått.
Har du noen flere tips på "store"stimfisk som kommer fra samme traktene?
Hva med Dolkestikk-tetra? Det er en av de større tetraene, utrolig vakker i rett belysning, helst litt dempet Med sin voksne størrelse er ikke denne tetraen førstevalget om en Altum skulle kjenne det murre av matlyst i magen. Den kan bli 7.5 -8.0 cm! Det er for stort til å slukes

Heldiggrisen med 660 liter....*sukk*
Er bare litt misunnelig!

Jeg har selv bestilt meg en liten stim på 12 Dolkestikk-tetra, og går og venter på dem. Gleder meg skikkelig. Dette var den første tetraen, ved siden av Keisertetra, som jeg ønsket meg.

PS!
"Biotop: Lever i små vandløb og bifloder omkring Colombia og Peru"

Den er vanskelig å få til oppdrett på i fangenskap, men ikke umulig. Men det er jo slik med Altum'en også Den drettes jo nå i Tyskland, av Heiko Bleher, var det ikke? (hans etternavn er med i mange latinske fiske og plantenavn, blant annet sverdplantene.... Echinodorus Bleheri, oppkalt etter ham).
Mener å ha lest at han holder på med fjerde generasjon Altum nå.

Det var en fin tetra mona.
Stemmer det, mener jeg at han holder på med 4 generasjons drettete altumer nå(etter det jeg også har lest et sted). Kanskje jeg blir første i Norge som dretter Altumer
Men først så må jeg vel kjøpe dem
Utrolig "deilig" åfått kjøpt et 660 liters møbelkarr(akvastabil er det også). Har 2 karr fra før, men "bare" på 212 og 180 l-og det er jo på grensen til forlite til scalarer som liksom er fisken min(sammen L134)som jeg også har forelsket meg i. Ser fram tl å få lagget et "arts"karr/drette karr tl dem-vis jeg ikke satser på å prøve å drette dem i "hoved"karret.
Er jo en som har fått til det, på dine trakter-så vit jeg vet.

Takker for tipset-leter vidre/orienterer meg over hvilken type stimfisk som finnes i altum traktene i "virkelig"heten.
Er enig i at også dolkestikktetra er et flott alternativ. Disse er jo enda høyere i kroppsformen enn nettetraen.

Når det gjelder om fiskene stimer eller ikke, kan jeg si at mine nettetraer stimer bra i 720 literen. Men jeg tror dette er forde at de alltid er på vakt. (Sjokoladeciklidene kan jo virke litt skremmende).

Min erfaring med alle tetra-arter jeg har hatt er at om de føler seg veldig trygge i et akvarium, vil de begynne å svømme rundt på egenhånd.

Siden du planlegger å ha dem i lag med forholdsvis store fisker, tror jeg du vil oppleve at de stimer av og til.

Jeg tror også at dolkestikktetra og nettetra kan la seg kombinere. Nettetraene holder seg nesten utelukkende nær overflaten, mens dolkestikktetraene holder seg mer i midtsjiktet av karet, og kanskje litt mot bunnen faktisk. De er så forskjellige også, at jeg tror ikke det er noen fare for at stimene ville blandet seg. To slike stimer hadde gjordt seg i en 660 liter...

Ellers må du huske å se nøye etter i fiskebasen. Den begynner virkelig å bli bra nå. (Håper bare at folk lar være å kjøpe bøker fordi all info finnes på internett)

Lykke til. Spendende dette her. Håper vi får se bilder senere.
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap