Bare MÅTTE kjøpe elefantfisk...

Jeg var innom en zoo butikk utenfor Ålesund, på Stormoa kjøpesenter. Der hadde de noen elefantfisk! De koster 149 kr, og jeg bare måtte ha den med hjem
Dama i butikken ante ikke at de kunne hoppe! Ellers hadde de nok peiling, virker det som. I butikken hadde de erfart at røde mygglarver var tingen å mate de med... Jeg tar ikke sjangsen på å sulte den i hel, så den får det her også.
Jeg er ikke helt grønn som akvarist, men langt i fra noen ekspert. Noen gode råd å komme med, utenom det som står om den i fiskeprofilen? Den går i en 375 liters tank sammen med "snille" fisk. Om noen skulle mobbe den, er det rett ut med de! Sajica paret var nyskjerrige på den, men har latt den være, det samme gjelder de andre fiskene.
Kjapt sammensurium av det jeg har av bøker gir følgende info: Fra Vest-Afrika(Niger/Zaire), 23 cm, nattaktiv, minst 80l/80 cm langt akvakrium(!?) 22-28 grader. Revirdannende, livlig, aggressiv mot artsfeller, fredelig mot andre fisker. Signaliserer til artsfeller med elektriske bølger. Holder seg mest langs bunnen.Grotter/steiner/røtter og gjemmesteder, mykt bunnmateriale/fin sand. Graver seg ned, leter etter mat langs bunnen. Har stor hjerne i forhold til kroppsvekt, bortimot menneskeproporsjoner.

Ser at ikke alt dette helt stemmer med det som står i fiskebasen, men alle mine tre bøker oppgir 23cm som lengde ( i et 80l akvarium(!?))
skjønner godt du måtte kjøpe den!Har også sett den i butikken her i Moss å den er bare så kuul.kanskje den ikke den er så vanskelig som folk vil ha det til ?Hvordan trives din nå?
Flotte fisker elefantene! Har hatt to, men de døde i sykdom/medisinering. Les om dem her. Lykke til med din
Den lever ennå...
Den er rolig, snill, og har funnet en rolig, trivelig plass under ei rot. Den skal jo være sensitiv, så jeg er ikke forundret over at de dør under sykdom/medisinering...
Jeg har vært så heldig at jeg aldri har hatt sykdom! Det eneste negative har vært at et par Guppy har dødd av nitritt forgiftning da jeg var nybegynner...
Jeg har derimot greid å drept mange planter, sjøl de som skal være ganske enkle... Men så fant jeg ikke ut om co2 og slikt før jeg fikk internett.... Jeg hadde derimot en luftpumpe... Det skulle jo være så bra å ha...
Men elefanten min greier seg godt. Det er moro å se den titte fram, og rygge tilbake. For en rolig, behagelig fisk. De i butikken sa at størrelsen på akvariet ikke spilte så stor rolle, bare det var minimum 100 cm langt. Jeg har ikke hørt om at de graver seg ned før... Den har ikke sjangsen til det hos meg... Jeg har grus som er avrundet, så det ikke finnes skarpe kanter. Vurderer å bytte til sand til våren.
Finnes det en type bittelite dyr som lever i sand/grus, som ikke "skader" mitt akvariehold, som elefantfisken kan finne selv? Det skal altså være noe jeg putter opp i tanken, som lever der lenge nok til å bli spist... Har ikke hørt om noe slikt før, men kanskje noen av dere vet? Min elefant skal vistnok være oppdrettet, men det spiller ikke noen rolle, den spiser nok slik mat alikevel. Litt greit at den ikke er VF, for da hadde den vel vært mer kresen...
har også kjøpt to stk elefantfisker på Moa;)
Hei
Er fra Ålesund, og bare Måtte prøve de jeg også, kjøpte to stk på Moa selv for ca to uke siden... Det første en av de gjorde var å hoppe mye, men det har den fint sluttet med nå... Nå er de veldig rolige, den ene holder seg i ei hule, og den andre bak ei rot... Kjempekule fisker.. Skal flytte de ned i mitt nye 400ltr så snart akvariet er innkjørt...

Håper du kan holde meg oppdatert på hvordan det går med din elefantfisk, jeg vet ikke så mye om de jeg heller

Mvh Lise M
Lever elefanfisken din ennå??
Hei hei...

Er litt nysgjerrig på hvordan elefantfisken din trives,,,

Vi har mistet den ene ;( men nå ser det ut som den andre har det betraktelig mye bedre... Den var til og med oppe i flyteplanten vår og prøver å spise platy-yngelen vår... Den spiser godt og svømmer mye mer rundt i dagslys nå enn da de var to.

Hadde vært spennende å fått høre hvordan din elefantfisk har det....

Mvh Lise og Lars
Fokuz
Finnes det en type bittelite dyr som lever i sand/grus, som ikke "skader" mitt akvariehold, som elefantfisken kan finne selv? Det skal altså være noe jeg putter opp i tanken, som lever der lenge nok til å bli spist... Har ikke hørt om noe slikt før, men kanskje noen av dere vet?

Små meitemark kansje?
Vet ikkje om det vil funke men har tenkt å prøve det når jeg får min elefant til uken...
Noen som vet om dette vil fungere?
Elefanten, eller St. Peter som jeg kaller den
Jeg har hatt min en månedstid nå, og min ser ut til og stortrives. Har hørt at men helst ikke skal holde de i grupper, og at den ikke kan mikses med black ghost.

Min får mygglarver, og i begynneslen spiste han ikke. Men nå er han førstemann opp i haugen og er helt vill. Jeg har den sammen med "red head"-barn og 2 scalare som akkurat har lagt egg. Den skal helst holdes i sandbunn, for at den ikke skal skade nesa si. I sanda har jeg sandsnegler, for at det ikke skal være noen luft lommer i grusen.

Mvh
Monica
Mark i sanden...
Snakket i dag med en fyr som sa han hadde matet med meitemark en gang.
Et par av makken hadde tydelig vis klart å grave seg ned før de ble spist.
Etter en stund hadde strømmen gått og da han fikk på lyset igjen var det fullt av små meitemarkunger som kravlet mot fronglasset...
Sannsynelig vis har de makkene som har kommet seg under sanden har funnet en luftlomme el. noe og formert seg der...

Får min elefant på fredag...
Gleder meg som en unge(noe jeg kanskje er?)
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap