For tett sammenplantet?
Postet 09.05.06 kl 21:07
Postet 09.05.06 kl 21:24
Jeg har satt mine limnophilia sessiliflora ganske tett (mulig ikke like tett som deg), såpass tett at de dekker hele baksiden der de står. Disse har vokst veldig bra, og er fine. Små avleggere har det også kommet. Noen fikk litt alger på seg i starten, men uten større tiltak har de "vokst det av seg" i løpet av få uker (enten har noen fisker spist eller algene har måtte gi tapt for sessilifloraens realtivt hurtige vekst).
Postet 09.05.06 kl 22:25
MalldrianJeg har denne planten i mine kar, og min erfaring er at denne er lite kravstor - den vokser fort og blir fort stor og tett uansett hva man gjør :-)
Hihi.. Trodde jeg også. Mine sluttet PLUTSELIG å vokse og ble brune.
Etter at de fikk mer lys, co2 og gjødsel.. fikk de etterhvert noen grønne nyskudd.. Som selvfølgelig har blitt spist opp.. Sukk.
Men jeg er enig med dere. Denne kan godt stå slik! På det meste vokste den planten 10cm i uka, minst!
Postet 09.05.06 kl 22:45
Postet 10.05.06 kl 00:08
..og når Malldrian får det til, da bør disse være en smal sak.. hun har tross alt vedkjent seg å drepe selv Andemat :P
Ellers støtter jeg med til de andre; har plantet tett selv, og det gikk fint.. Jeg "trimmet" røttene litt, slik at de ikke skulle filtrere seg for tett sammen. Leste et sted at da danner de fortere nye, og kommer raskere i gang ned å ta opp næring. Og at når man setter planter tett, kan noen av røttene råtne.
PS; jeg er slett ingen ekspert, men mener å ha lest dette.
Lykke til!
Ellers støtter jeg med til de andre; har plantet tett selv, og det gikk fint.. Jeg "trimmet" røttene litt, slik at de ikke skulle filtrere seg for tett sammen. Leste et sted at da danner de fortere nye, og kommer raskere i gang ned å ta opp næring. Og at når man setter planter tett, kan noen av røttene råtne.
PS; jeg er slett ingen ekspert, men mener å ha lest dette.
Lykke til!
Postet 10.05.06 kl 09:35
Endret: 10.05.06 kl 09:38
Tror jeg har samme planta. Da jeg kjøpte den delte jeg den ikke opp noe særlig, dette var nok litt dumt. Avleggere jeg tok av den som ble stående mer alene, vokste mye fortere.
Planten jeg har "formerer" seg raskt, når en stilk har vokst seg til overflaten, deler den seg ofte i flere stilker så man kan få mange avleggere. I tillegg kommer det utløpere fra bunnen, så den sprer seg av seg selv også. Jeg startet med en liten plante i desember, nå har jeg den både i rekekaret og som en stor "skog" i nyakvariet.
I det gamle akvariet mitt var det dårlig med lys, så avleggerene jeg satte der fikk lang avstand mellom bladene før den nådde overflata. Men den vokste minst like fort der, tror kanskje det har med tilgang til næring å gjøre. Det virker som den liker gjødsel, har sett at den avogtil begynner å bli brun, men det har forsvunnet igjen når jeg har vært litt rausere med gjødslen. Jeg har aldri brukt CO2, og den vokser fremdeles lynfort hos meg. Må snart luke i "skogen" jeg plantet av avleggere for en drøy måned siden.
Planten jeg har "formerer" seg raskt, når en stilk har vokst seg til overflaten, deler den seg ofte i flere stilker så man kan få mange avleggere. I tillegg kommer det utløpere fra bunnen, så den sprer seg av seg selv også. Jeg startet med en liten plante i desember, nå har jeg den både i rekekaret og som en stor "skog" i nyakvariet.
I det gamle akvariet mitt var det dårlig med lys, så avleggerene jeg satte der fikk lang avstand mellom bladene før den nådde overflata. Men den vokste minst like fort der, tror kanskje det har med tilgang til næring å gjøre. Det virker som den liker gjødsel, har sett at den avogtil begynner å bli brun, men det har forsvunnet igjen når jeg har vært litt rausere med gjødslen. Jeg har aldri brukt CO2, og den vokser fremdeles lynfort hos meg. Må snart luke i "skogen" jeg plantet av avleggere for en drøy måned siden.
Postet 10.05.06 kl 09:50
Postet 10.05.06 kl 11:02
Jeg har en del av denne. Siden jeg ikke har noen som helst peiling på planting så laget jeg en slags "skog" på venstre side bak i karet der jeg satte stenglene en og en... tror ikke jeg helt falt for det i lengden, så jeg har begynt å fjerne de, og sette opp noe Vallisneria i klynger stedet. Gjenstår å se hvordan de blir. Men absolutt en fin plante som vokser ganske fort.
Postet 10.05.06 kl 22:42
Postet 10.05.06 kl 23:34
Postet 10.05.06 kl 23:39
MalldrianHehehe, du er kvikk i oppfattelsen, du :-DD
Beklager Malldrian.. er bare lettet over at det er flere enn meg
Klarte å ta knekken på Pistia, jeg.. på under en uke..
Eller kan jeg nevne at med ikke-akvarie planter har jeg så lite grønne fingre at selv kaktusene mine tar selvmord for å slippe unna...
Postet 11.05.06 kl 00:39
Postet 11.05.06 kl 08:10
Hmmm.. det der høres unektelig noe kjent ut, Synne...
For under et halvt år siden fikk vi en diger og flott plante av en dame som var på besøk - nå tør jeg ikke invitere henne igjen, da planten ser helt tragisk ut. Jeg har jo vannet den, og det til og med i akvarievann, men den er vel en femhundre blader i minus siden den gang likevel..
For under et halvt år siden fikk vi en diger og flott plante av en dame som var på besøk - nå tør jeg ikke invitere henne igjen, da planten ser helt tragisk ut. Jeg har jo vannet den, og det til og med i akvarievann, men den er vel en femhundre blader i minus siden den gang likevel..
Postet 11.05.06 kl 08:10
Endret: 11.05.06 kl 08:10
Postet 11.05.06 kl 08:47
Postet 11.05.06 kl 10:05
God idé, Malldrian! Jeg vil gjerne bli medlem i APD!
Den første saken vi burde kjempe for (mener jeg), er å få fjernet dette feltet for vanskelighetsgrad i plantebasen! Dette har forårsaket tildels store psykiske lidelser for min del!!! Hallo, moderatorer, kan dere venligst fjerne dette?!? (Evt at de enkleste plantene får teksten "ingen planter er så enkle at de ikke er vanskelige for noen", eller noe i den dur....?)
Den første saken vi burde kjempe for (mener jeg), er å få fjernet dette feltet for vanskelighetsgrad i plantebasen! Dette har forårsaket tildels store psykiske lidelser for min del!!! Hallo, moderatorer, kan dere venligst fjerne dette?!? (Evt at de enkleste plantene får teksten "ingen planter er så enkle at de ikke er vanskelige for noen", eller noe i den dur....?)
Postet 11.05.06 kl 11:19
Eller å omdefinere kateforiene:
Vanskelig - veldig vanskelig - nesten umulig - komplett umulig.
Så fikk de heller føle seg som eksperter, disse som får plantene sine til å overleve mer enn toppen en måned.
Det er jo liksom ikke det at de ikke får nok vann, heller da...
Kanskje vi skulle forsøke å jobbe for at aktiv plantedreping faktisk ble en offentlig diagnose? Da kunne man jo bli sponset av trygdeetaten ved kjøp av planter til akvariet (egenandel på 50% da disse utgiftene er større for oss enn for andre?)
Vanskelig - veldig vanskelig - nesten umulig - komplett umulig.
Så fikk de heller føle seg som eksperter, disse som får plantene sine til å overleve mer enn toppen en måned.
Det er jo liksom ikke det at de ikke får nok vann, heller da...
Kanskje vi skulle forsøke å jobbe for at aktiv plantedreping faktisk ble en offentlig diagnose? Da kunne man jo bli sponset av trygdeetaten ved kjøp av planter til akvariet (egenandel på 50% da disse utgiftene er større for oss enn for andre?)
Postet 11.05.06 kl 11:37
MalldrianEller å omdefinere kateforiene: Vanskelig - veldig vanskelig - nesten umulig - komplett umulig. Kanskje vi skulle forsøke å jobbe for at aktiv plantedreping faktisk ble en offentlig diagnose? Da kunne man jo bli sponset av trygdeetaten ved kjøp av planter til akvariet (egenandel på 50% da disse utgiftene er større for oss enn for andre?)
GENIALT!!!
Postet 11.05.06 kl 11:43
Postet 11.05.06 kl 12:04