Windeløv`en min dør og blir brun

Windeløv`en min dør og blir brun (Microsorum pteropus "Windeløv")

Dette er den eneste av Hygrophila Polysperma
Hygrophila Corymbosa Siamensis
Hygrophila Corymbosa Stricta
Echinodorus Peruensis
Echinodorus rubin
Microsorium pteropus “Javabreine”
Vesicularia Dubyana “Javamose”
Cryptocoryne beckettii "petchii"
Cryptocoryne wendtii "Tropica"

Platene som blir brun og visner bort.

200L selskaps akvarium 104W T5 9 timer, KH=3 GH=4 PH=7,5+ CO2=9 (tillsetter ikke co2)

Hva skjer a, fikk denne planten av en på forumet her og de var ganske store, har den kanskje ikke klart omvending fra co2 tillsatt akvarium til mitt uten co2?

Jeg har også slitt med windeløv, og har gitt de opp
Roger Fredheim
Platene som blir brun og visner bort. 200L selskaps akvarium 104W T5 9 timer, KH=3 GH=4 PH=7,5+ CO2=9 (tillsetter ikke co2) Hva skjer a, fikk denne planten av en på forumet her og de var ganske store, har den kanskje ikke klart omvending fra co2 tillsatt akvarium til mitt uten co2?


Ut i fra pH på 7 og kH på 3 er det lite med CO<sub>2</sub> mg/liter i vannet. Dette kan beregnes slik: 3 * 3(kH) *10 ^ ( 7 - 7,5 (pH) ) = 2,84 mg/liter. Dette er for lite for å stimulere plantene til skikkelig vekst. Det er anbefalt mellom 12 og 25 mg/liter

Med en pH over 7 vil mesteparten av den lille CO<sub>2</sub>en du har i vannet være bundet opp som bikarbonat og plantene må investere i en prosess for å utnytte den.

For å klare dette er de avhengige av at du gir dem mer næring enn det som er normalt med fri CO<sub>2</sub> i vannet (pH under 7).

Lys har du nok av så det er sannsynligvis næring og CO<sub>2</sub> som er mangelvare.
Hvordan er de plantet?
Java bregne skal visst festes til steiner og røtter med fiskesnøre til de klarer å holde seg fast selv. de liker visst ikke å få røttene sine plantet i sand. Ellers skulle dette være en ekstrem hardfør plante.
Jeg tenkte på feil plante, går ikke an å slette innlegg så..
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hollund
Reklame for plussmedlemskap