Hornblad - til nytte og irritasjon..

Jeg skaffet noe hornblad for en måned siden, for å bekjempe alger, og det virker kjempefint. MEN, hver gang jeg har hatt hornblad vokser den veldig fort, samtidig som bladene nederst gulner og faller av. Dette har jeg opplevd med vasspest også. De tynne bladene fra begge disse er veldig kjipe når de løsner, da de fort havner i filteret og tetter det til.
Akvariet har lys fra 13:00 til 23:00, og jeg tilsetter tropica master grow ved vannbytte en gang i uken.

Kanskje de står for tette slik at den nederste delen av planten ikke får nok lys?
Dette opplevde jeg med mine hornblad, ble mye bedre når jeg spredte de litt.
Vil det funke om jeg trekker dem opp av sanden, klipper av den visne, nederste delen og planter dem på nytt? Eller gjør jeg bare tingene verre da?

Jeg ville gjort det, Gakk- gakk.
Men det blir jo litt jobb hvis du skal gjøre dette jevnlig
Jeg pleide å la en neve hornblad ligge å flyte i vannet før. Men selv om alt lå i en klump, var det bestandig den eldste delen som ble brun, og bladene falt av.
Nå bruker jeg å feste hornblad-stilkene under en sten, men må jevnlig løsne på dette for å klipe av den gamle, visne delen.
Hvis den eldre delen visner selv om den får nok lys, så kan det skyldes mangel på næring som nitrat og kalium. Med masse hornblad som vokser fort kan den fort bruke opp alt, og begynner å resirkulere de eldste delene av planten.
Tilfeldig bekjentskap
© C.A. Karlsen
Reklame for plussmedlemskap