Det grønne i bladene "forvittrer" =(

Forrige lørdag kjøpte jeg 5 sverdplanter. Det stod ikke noen navnelapp på dem, men jeg antar at det er en Echinodorus-art.

Plantene ble plassert i 98 literen med det samme jeg kom hjem. Jeg tok av pottene, ulla og trimmet røttene. Etterpå plantet jeg dem.
4-5 dager senere oppdagde jeg at det grønne i bladene begynte å "forvittre". Nå har jeg blader hvor mesteparten av det grønne er borte, og igjen står blader med hvite tråder ='((((

Hva i all verden skjer med plantene ??
Noe er jo rivruskende gale her !!

98 literen satt jeg opp for 2-3 måneder siden. Da brukte jeg mye substratnæring og flytende TMG. I tillegg tilfører jeg TMG 1 x i uken. Med andre ord; det er ikke akkurat mangel på plantenæring i 98 literen , så bladene burde jo ikke "forvittre" !!

Er det noe som har en formening om hva som skjer med plantene mine ??

Takker og bukker for alle de som svarer på denne tråden !!

Mvh Maren =))
Har mer enn en gang opplevd det samme med disse plantene. Noe av grunnen til at dem faller noe sammen, er at planten rett å slett sliter med å få transportert næring til gamle blader.
Hos meg har ofte alle de gamle bladene tatt kvelden, mens nye skudd, klarer seg fint.
Jeg ville fjernet de ødelagte bladene, disse vil uansett ikke kunne bli så gode som nye igjen
Takk, Frank =)
Jeg har aldri opplevd at bladene "forvittrer" på den måten, Frank !!

Jaja, en gang må jo bli den første

Men heldigvis ser jeg at det kommer nye, friske blader =))

Når jeg skal fjerne de "forvittrede" bladene; hvor mye skal fjernes ?? hele bladet, eller skal jeg kutte der bladet går over i stilken ??

Maren =))

Fjern hele bladet inklusiv stilken.
Takk, Geir !!
OK, da fjerne jeg hele bladet =)

PS ! Jeg får fjerne bladene i morgen. Det er altfor seint for meg å holde på med det nå.

Maren =))
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap