Bunnsubstrat..

Hvor mye bunnsubstrat trenger man til er kar på 130x50x50 dvs 325 L? Kan man da ha sand over? Planter gror vel ikke så godt i bare sand?
Hva mener du med bunnsubstrat? Sand er også bunnsubstrat.
I en 325 liter med planter ville jeg hatt 50-60kg med grus. Ingen vits å ha sand oppå dette da det vil blande seg over tid og sanda vil synke til bunnen. Skal du ha sand kan du like gjerne ha bare det, men da ville jeg lagt varmekabler i bunn og hatt sandsnegler for å drenere bort gasslommene som dannes og for å drenere sanda bedre. Da kan du fint ha planter i sand.
Jeg tenkte kanskje noe lignene leire greier i bunnen, hørt at noen bruker det, også tenkte jeg det var noe spes man kunne bruke til plante akv!!!
Men også har jeg tenkt til å ha en gruppe cory og 2 paletter og disse liker vel at det er sand?

Ah, du mente næring. Jeg så et diy-innlegg om en som lagde bunnæring av blåleire og torv som han brant i ovnen og la under grusen, kunne vært moro og prøvd noe sånt. Ellers kan du kjøpe næring i butikkene, f.eks. JBL 7+13 (http://tropefisk.no/shop/default.asp?SetLng=1&productid=285111), dette er kuler som man kan stikke ned i grusen rundt røttene for plantene. Jeg liker det bedre enn å ha flytende næring som ofte blir god grobunn for alger dersom man ikke har full kontroll på dette (og det har ikke jeg
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap