Spørsmål rundt nattavstengning av Co2 anlegg.

Jeg driver og grubler litt på dette med å kjøpe meg et Co2 gassflaske-sett til den ene 250 literen min. Planteveksten er så begredelig at noe må gjøres...:-/ Har kikket litt på JBL Proflora settet...

Men, for å gjøre dette litt mindre kostbart, så lurte jeg på et slikt gassflaske sett hvor det ikke er med magnetventil og aut. nattavstengning (om jeg har skjønt opplegget rett) og ikke noe automatisk ph-styrings sett. At jeg bare skrur av Co2 gassen manuelt om kvelden, altså, når jeg slår av lyset. Er det noen dårlig løsning kanskje...?

Men det jeg aldri helt har skjønt, er :
hva skjer da med ph-verdien i løpet av natta?
Når Co2-tilførselen stoppes, vil ikke da ph stige i løpet av natta og være høy om morgenen?
Har aldri helt forstått det der, hvordan man unngår store ph-svingninger natt og dag ved avstengning av Co2 gassflasken...

Noen som kunne være snille og dele litt erfaringer her?

Kranvannet mitt har en ph-verdi mellom 7.8 og 8.0, men kh og gh er ekstremt lave... må vel trikse med kh også da? Kjøpe en boks bikarbonat hos Webzoo. Har fått med meg at kh bør ligge på mellom 3 og 4 når man tilfører Co2 gass i akvariet...?
Plantene skrur om bryteren om natta og produserer CO2 i stedet for å bruke det, så du får ikke noen særlig forandring i CO2-nivået (og heller ikke pH) i løpet av natta. Hvis du derimot hadde tilført like mye CO2 som på dagtid ville du fått økt nivå CO2 og senket pH hver natt.

Manuell avstenging er like bra som timer og magnetventil, men mye mer mas for deg selvfølgelig. Men alt blir en rutine
En forutsetning for å tilføre CO<sub>2</sub> er å ha brukbar kH i karret. Med brukbar menes fra 2,5 til 4. KH over fire er problematisk da dette normalt vil drive pH godt over 7 noe som er lite gunstig i et plantekar.

Med kH mellom 3 og 4 vil vannet buffre pH slik at det å stenge CO<sub>2</sub> tilførselen om natte ikke vil være noe problem. Den endringen som skjer vil også skje gradvis slik at fisken tilpasser seg.

Jeg ville ha strekt meg langt før jeg eventuelt ga avkall på magnetventilen. Jeg har litt vanskelig for å gi avkall på de virkelig praktiske tingene rundt hobbyen

Har du sette dette settet?

Så har du kun behov for å fremskaffe en ombygget flaske til rundt 600 kroner og magnetventil til 325 danske.

Jeg pleier ikke akkurat snu på kronene når det gjelder akvarieutstyr og lignende, men en gang må være den første tenkte jeg
Jeg har nemlig bestilt meg et porsarør-rack nylig, og det koster tre tusen spenn. Tenkte derfor å begrense meg bittelitt på Co2-utstyret, men... jeg ender vel likevel opp med "full pakke", tenker jeg. Jeg er ikke særlig praktisk anlagt med slike ting så en "automatisk pakke" hadde nok vært det enkleste for en amatør som jeg mht Co2. Slik at dyre tabber unngås...

Jeg så et tysk sett som INKLUDERTE en aut. ph-styrings enhet, og det var bare litt over 3000 kr for alt sammen.
Med norsk moms ved fortollingen og frakt blir det ca 4000 kr kan jeg tenke meg (et kjapt og røft kostnadsoverslag).

Det er dette settet jeg tenkte på:
JBL Proflora Co2 set Vario 500 profi 3
Inkludert:
Contents:
-1 gas bottle filled with 500 g CO²
-1 stand for gas bottle
-1 precision pressure reducer
Solenoid valve for night switch-off
-1 electronically pH controller with switch socket and long-lasting temperature compensated laboratory gel-electrode
-1 CO² Vario diffusion system
-1 Safety valve
-1 Connecting hose 4/6 mm
-1 CO² permanent test

Kan noen si meg om dette settet da har inkluderer ALT jeg vil ha behov for?? Ville dette settet vært flott for en nybegynner som jeg mht Co2?

Er det noe som helst jeg må kjøpe (bortsett fra selve gassen) i dette settet?

Tysk pris på det settet er 397 Euro etter at tysk moms på 16% er trukket fra (pga Norge er ikke med i EU).

397 EURO X 7,91 NOK (kurs pr i dag) = 3140 norske kroner
I tillegg kommer frakt og norsk moms på 25%.

Det du vil mangle er en skikkelig flaske. Minimum for ditt kar er en 2 kg. flaske. Den som følger med vil gå tom etter en måned. Fordelen med automatikk er at du kan benytte kH til å regulere mengden med CO2. Legger du pH på 6,7 og kH på tre så vil du få ca 24 mg/liter med CO2 i vannet.

Skal vel ikke nevne noe om at du bør ha nok lys
Jeg har 3 x 30 watt fra før i 250 literen, men har et ekstra innst. sett (Arcadia) med T5 liggende... Det er bare ett T5 rør, men det er "AquaMedic Planta" 24 W.

3 x 30 watt T8 + 24 W T5 = 114 watt i 250 liters kar

Skal man følge tommelfinger-regelen på 0,5 w pr liter er det akkurat for lite... eller? Det mangler 11 watt.
Det er ikke nok lys med 114 watt?

Det holder garantert. Bare plantene får nok næring og CO2 vil de selv kompensere hvis lysforholdene ikke er optimale.

Styr unna de aller mest krevende plantene så er du sikker.

Enig med Geir om at denne flaska vil bli i snaueste laget for vårt formål

Skjekket nylig ut prisen for fylling av Co2 lokalt, og det er ikke rare forskjellen på fylling av 2kg kontra 6kg. Mesteparten av pengene dem skal ha er jo for jobben
Blir sikkert bra det. Jeg vil tippe du kommer langt med bare magnetventilen og en timer istedet for kontrolleren også. Hvis du kjører døgnet rundt så vil ph falle noe i løpet av natten, men du vil få for høy co2 før du får farlig lav ph. De av mine som har co2 24/7 har ph ca 6.6 ca30ppm når lyset går på og rundt ph 6.8 ca 20ppm når det går av. Hvis du slår av og på med lyset så vil ph stige endel i løpet av natten. Sirkulasjon har mye å si, mye co2 forsvinner til overflaten. I det karet jeg har magnetventil har jeg satt den på en separat mekanisk timer( liker ikke dingser med display og mange knapper) slik at den kjører noen korte intervaller med jevne mellomrom i løpet av natten og starter for fullt litt før lyset går på. Det hindrer at ph går over 7 i løpet av natten og jeg kan holde co2 høyere om dagen enn jeg tør i de andre karene.

Steng aldri av co2 med nåleventilen. Skru den aldri helt inn. Da har den lett for å bli litt ustabil en stund etterpå. Hvis nåleventilen vandrer litt over tid ellers så er det min erfaring att den kryper litt nedover i bobletakt. Det går kanskje å stenge med hovedkranen uten tull, men i praksis så må det være automatisk av/på ellers bli det glemt og ph nær 8. Hvis reaktoren er drevet av en powerhead så kan man stenge ved å koble powerheaden til timer, reaktoren virker ikke noe særlig når pumpa ikke går. Men magnetventilen er ganske rimelig, og sparer co2. Kontroller er sikkert fint, men er det ikke fare for å ende opp med veldig høy co2 hvis man beregner litt feil på kh?.

Går det å sette 39w i det arcadiasettet ditt?, mener det er samme for 24 som 39. Fire lysrør i hele karets lengde, det forreste T-5 i 250l, tipper jeg holder i massevis.. Tipper glosso vil gå fint med det lyset. Blir bare lettere å ha med å gjøre når det ikke er alt for sterkt. Fikk erfare det når jeg satte inn T-5 i det største karet mitt.
Kjetil L, takk for utfyllende svar

Men nå ble jeg litt "satt ut" igjen... jeg er på forhånd litt "skræmt" av alt dette innviklede styret med kH og pH opp og ned i mente og Co2.
Og det ble ikke bedre etter å ha lest innlegget ditt... Klør meg litt i hodet, og må nok lese innlegget ditt en fire-fem ganger til så det synker inn
Det er lettere i praksis enn teori. Bare å ta det litt pent i starten og prøve seg fram.
Tilfeldig bekjentskap
© Anton Lamboj
Reklame for plussmedlemskap