Filter fra kar 'smittet' med penselalger

Jeg behandler penselalger som en sykdom, for å unngå at de sprer seg til andre kar. Det får holde at begge 250 literne mine er hardt rammet...Æsj!

Men jeg har et innvendig tilleggsfilter i det ene karet, som ble satt der til innkjøring for å så kunne brukes i et annet kar. Nå har det stått der i månedsvis, og det er surt å ikke få brukt det.

Så kom jeg på noe - jeg har jo kjøpt denne "kuren" mot penselalger o.l. fra merket "eSHa", som visstnok skal være så effektiv. Men har ikke turt å bruke den enda...

Jeg lurte på å ta ut dette innv.filteret jeg vil ha, sette det i gang i en bøtte akvarievann, putte medisin oppi og la det stå der og putre en dag eller to (eller hva nå bruksanv. sier).

Vil dette funke tro? Er filteret kurert for smittsomme algesporer da?
Det vokser til og med penselalger utenpå filterboksen....*grrr*

Re:Filter fra kar 'smittet' med penselalger
Jeg hadde store problemer med penselalger i kjellerkaret,
inntil jeg skaffet meg 5 små (3cm) Flying fox.
(for å være fremmedarbeidere i min sør-amerikanske biotop...)

Disse gnagde den store rota og alle sverdplantene reine på 3 - 4 dager.

nå har de blitt nærmere 10 cm og ikke like ivrige på alger.. sukk..

Hvis du ikke vil ta bruk av "skumle" kjemikalier, så kan du kanskje vurdere å sette inn noen FF
Ja, jeg har tenkt tanken så mange ganger.... men jeg har mareritt ved tanken på å etterhvert skulle fange dem inn igjen (når de er blitt store og late)..! Har prøvd det en gang før, og karet måtte tømmes helt, med bare 5 cm vann på bunnen før jeg lyktes!
(dette var før jeg fikk kjøpt meg den fiskefellen jeg nå har, da

Men det kan hende jeg må "kaste inn håndkleet" og gi etter for å måtte kjøpe en asiatisk fisk i mitt Sør-Amerika kar Jeg får vel gå til innkjøp av en liten gruppe, og så la være å mate i akvariet noen dager. Sånn at de blir ekstra sultne, og går løs på penselalgene med stor appetitt.

Kan hende det kunne blitt en ganske interessant eksperiment, egentlig?
vi har noen reker i butikken som spiser "tufse alger" men jeg har en misstanke om atte det er penselalger..

men det kan vel noen av reke folka her svare bedre på og åssen reker det er snakk om... hvis ikke noen av reke folka her vet så får jeg kjøpe noen i morra og prøve det ut
Putt det i klorinvann. Bytt svampene mot nye. Tviler på at du får problemer med å fange SAE etter en stund i karet, de blir bokstavelig talt håndtamme. Mine gnager på handen min mens jeg roter i karet. Hvis det er mest på røtter o.l algene vokser, hva med en liten Panaque Nigrolineatus?. Hadde en slik en en gang, den gnagde opp det meste.
Takk, men jeg hadde håpet å få bruke dette innkjørte filteret da

Ellers hadde det jo ikke vært noe problem. Jeg ville selvfølgelig renset og puttet inn nye svamper om det ikke var for det at jeg har litt bruk for et innkjørt et
Hei Mona
Hei Mona, har fått høre av en like gal medakvarist at eSHa har spesialisert seg på å lage produkter som skal være helt trygge å bruke uten komplikasjoner.

Er ikke sikker merk det,men mener at noen brukte dette og fikk ingen problemer med floraen,mot hvitprikk er hverfall merket utmerket.

mvh no clue
Regner med at det er eSHa Protalon-707 du tenker å bruke, Mona?

Det er ganse delte meninger om hvorvidt dette produktet er effektivt eller ikke, ute på web-en.
Det som uansett er sikkert, er at ingen har rapportert om fisk som har død av denne behandlingen, i de omtalene jeg har sett på. Reker og sneiler derimot, de stryker med som fluer...
Hvorvidt folk har hatt effekt eller ikke av dette midlet, er ca 50\50.

Om jeg skulle forsøke å kverke sporene til algen, ville jeg gjort det på måten du selv beskrev tidligere i tråden; i en bøtte for seg selv.
Frank Angell
Reker og sneiler derimot, de stryker med som fluer... Hvorvidt folk har hatt effekt eller ikke av dette midlet, er ca 50\50.

Hei Frank og takk for sist !

Jeg har brukt denne kuren i min 190 L, mot penselalger på bakgrunnen. Og er kjempefornøyd med resultatet...Er blitt kvitt mange, børstet dem rett og slett vekk og ingen døde reker !!

mvh
janne
Janne S.Dahle
Jeg har brukt denne kuren i min 190 L, mot penselalger på bakgrunnen. Og er kjempefornøyd med resultatet...Er blitt kvitt mange, børstet dem rett og slett vekk :-) og ingen døde reker !!

Dette var interessant lesning Lurer på å benytte den kuren i 160 literen min. Trodde jeg var kvitt problemet der, men plutselig har de begynt å blusse opp igjen... shit! Så noe må gjøres, ellers blir hele karet ødelagt igjen.
Har egentlig ikke turt å kjøre den kuren enda, pga alle sandsneglene og forgiftningen de vil skape i karet når de dør. Men jeg må bare gjennomføre den kuren... det er så utrolig stygt med penselalger!

Tror jeg satser på å flytte fisken til en tom glasstank så lenge, suge opp all sanden (som er full av sandsnegler!), deretter behandle karet med planter, fisk og røtter oppi, og så legge i ny sand (ikke den gamle). Da risikerer jeg vel ikke at alle sandsneglene dør og forpester hele akvariet.

Jeg må nok huske å tømme filterbøtta skikkelig og rense det, for der er det alltid en del snegler i bunnen av tønna.
Sliter med det samme problemet om dagen. Det ene karet mitt er så fullt av penselalger så det er helt nifst. Jeg fikk derimot et annet råd fra en bekjent jeg anser som en veldig dyktig akvarist. Han kunne fortelle at penselalger er sensitive mot plutselig ph-forandring. Hans råd var at jeg fjernet fisken, og "sjokk-økte" ph,samtidig som jeg mørkla karet. Dette er i skrivende øyeblikk under utprøvning. Karet har holdt ph 6,8 over lengre periode nå. Jeg fjernet all fisken, bortsett fra 4 ancistrus og 3 små eplesnegler, pøset på med bikarbonat og ph + og karet har nå ph 9,2. Hadde også i ei pakke med algamin-tabletter jeg hadde liggende. Karet har stått mørkt i et par døgn nå, og det ser ut som faktisk dette er rimelig effektivt. Det er vesentlig mindre penselalger nå. Mulig at de 3 eplesnegler må ta litt av skylden for det også, (de har blitt 3 ganger så store i løpet av kort tid) men uansett: Dette fungerer faktisk veldig bra. Jeg kan iallefall se stor forskjell allerede.
Janne S.Dahle
Hei Frank og takk for sist ! Jeg har brukt denne kuren i min 190 L, mot penselalger på bakgrunnen. Og er kjempefornøyd med resultatet...Er blitt kvitt mange, børstet dem rett og slett vekk :-) og ingen døde reker !! mvh janne

Takk for sist, ja Kult at du har funnet veien hit du også

Kjempebra at rekene dine tålte kuren, er slett ikke alle som har samme erfaring. *Noterer bak øret at Janne berget sine reker*
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap